A szerk.

Visszadobta kenyérrel

A szerk.

A Sándor-palota megvédte a magyar népet. De nem! Nem is a derék palota védte meg a magyar népet, hanem maga Novák Katalin személyesen. Kitől védte meg, muszkától, ukrántól, Brüsszeltől? A magyar kormánytól. De nem! Nem is a kormánytól, hanem önmagától: a népet a néptől.

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes még valamikor márciusban benyújtott egy törvényjavaslatot a „panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról”, mely egymás feljelentésére kapacitálta a nagyérdeműt, nyilvánvalóan azon eszmei megalapozottságból, hogy ez itt úgy is a feljelentők országa, miért is ne adnánk alájuk a lovat. S hogy még nagyobb legyen a honpolgári buzgalom a kijelölt feljelentési pontokon (Atomenergia Hivatal, Közbeszerzési Hatóság, Napsugár Óvoda, leányfalui piac és hasonlók) a magyar életmód védelmében, a benne rejlő politikai nyalánkságok (náci és komcsi bűnök relativizálása, himnuszgyalázás) mellé még egy jó vaskos mézesmadzagot is elhúzott a nép orra előtt a javaslat. Azokat jelentsétek fel, akik bántják a „házasság és család alkotmányjogilag elismert szerepét”, meg akik kétségbe vonják a gyerekek „születési nemének megfelelő önazonossághoz való jogát”. Tehát nemcsak azt üzente Semjén, hogy kedves nép, ti feljelentők vagytok, hanem azt is, hogy tudom rólatok, hogy rühellitek a buzeránsokat.

Az ellenzék tiltakozott, a parlament a törvényjavaslatot elfogadta, mert a kétharmad is pont így gondolja. Egy, csak egy legény volt talpon vidéken, nem is legény, hanem leány, nem is vidéken, hanem odafent az elnöki palotában, aki a sarkára állott, és petrencés rúdjával megmutatta a törvényjavaslatnak az utat vissza a parlament elé. Indoklásában, ah, Novák Katalin erős szavakat használt! Azt írta például, hogy „nem minden esetben egyértelmű sem az, hogy pontosan milyen magatartások bejelentésére lehetne alkalmazható” ez a törvény, és az sem, hogy „a megtett bejelentések pontosan milyen jogkövetkezménnyel járnának”. Kemény beszéd: nem világos, hogy mennyire kell ahhoz buzulni, hogy a feljelentés jogkövetkezményekkel járjon, s az sem derül ki, hogy hány évet kapnának érte a bűnelkövetők – ez valóban tűrhetetlen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.