A kormányt kritizáló véleményt minősített rémhírnek a rendőrség

  • narancs.hu
  • 2020. május 13.

Belpol

Az idős férfit nagy erőkkel vitték be kihallgatni, majd szabadon engedték.

A rendőrség nagy erőkkel vonult ki egy 64 éves férfihez, aki április 28-án közzétett egy bejegyzést a Facebook-oldalán, ahol az ország tervezett újranyitását értékelte. A férfi ebben azt fejtegette, hogy ő nem bízik abban, hogy megtörtént a járvány tetőzése Magyarországon, szerinte a nyitásnak nagy kockázata van, majd megkérdezte például az ország vezetőitől, hogy ezt direkt csinálják-e, arra számítanak, hogy a "Költségvetésnek terhet jelentő" nyugdíjasokra is érvényes lesz-e a kijárási korlátozások feloldása.

A férfi nem nevezte meg kire gondol, de több alkalommal "kedves vezetőről", "diktátorról" írt, akinek a túlélés, a hatalom megtartása mindennél fontosabb.

A 444.hu kedden elérte az Andrásként bemutatkozó férfit, aki azt mondta, a kihallgatáson "semmit nem tagadtam, vállalom érte a felelősséget, mert semmi olyan nincs benne, ami gátolná a vírus elleni védekezést. Ebben hír sincs, nem hogy rémhír, ez inkább egy filozófiai okfejtés.” Arról is beszélt, a családtagjainak "remegett kezük lábuk, hogy most mi lesz, de én hittem abban, hogy ebből nem lesz semmi".

Kaputa Júlia a TASZ Politikai Szabadságjogi Projektjének munkatársa azt mondta a portálnak, hogy még a gumiszabályként működő legfrissebb Btk-s, rémhírterjesztésről szóló passzus sem indokolja, ami történt, hiszen András véleményt fogalmazott meg, ami a törvények szerint továbbra is szabad. Tehát a szövegben semmiféle hír nem szerepel, aminek terjesztése ellen fel kéne lépjen a rendőrség.

false

Végül a férfit elengedték, a 444.hu-nak azt mondta, közölték vele, hogy az ügynek nem lesz folytatása.

A Média1 nevű szakportál elérte az elfogásról szóló május 12-i rendőrségi közleményt megfogalmazó szóvivőt, aki azzal magyarázkodott, hogy nemcsak ezért a bejegyzésért vitték be a férfit, hanem más posztok is előkerültek a nyomozás során. De amikor a portál rákérdezett, miket posztolt még a férfi, amik kimerítik a rémhírterjesztés paragrafusát, akkor a szóvivő azt állította, hogy a nyomozás érdekeire való tekintettel többet nem mondhat.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.