A tervezettnél is 18 milliárddal többet költött a kormány propagandára 2023-ban

  • narancs.hu
  • 2024. október 11.

Belpol

Egyebek közt a "nemzeti konzultációra", fotópályázatra és az idősek "hiteles tájékoztató kiadványára" kellettek a plusz milliárdok a Rogán Antal vezette kabinetirodának.

A 2023-as költségvetésben eredetileg előirányzotthoz 39,5 milliárd helyett 57,6 milliárd forintot költött a Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra – írja a Menedzser Fórum a parlament előtt fekvő zárszámadási törvénytervezetre hivatkozva. Mint írják, a szöveghez csatolt fejezeti indokolásból kiderül, az előirányzatot tavaly öt alkalommal kormányhatározattal emelték meg:

  • márciusban a központi tartalékból 452,3 millió,
  • szeptemberben egy több átcsoportosítást tartalmazóhatározatban főleg a Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium terhére 600 millió,
  • novemberben a Központi Maradványelszámolási Alapból (azaz a 2022-ből megtakarított összegből) 4 milliárd,
  • december elején egy vaskosabb átcsoportosítás-csomag keretében 100 millió,
  • december közepén a Központi Maradványelszámolási Alapból 2,5 milliárd forinttal.

Emellett felügyeleti szervi hatáskörű módosítás keretében mindösszesen további 10,4 milliárd forinttal növelték meg a propagandára szánt összeget Rogán Antalék. 

Hogy ez az irdatlan, az eredeti tervekhez képest 45,8 százalékkal magasabb összeg pontosan mire is folyt el, arra csak lózungokban utal a fejezeti indokolás – írja a lap. Ami biztos, a novemberi, 4 milliárd forintos átcsoportosítás az akkor indult "nemzeti konzultáció" költségeit volt hivatott kipótolni, továbbá az ezen jogcímcsoporton szereplő összegből fizettük ki a Magyarország 365 fotópályázat költségeit, illetve a JóKor című, az idősek számára készített „hiteles tájékoztató kiadvány” körüli kiadásokat is. Valamint – mint a dokumentumban olvasható – az előirányzat összegei „a miniszterelnökhöz és a Kormányhoz kapcsolódó egységes lakossági kommunikációs feladatok fedezetét biztosították”.

„A tájékoztató tevékenységek során ezért kiemelten fontosnak tartotta a széleskörű eszközhasználatot (például televízió, rádió, print, közterületi hirdetések, internetes reklám, közösségi médiahirdetések), az optimális ár-érték arány biztosítása mellett”

– áll az indoklásban.

A 2023. évi 39,5 milliárdos tervet és 57,6 milliárdos tényleges kiadást érdemes összehasonlítani 2022-vel: akkor az előirányzat 18 milliárd forintról indult, míg a ténylegesen propagandára költött összeg 45,7 milliárd forintra nőtt.

A kormányzati kommunikációt a propagandaminisztérium zömmel Balásy Gyula cégeinek szervezi ki. A tulajdonos a cégbirodalma három fő vállalkozásából, a New Land Media Kft.-ből, a Lounge Design Kft.-ből és a Lounge Event Kft.-ből összesen 21,6 milliárd, további kisebb cégeiből pedig újabb 1 milliárd forint osztalékot vett fel a 2023-as nyereségei után.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk