A tervezettnél is 18 milliárddal többet költött a kormány propagandára 2023-ban

  • narancs.hu
  • 2024. október 11.

Belpol

Egyebek közt a "nemzeti konzultációra", fotópályázatra és az idősek "hiteles tájékoztató kiadványára" kellettek a plusz milliárdok a Rogán Antal vezette kabinetirodának.

A 2023-as költségvetésben eredetileg előirányzotthoz 39,5 milliárd helyett 57,6 milliárd forintot költött a Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra – írja a Menedzser Fórum a parlament előtt fekvő zárszámadási törvénytervezetre hivatkozva. Mint írják, a szöveghez csatolt fejezeti indokolásból kiderül, az előirányzatot tavaly öt alkalommal kormányhatározattal emelték meg:

  • márciusban a központi tartalékból 452,3 millió,
  • szeptemberben egy több átcsoportosítást tartalmazóhatározatban főleg a Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium terhére 600 millió,
  • novemberben a Központi Maradványelszámolási Alapból (azaz a 2022-ből megtakarított összegből) 4 milliárd,
  • december elején egy vaskosabb átcsoportosítás-csomag keretében 100 millió,
  • december közepén a Központi Maradványelszámolási Alapból 2,5 milliárd forinttal.

Emellett felügyeleti szervi hatáskörű módosítás keretében mindösszesen további 10,4 milliárd forinttal növelték meg a propagandára szánt összeget Rogán Antalék. 

Hogy ez az irdatlan, az eredeti tervekhez képest 45,8 százalékkal magasabb összeg pontosan mire is folyt el, arra csak lózungokban utal a fejezeti indokolás – írja a lap. Ami biztos, a novemberi, 4 milliárd forintos átcsoportosítás az akkor indult "nemzeti konzultáció" költségeit volt hivatott kipótolni, továbbá az ezen jogcímcsoporton szereplő összegből fizettük ki a Magyarország 365 fotópályázat költségeit, illetve a JóKor című, az idősek számára készített „hiteles tájékoztató kiadvány” körüli kiadásokat is. Valamint – mint a dokumentumban olvasható – az előirányzat összegei „a miniszterelnökhöz és a Kormányhoz kapcsolódó egységes lakossági kommunikációs feladatok fedezetét biztosították”.

„A tájékoztató tevékenységek során ezért kiemelten fontosnak tartotta a széleskörű eszközhasználatot (például televízió, rádió, print, közterületi hirdetések, internetes reklám, közösségi médiahirdetések), az optimális ár-érték arány biztosítása mellett”

– áll az indoklásban.

A 2023. évi 39,5 milliárdos tervet és 57,6 milliárdos tényleges kiadást érdemes összehasonlítani 2022-vel: akkor az előirányzat 18 milliárd forintról indult, míg a ténylegesen propagandára költött összeg 45,7 milliárd forintra nőtt.

A kormányzati kommunikációt a propagandaminisztérium zömmel Balásy Gyula cégeinek szervezi ki. A tulajdonos a cégbirodalma három fő vállalkozásából, a New Land Media Kft.-ből, a Lounge Design Kft.-ből és a Lounge Event Kft.-ből összesen 21,6 milliárd, további kisebb cégeiből pedig újabb 1 milliárd forint osztalékot vett fel a 2023-as nyereségei után.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.