A negyedik adókulcs ötletérõl: Szegény gazdagok

  • Bugyinszki György
  • 2004. augusztus 19.

Belpol

A szocialisták továbbra is lankadatlanul érvelnek amellett, hogy a jómódúaknak is ki kell venniük a maguk részét a közterhek viselésébõl, mégpedig jövedelemarányosan. Javaslatuk szerint egy negyedik, 48 százalékos adókulcs bevezetése jelentené a megoldást, amely az évi bruttó 6 millió forint felett keresõket érintené.

A szocialisták továbbra is lankadatlanul érvelnek amellett, hogy a jómódúaknak is ki kell venniük a maguk részét a közterhek viselésébõl, mégpedig jövedelemarányosan. Javaslatuk szerint egy negyedik, 48 százalékos adókulcs bevezetése jelentené

a megoldást, amely az évi bruttó 6 millió forint felett keresõket érintené.

Ma Magyarországon három személyijövedelemadó- (szja-)kulcs létezik, már ha a minimálbér adómentességét nem tekintjük 0 százalékos kulcsnak. Évi bruttó 800 ezer forintig 18 százalék, 800 ezer és másfél millió között 26, 1,5 millió felett pedig a bérek 38 százaléka landol a központi költségvetésben. Az valóban abszurd, hogy a hazai átlagjövedelem a legmagasabb adókulcsba esik, de hogy az szja-sok tehetõsebbjei irreálisan keveset adnának be a közösbe, az legalábbis vitatható. E tézist egy hevenyészett

számtanpéldával illusztráljuk

Hõsünk felsõfokú végzettségû, évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezõ, pénzügyi területen dolgozó alkalmazott, akinek havi bruttó 550 ezer forint a jövedelme - vagyis a szocialista retorika szerint olyan, aki bántóan kevéssel járul hozzá a központilag újraelosztható summához. A képlet elsõ látásra egyszerû: csekonicsunk havi 188 667 forint szja-t fizet.

Csakhogy, ha már egyszer a közteherviselés igazságosságáról beszélünk, akkor mindenfajta közterhet figyelembe kell vegyünk, így a járulékokat is. A tárgyalt összegbõl lejön tehát havonta további 22 ezer forint egészségbiztosítási járulék (a bér 4 százaléka), 5500 forint munkavállalói járulék (ez hivatalosan a munkanélküliek javára elkülönített szolidaritási alapba megy, havi 1 százalék), no és persze a 8,5 százalékos nyugdíjjárulék. Utóbbi havi 46 750 forint, ha azonban a munkavállaló magánnyugdíjpénztári tag, akkor ebbõl csak 0,5 százalék (vagyis 2750 forint) megy a központi költségvetésbe havonta, a többit (44 000 forint) értelemszerûen a magánnyugdíjpénztárba kell befizetni. A sornak azonban még mindig nincs vége, hisz a kép csak akkor teljes, ha figyelembe veszszük azokat a tételeket is, amelyeket a munkáltató fizet be a közösbe alkalmazottja után. Az egészségügyi hozzájárulás havi 3450 forint, a 18 százalékos társadalombiztosítási járulék a példánkban havi 99 000, a 11 százalékos egészségbiztosítási járulék 60 500, a 3 százalékos munkaadói járulék 16 500, a baleseti járulék (ez egy 5 százalékos tétel) havi 27 500, és az éves szinten 44 100 forintban meghatározott rehabilitációs hozzájárulás, amely 3675 forintot jelent egy hónapra.

A fentiekbõl három tanulságos következtetést vonhatunk le. Az egyik az, hogy az szja mellett még 10 különbözõ jogcímen folyik be pénz a költségvetésbe; vagyis az adókulcsok és a sávhatárok problematikáját önmagában pertraktálni kiváltképp a közteherviselés kontextusában

teljességgel félrevezetõ

A közterhek méltányosabb megosztásáról beszélni, ezzel egy idõben pedig kizárólag az szja-sávokra koncentrálni, vagyis negligálni a járulékfizetési kötelezettségek termetes rendszerét - nos, ez nem több demagóg hangulatkeltésnél, és csak a bankárkormányozás úzusával tekinthetõ azonos nívójúnak. Itt bizony nem pántlikázott pénzekrõl van szó, vagyis minden tétel, hívják akárhogy is, ugyanabba a nagy közös kalapba megy. A másik elgondolkodtató dolog, hogy a példában szereplõ alkalmazott havi 85 950 forintot fizet (illetve részben fizetnek utána) a közegészségügy fenntartására. (Közbevetõleg: ha idehaza az egészségbiztosítás már piaci alapon mûködne, vajon milyen színvonalú ellátás járna egy ekkora havidíj fejében. E felvetés csöppet demagóg - ám ettõl még jogos.)

Összegezve: a havi bruttó 550 ezret keresõ személy munkáltatójára esõ havi bérköltség 768 875 forint, amelybõl 437 792 forint az államkasszába folyik be (már ha az illetõ tagja valamely magánnyugdíjpénztárnak; ha nem, akkor ez az összeg még további 44 000 forinttal több). Ehhez képest a nettó fizetése 287 083 forint, vagyis csupán a teljes bérköltség 37,34 százaléka - 62,66 százalék az államé, vagyis a közé. Ezek után azt állítani, hogy az évi bruttó 6 millió fölött keresõk a jelenlegi rendszerrel túlságosan is jól járnak, ezért további terheket kell rájuk róni - legalábbis különös. Pedig folyton-folyvást ilyesmiket hallunk vezetõ baloldali politikusoktól, többek közt Lendvai Ildikó szocialista frakcióvezetõtõl. Érthetetlen, hogy miként lehet kiemelkedõen magas keresetûeknek kikiáltani azokat, akik havi nettó 200 ezer forint fölött keresnek valamivel - Nyugat- és Észak-Európában a minimálbér hasonló nagyságrendû (Dániában például 350 ezer forint). Ez az átlagkeresetûek legmagasabb kulcsos adóztatásához hasonlatos tragikomikum, amely közel 34 ezer embert (2003-as adat) érintene, Magyarországon ennyien keresnek ugyanis - a befizetett szja alapján - évi bruttó 6 és 8 millió között.

A "Fizessenek a gazdagok is!" szlogennel népszerûsített ötlet még valami miatt hazugság: az igazán gazdagok (noha kérdéses, hol húzzuk meg a határt) egyszerûen nem fizetnek személyi jövedelemadót, így annak emelésén keresztül nem is pumpolhatja meg õket az állam. Nem fizetésük érthetõ: a 38 százalékos adótehernél lényegesen csábítóbb, ha létrehoznak egy gazdasági társaságot, és abból veszik ki a pénzüket. Az ingatlan bérbeadását, értékesítését, vagy mondjuk a nem tõzsdén forgalmazott értékpapír eladását terhelõ 20 százalékos forrásadó is takarékosabb választás, hogy a 0 százalékos árfolyamnyereség-adóról már ne is beszéljünk.

A formállogikai okoskodáson túl egy konkrét statisztikai adat is utal arra, hogy a legfelsõ szja-kategóriába esõk azért mégsem olyan irtóztatóan gazdagok, sokkal inkább vezetõ beosztásban lévõ alkalmazottak lehetnek. 2002-ben 16 ezren kerestek évi 10 milliónál is többet - ez már az összevont adóalapra vonatkozó szám, vagyis nem csak az szja-t fizetõket tartalmazza -, és ez 280 milliárdos összjövedelmet jelentett. Egy fõre átlagosan havi másfél millió forint jut - a milliárdosok hada tehát egyszerûen nem fér bele az szja-sok körébe. A legkirívóbb kereseti egyenlõtlenségeket tehát nem az szja-kulcsok bizergálásán keresztül lehet csökkenteni.

Az SZDSZ nyilvánvalóvá tette, hogy nem támogat semmiféle adóemelést. Ettõl függetlenül biztosra vehetjük, hogy a negyedik adókulcs bevezetésének gondolata idõvel megint elõkerül.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.