"Elégedettek lehetünk" (Kardos József programigazgató, Takács Gábor ügyvezetõ igazgató, Sziget Kft. )

Belpol

Több mint 369 ezer látogató, ezernél több produkció, a becslések szerint ötvenmillió forintnál nagyobb nyereség. Csupa rekord az idei Sziget mérlege. De vajon fokozható-e a több mint tíz év alatt egyre nemzetközibbé váló helyzet?

Takács Gábor: A Sziget napi hatvanötezer látogatónál telik meg. Könnyen kiszámítható, hogy majdnem százezer ember elfért volna még, bár kétségtelen, hogy azokon a napokon, amikor a "telt ház" közelében voltunk, érezhetõ volt valamiféle feszültség. Kérdés persze, hogy ekkora tömeg folyamatos jelenléténél is mûködõképes lenne-e a Sziget. Elvileg igen.

Magyar Narancs: Noha sokak számára ez a hét valamiféle ellenkulturális kaland, ám - tetszik, nem tetszik - ez mégis egy üzleti vállalkozás. Mindent megtesztek azért, hogy emelkedjen a nézõszám, növekedjenek a bevételek, vagy inkább a "csak ne bukjunk rajta" elve érvényesül?

Kardos József: Természetesen azon vagyunk, hogy emelkedjenek a bevételek. Azzal a szokásunkkal azonban már felhagytunk, hogy a költségvetés elkészítésébe automatikusan belekalkuláljuk a nézõszám-növekedést. Tény, hogy roppant dinamikus fejlõdést láthattunk az elsõ években, de tavaly például - a rossz idõ miatt - kevesebben voltak, mint tavalyelõtt: tehát csúnyán megbukhatunk, ha esik az esõ egész héten.

TG: Azon kell lennünk, hogy az eladott hetijegy-napijegy bevételi arány változzék. Jelenleg úgy fest a helyzet, hogy a helyszínen megváltott napijegybevétel van "kétharmados többségben". Ebbõl logikusan következik, hogy rossz idõ esetén kevesebben jönnek.

MN: Azt olvastam, hogy a nullszaldóhoz összesen 350 ezer látogató szükséges. Ez iszonyúan soknak tûnik azt látva, hogy már szinte minden fûszálon valamilyen szponzor neve olvasható.

TG: Valóban látványosan növekedtek a bevételeink, de közben a kiadásaink is. Amikor 1999-ben a Szigethez kerültem, 380 millió forintot költöttünk, idén 1,45 milliárdot.

MN: De mire?

TG: Újabb és újabb rendezvényhelyszínek jöttek létre, például a Világzenei színpad, hogy csak a leglátványosabbat említsem. Lényegesen több zuhanyozó, vécé van kint, mint korábban, de említhetném a pormentesítõ járólapokat, az ún. méhsejteket is. Csupán ezeknek a felállítása több mint harmincmillió forintba kerül. És ha ezeket az ilyen-olyan harmincmillió forintokat összeadom, és hozzáteszem az inflációt is, megérkeztem a majdnem másfél milliárdhoz. Mindez persze nem sírás, ha az 1999-es és az idei Szigetet összehasonlítom, ég és föld a különbség a program szerkezetét, infrastruktúráját, de akár komfortját illetõen is. Azt hiszem, most jutottunk el oda, hogy jövõre már csak stabilizálnunk kell a költségeket, nagyobb beruházásra már nincs szükség.

MN: A programokat illetõen - elsõsorban a nagyszínpad fellépõi, a "világsztárok" kapcsán - nagyon sok olyan kritikát hallottam, hogy csökkent a színvonal, nincsenek "nagy nevek" úgy, mint régen.

KJ: Máskor is úgy volt, hogy az egy hét alatt csupán az egyik nap lépett fel olyasvalaki, aki abszolút világsztár. Amikor például David Bowie járt itt, a többi napon nem Bowie-kaliberû elõadók voltak a húzónevek. Úgy vélem, idén semmivel sem volt rosszabb a helyzet, mint korábban. Természetesen arra törekszünk, hogy mind a hét napnak meglegyen a maga David Bowie-ja. Annak, hogy ez mégsem jön össze, nem is elsõsorban anyagi okai vannak, sokkal inkább az egyeztetési problémák nehezítik meg a szervezést. Az augusztusi idõszak ugyanis elég szerencsétlen ebbõl a szempontból: a legtöbb zenekar ilyenkor befejezi a nyári turnéját, az õszit viszont még nem kezdi el.

TG: Ezt mindig megkapjuk. Ráadásul a Sziget célközönsége a 18-25 éves korosztály, õket pedig inkább a Faithless vagy a Busta Rhymes érdekli, mint például Bowie. Minden évben hallom, hogy ez a Sziget sokkal rosszabb volt, mint a tavalyi, mint ahogy azt is, hogy "ez volt a legjobb". Az más kérdés, hogy én, személy szerint, mit gondolok a fellépõkrõl, vagy milyen a te ízlésed. Itt ugyanis elsõsorban a már említett korosztály igényeit kell figyelembe venni.

KJ: Akadnak olyan együttesek, például a Stones vagy a Red Hot Chili Peppers, amelyek csak saját technikával hajlandók színpadra lépni, ezeket valóban nem tudnánk kifizetni. De egyébként úgy látom, a közönség nagy része inkább a hangulat, mint kimondottan X. vagy Y. miatt jön ki. Persze letagadhatatlan a nagyszínpad vonzereje, sokkal több napijegy fogyott a Faithless fellépésekor, mint két nappal korábban. Mégis azt hiszem, sokan eltúlozzák ezt a nagyszínpaddolgot.

MN: Azért ugráljunk még egy kicsit rajta. Akad egy-két hazai együttes, amelyik azt mondja, "ha nem léphetünk fel a nagyszínpadon, akkor nem is megyünk"?

KJ: Minden évben vannak sértõdések. Összesen hét magyar zenekar játszhat nagyszínpadon, ez ugyanis egy nemzetközi fesztivál. Teljesen érthetetlen, mire jók az ilyen cirkuszok, pláne annak fényében, hogy a sátrakban is összejön egy öt-hatezer fõs közönség, ami azért elég komoly érdeklõdést jelent.

MN: Egyre több külföldi nézõ érkezik, elsõsorban Németországból. A programok tervezésénél mennyire veszitek figyelembe például a német igényeket?

KJ: Ez nem egy döntõ kérdés. Tény, hogy meghívunk német zenekarokat is. De azt hiszem, nem azért jön ide valaki mondjuk Düsseldorfból, hogy lássa a Die Artzét. Ráadásul már az sem igaz, hogy csak a németek jönnek. Franciaországban például két éve nyolcvan jegyet adtunk el, idén kétezret.

MN: Több mint ezer produkció szerepelt az idei programban. Minden fellépõ kap gázsit?

TG: A kimondottan amatõr zenekarokkal mûködõ Talentum színpad szereplõit - akik csak költségtérítést kapnak - leszámítva, igen.

KJ: Tízezer forintnál kevesebbet senki sem kap. Persze elõfordul az néhány színpad esetében, hogy mi csak az egyhetes költséget biztosítjuk, amit õk osztanak el a fellépõk között, de ettõl még a gázsilánc végén a Sziget Kft. áll.

MN: Szükség van erre? Mi lenne, ha nem ti fizetnétek az ilyen-olyan színpadokat, fellépõket, hanem kiadnátok bérbe, hiszen a kocsma úgyis fedezi a költségeiket.

TG: Ez egy szép, naiv elképzelés. Mindenki azt gondolja, hogy a szigeti vendéglátóhelyekkel hatalmasat lehet kaszálni, ám ez távolról sincs így. A kocsmai pénzekbõl messze nem lehetne színvonalas programokat finanszírozni, hiszen a tulajdonos azok után, hogy kitelepül, fizeti a személyzetet, eleget tesz az egyre szigorúbb hatósági elvárásoknak, illetve fizeti nekünk a helypénzt, meglehetõsen szerény haszonra számíthat. Ráadásul a nagy forgalmú termékeknek, például a sörnek, az üdítõknek maximált áruk van. De mi sem építhetünk a kocsmákra, a teljes bevételünknek mindössze 5-6 százalékát teszi ki a kereskedelembõl és a vendéglátásból befolyó pénz.

MN: Hogyan jön össze a maradék 95 százalék?

TG: Legfõképpen a jegybevételbõl. A szponzori támogatás a költségvetés 38 százalékát fedezi, az állami támogatás pedig 100 millió forint volt, ami hét százalék.

MN: Mint költségvetési tétel. Ez mindenképpen újdonság.

TG: Korábban pályázatokat nyújtottunk be a különbözõ minisztériumokhoz, idén elõször a Sziget mint kiemelt kulturális esemény bekerült a költségvetésbe. 170 milliót kértünk, 153 millió szerepel a büdzsében, ám a Draskovics-csomag után az összeg több mint egyharmadát nem kaptuk meg.

MN: Kértek ezért valamit?

TG: Ez nem cserekereskedelem. A költségvetési pénzt azért kapjuk, mert a Sziget egy csomó olyan kulturális és közszolgálati feladatot is ellát, ami nem várható el egy profitorientált cégtõl. A minisztériumok ugyan jelen voltak a rendezvényen, de ez korábban, a pályázatos idõkben is így volt, és mindez a Sziget megítélését alapvetõen nem befolyásolta. Az más lapra tartozik, hogy az 53 milliós lefaragás következtében kisebb bevételünk volt ebbõl, mint korábban, a pályázatos idõkben.

MN: Miért, most nem pályázhattatok?

KJ: Az volt a Miniszterelnöki Hivatal álláspontja, mivel "költségvetési tétellé" váltunk, pályázatokon vagy más állami forrásokon keresztül több pénzhez már nem juthatunk. Viszont nem gyõzzük hangsúlyozni, a Sziget függetlensége ettõl nem csorbult. Szerencsére még sohasem tapasztaltunk olyan törekvést, hogy bármilyen politikai játszma részesévé tegyenek bennünket.

MN: Tehát a választások után is számoltok ezzel a pénzzel.

TG: Természetesen. Az elõzõ kormány is támogatott bennünket, és biztos vagyok benne, hogy a következõ is fog.

KJ: Éppen arról van szó, hogy számolhassunk. A pályázati rendszerrel ugyanis az volt a baj, hogy hol kaptunk, hol nem, vagyis nem tudtunk elõre kalkulálni.

MN: Hogyan támogatja a rendezvényt a fõváros?

TG: Évek óta egy minimális öszszeggel, nyolcmillió forinttal. Viszont ingyen rendelkezésünkre bocsátják az "budai-szigetet, ami rendkívül nagyvonalú gesztus. Hiszen ha helypénzt kérnének, az olyan nagy kiadás lenne, hogy talán el is lehetetlenítené a fesztivált.

MN: Mi a helyzet a szponzorokkal?

TG: Ennél többre már nem nagyon számíthatunk. Ma már több mint 500 millió forint a reklámbevétel, és ezt legfeljebb néhány százalékkal lehet megfejelni a jövõben.

KJ: Ezért lenne fontos az állami támogatás. Nyugtalan leszek, ha arra gondolok, hogy néhány esõs nap miatt elvileg akár csõdbe is mehetünk.

MN: Gyakorlatilag viszont rekordbevételt könyvelhettek el. 50 millió forintról beszélnek.

TG: Még nincsenek pontos adataink, de körülbelül egy ilyen nagyságrendû nyereségre számítunk.

MN: Mi volt idén számotokra a legnagyobb csalódás?

TG: Sajnáljuk, hogy a Tankcsapda-koncert, Lukács Laci szerencsétlen balesete miatt elmaradt, az pedig kimondottan felháborító volt, hogy a Scissor Sisters két nappal a Sziget megkezdése elõtt lemondta a szereplést.

KJ: Ilyenkor szörnyen kiszolgáltatott helyzetben vagyunk. Hiába van szerzõdésünk, ilyen esetekben nem tudunk mit csinálni, ugyanis ha perre vinnénk a dolgot, mondjuk Angliában, egy bíróságon le kellene tenni kétszázezer font perköltséget, aztán évekig várhatnánk. Remélem, nem olvassák ezt a cikket a jövõbeni hóbortos fellépõk, de tény, hogy nincsen hatásos érdekérvényesítõ eszközünk az ilyen esetekre.

MN: Mindezek ellenére teljes mértékben elégedettnek látszotok.

TG: Nincs okunk a panaszra. Nézõcsúcsot értünk el, nyereséget termeltünk, és azt tapasztaltuk, a látogatók is élvezték az eseményt. De ha a szervezõi oldalt nézem, akkor is minden okunk megvan az elégedettségre, azt hiszem, ez volt eddig a leggördülékenyebben, legjobban mûködõ Sziget.

MN: Mi kellene ahhoz, hogy még elégedettebbek legyetek?

KJ: A programokat illetõen szeretném, ha a cirkuszmûvészet nagyobb arányban lenne jelen. Emellett van egy álmom: egy külön helyszín az arab és az iszlám kultúra bemutatásának. Természetesen nagyon fontos lenne az állami támogatás növekedése, vagy más bevételek biztosítása, a lényeg, hogy az idõjárás sokkal csekélyebb mértékben számítson neuralgikus pontnak, mint jelenleg. Amikor a walkie-talkie-val rohangáltunk, azt tapasztaltuk, alig akadt azonnali beavatkozást igénylõ probléma. Úgy érzem, minden tekintetben beálltak a dolgok egy magas színvonalra, a technikai személyzet, a biztonságiak, mindenki, aki a Szigeten dolgozott, nagyon jól tudta, mi a feladata, és ennek megfelelõen végezte a munkáját, magas színvonalon. Tehát jövõre, ha minden úgy mûködik, mint az idén, én már elégedett leszek.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."