A székesfehérvári romkert átnemzetiesítése - Kicsit így, kicsit úgy

  • Somlyódy Nóra
  • 2008. december 11.

Belpol

A politikai akarat bizonyult erősebbnek a székesfehérvári romkert fölé tervezett "felépítmény" ügyében. A kuratórium múlt kedden, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) csütörtökön adta áldását a vitatott tervre. Somlyódy Nóra
A politikai akarat bizonyult erősebbnek a székesfehérvári romkert fölé tervezett "felépítmény" ügyében. A kuratórium múlt kedden, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) csütörtökön adta áldását a vitatott tervre.

Vitatott? A zömmel székesfehérváriak alkotta és Szili Katalin elnökölte Nemzeti Emlékhely Közalapítvány kuratóriuma szerint nem az, hiszen tagjai 5:1 arányban megszavazták azt a tervet, amely a hajdani koronázó és temetkezési helyet nemcsak lefedi, hanem fölé egy negyven méter magas templomszelvényt is építeni enged. E terv megvalósulása tenne pontot annak a hosszú vitának a végére, amelyben szerepeltek már tervpályázatok meg egy acélból és plexiből készült, népharagot kiváltó védőtető, amely táplálkozott egy helyi sportújságíró ihlette történelmi panteon ideájából is, és meríthetett a jelenlegi tervet jegyző Szabó Zoltán építész-régész elképzeléseiből. Az éppen

húsz éve gyűrűző vita

során két szempont vetekedett egymással, amelyek sosem kerültek összhangba (az üggyel foglalkozó számos cikkünk közül lásd a legutóbbit: Újragyártott múlt, Magyar Narancs, 2008. augusztus 14.). Az egyik a templomok megmaradt pillérrészleteinek, kőfaragványainak biztonságos megőrzését tartja szem előtt. Ezeket a leleteket a négy évet élt védőtető is csak részlegesen borította be - a rommező többi része akkor is, azóta is fedetlen. A másik ideológiai szempontot az 1988-ban bevezetett "nemzeti emlékhely" címke is kódolja; ennek jegyében változatos emlékműtervekről hallhattunk a Szent István által alapított román stílusú vagy az utoljára Mátyás idején átépített gótikus templom valamely hitelesnek gondolt részletének a megépítésétől a teljes helyreállításáig.

A jelenlegi elképzelés elsősorban azért került szakmai viták kereszttüzébe, mert az István-sír fölé tervezett, az eredetinek méretében megfelelő épületszelvény ötlete miatt a rekonstrukció ingoványos talajára lépne - még ha pusztán "stilizációként", és nem hű rekonstrukcióként tálalják is. Olyan tárgyi bizonyítékok, amelyek alapján megállapítható lenne, hogy pontosan milyen is volt bármelyik korábban itt állt bazilika, máig nem állnak rendelkezésre - érvelt az emlékmű-állítási fölhorgadások ellen egyebek közt Biczó Piroska, a Nemzeti Múzeum régésze és Marosi Ernő művészettörténész, az MTA alelnöke. Marosi - aki 1999-ben mondott le az említett kuratóriumban betöltött tagságáról - egy interjúban kifejtette: "Az emlékművet (...) szándékosan emeljük az utókor számára, műemléket viszont szándékosan nem lehet létrehozni, azt csak kapni lehet, ráadásul készen. Ezért aki a kettőt összekeveri, emlékművé akarja varázsolni a műemléket, az hamisít" (Élet és Irodalom, 2008. március 21.). Annál azonban erősebb az elgondolás politikai támogatottsága, semhogy a hamisítás gyanúja visszhangra találna - Fehérváron a "kívülről bekiabálók" érdeksérelmeinek tulajdonítják a szakmai kifogásokat. A nemzeti emlékhely ügye éppúgy élvezi Warvasovszky Tihamér szocialista polgármester támogatását, mint Balogh Ibolyáét, a megyei közgyűlés fideszes elnökéét, míg a projekt gazdáján, Viniczai Tibor MDF-es alpolgármesteren nem kevesebb mint az MSZP- SZDSZ-koalíció többsége múlik a fehérvári testületben. Közös tehát az akarat, amely Székesfehérvárt középkori időutazás helyszínévé varázsolja: a 2,3 milliárdos uniós forrásból a gigantikus építmény mellett a középkori Fehérvárt bemutató makettvárosra és egy történelmi kalandparkra is telik.

Szabó terve azonban nem állta ki az országos próbát, mert - mint tavasszal a tervtanács észrevételezte - a tervezett épületszelvény "még a város sziluettjében megjelenő templomtornyokkal is konkurál", ikonográfiai programja pedig "túlburjánzó". Korrekcióként a felépítmény "megszelídítését", és ehhez egy társtervező bevonását javasolták. Az építési engedélyt a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal azzal a kitétellel adta ki hónapokkal később, hogy a szóban forgó metszet még változni fog. Ám telt-múlt az idő, a társtervező - Basa Péter, aki az öt meghívott építész közül egyedüliként vállalta a feladatot - csak október utolsó napján kapott megbízást, hogy alig három hét alatt leszállítsa a tervet.

Basa ahelyett, hogy csupán a felépítményt kozmetikázta volna, gyökeresen új koncepcióval állt elő. Míg Szabó a romterületet úgy fedné le, hogy a tető egyúttal bejárható köztér is lenne, amelyen üveglapok jelölik meg a bazilika alaprajzát, addig Basa tágasabb és nyitott teret hagyna a romok között bóklászó látogatóknak. Így nála a fedés nem köztérként, hanem tetőként funkcionálna - üvegből, és nem a koronázóvárosból kiátkozott plexiből -, amin vasbeton elemek rajzolják ki a templom vonalait. A metszetet kilátótoronnyal váltotta ki, ami a területet keletről határoló Szent István-mauzóleum épületéhez csatlakozik, és ezzel lényegében rímel egy olyan korábbi tervre (Janáky Istvánéra), amely kétes történelemértelmezések kockáztatása nélkül tesz eleget az elvárásoknak.

Ám ez november közepén már késő bánat volt: a terveket napirendre tűző kuratóriumi ülés mindössze két nappal előzte meg az NFÜ-nek a támogatási szerződés aláírásáról döntő fórumát. A Basa-féle változtatás tehát szóba sem kerülhetett. Pedig a tavasz óta eltelt időbe elméletileg akár egy tervpályázat lebonyolítása is belefért volna - ami egyébként számos kiemelt uniós projekt keretében épülő kulturális beruházásnál éppen az időhiányra hivatkozva marad el.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.