Bagossy László: "Mintha nem is a kuratóriummal hadakoznánk, hanem a nagyhatalmú miniszterelnökkel"

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 12.

Belpol

Az egyetem vezetése még hisz benne, hogy az SZFE autonómiájának elvesztését vissza tudják fordítani.

"Aki arról ábrándozik, hogy Vidnyánszky lecserélése megoldana bármit, az nem érti a dolog lényegét" - mondta Bagossy László, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) Színházművészeti Intézetének vezetője a hvg.hu-nak adott interjújában.

Hozzátette, nem Vidnyánszky Attila kvalitásai jelentik a kérdést, hanem az egyetemi autonómiát garantáló alapdokumentumok, mert "ezek védenek meg bennünket attól, hogy bárki vademberként essen neki az értékeinknek, azt képzelve magáról, hogy ő egymaga bölcsebb, mint a komplett egyetemi közösség. Szerintem Vidnyánszky túl messzire ment, nincs már lehetősége visszafordulni. Ráadásul a többi kuratóriumi tag sem autonóm, nincs módjuk szuverén döntéseket hozni.

A legszánalmasabb az egészben, hogy mintha nem is velük hadakoznánk, hanem a nagyhatalmú miniszterelnökkel."

Bagossy az interjúban elmondta, a szeptembertől alapítványi fenntartásba került intézmény új Szervezeti és Működési Szabályzatának elkészítésére korábban őket, az egyetem vezetését kérte fel a minisztérium, ők heteken át dolgoztak rajta, kijavították a korábbi hibákat és be is nyújtották.

"Ehhez képest az derült ki, hogy a kuratórium már megszerzett egy régi verziót, és kizárólag az autonómiának estek neki. Az összes hibát, tévedést benne hagyták, ragadozó módjára tépték ki a szívét a szövegnek, hiszen csak az érdekelte őket, hogy az önrendelkezésünket megsemmisítsék. Nekünk kellett felhívni rá a figyelmet, hogy micsoda kontár munkát végeztek, és mennyire látszik a mohó igyekezet, hogy lebontsák a beavatkozás korlátait" - mondta Bagossy.

"A hatalom emberei ma már házról házra járnak - bárkit, aki nem tetszik nekik, kirángathatják az intézményeiből, épületeiből, üzleteiből"

- tette hozzá.

Beszélt arról is, hogy korábban izgult azért, hogy amíg az egyetem nem járja végig a demokratikus lehetőségeit, addig ne történjen olyan drasztikus lépés a diákok részéről, mint az egyetemfoglalás, "aztán végül letettek az asztalra egy Vidnyánszky Attila által aláírt, brutális módon kiherélt Szervezeti és Működési Szabályzatot, és többé nem lehetett mellébeszélni".

Az intézetvezető elmondása szerint a diákok egyébként főleg fegyelmezetten fórumoznak a lezárt épületben.

Beszélt arról is, hogy jogszerűen, rektori hatáskörben döntöttek a tanév kezdetének elhalasztása mellett, mert jelenleg alkalmatlan rá a szituáció, naponta több tanár mond fel, az iskola pedig blokád alatt van.

Azt is elmondta, nem a barikád fenntartása a cél, de egyelőre nem tudta megjósolni, hogy mi lehet a jelen helyzet feloldása. A kormány részéről felmerült, hogy az oktatást egy másik helyszínen indítanák el, ezzel kapcsolatban Bagossy szerint mindenkinek magának kell döntenie, mekkora erkölcsi-anyagi áldozatot vállal, és hogy belemegy-e.

Felmerült ugyanakkor az is, hogy az egyetem közössége maga keressen másik helyszínt, erről az intézetvezető azt mondta, több felajánlás is érkezett európai művészeti egyetemekről, hogy befogadnák a "menekültjeiket", ami megható, és néhányan talán élnek is majd ezzel, de a szakmai műhely ebben az esetben is darabokra hullana.

"Egyelőre azért nem akarunk ebben gondolkodni, mert komolyan hiszünk benne, hogy az autonómiavesztést vissza tudjuk fordítani" - mondta.

Beszélt arról is, hogy ő maga addig kíván az egyetemen maradni, amíg maradnak eszközeik a harchoz. "Számomra a megalkuvás semmilyen formája nem elfogadható. Az autonómia a lényegét érinti a munkánknak, ebben nem létezhetnek kompromisszumok. Nagyon komoly vízválasztó lesz, hogy Vidnyánszkyék a lejáró vezetői mandátumokra kiket hívnak meg. Vastag arcbőrre lesz szükségük azoknak, akik ide rektorként, rektorhelyettesként, intézetvezetőként - az egyetemi közösség akaratának ellenére - bevonulnak. Nem lennék a helyükben."

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.