Baloldali politikusok elhatárolódását várják a jobbikos erőszakügyben

  • narancs.hu
  • 2022. május 15.

Belpol

A Mindennapok Női Szemmel Egyesület, a Fiatal Családosok Klubja és a Magyar Asszonyok Érdekszövetsége megszólította Vadai Ágnest, Orosz Annát, Szabó Tímeát, Kálmán Olgát, Kunhalmi Ágnest.

 

Elfogadhatatlan, hogy a gyanúba került politikus párttársai, a Jobbik elnöke és a Jobbikkal szövetséges baloldali pártok képviselői,„valamint a baloldali sajtó” nem áll ki az áldozat védelmében, a bántalmazás elítélése mellett – olvasható a lapunkhoz is eljuttatott vasárnapi közleményben, amelyet a Mindennapok Női Szemmel Egyesület, a Fiatal Családosok Klubja és a Magyar Asszonyok Érdekszövetsége írt alá. 

A felhívás az egész sajtóban nyilvánosságot kapott büntetőügyről szól: egy korábbi jobbikos tisztségviselőt azzal gyanúsítanak, hogy a párt ököritófülpösi rendezvényén megpróbálta megerőszakolni Szilágyi György Jobbik-alelnök élettársát. A 24 éves nőt többen felcsalták és bezárták egy szobába, a tettes levetkőzött és fizikai erőfölényét kihasználva próbált erőszakot tenni a nőn, akinek sikerült elmenekülnie. 

A három civil szervezet leszögezi, alapvető, mindenkitől elvárható normaként tekintenek a női méltóság feltétlen tiszteletben tartására és a szexuális erőszak, bármilyen bántalmazás, zaklatás visszautasítására. Azt gondolják, a közéletben tevékenykedő, közpénzből fizetett politikusoknak is ezt a normát kell képviselniük, hiszen „ők társadalmi mintát is jelentenek a magyar emberek számára és köti őket támogatóik beléjük vetett bizalmának felelőssége is. Mindez az általános, törvényi keretek szabta felelősségen túl magasabb erkölcsi mércét támaszt irányukba.”

Ezért a három szervezet felszólítja a Jobbikot és a vele szövetséges erőket, hogy határolódjanak el a gyanúba került politikustól. 

 

„Különösképp felszólítjuk a baloldal női országgyűlési képviselőit – többek között Vadai Ágnest, Orosz Annát, Szabó Tímeát, Kálmán Olgát, Kunhalmi Ágnest –, hogy mutassanak példát és tegyék ezt meg, hiszen évek óta, hangos szóval kiállnak a nők bántalmazása ellen. Kérjük, hogy csatlakozzanak felhívásunkhoz annak érdekében, hogy világos, közös üzenetünk a magyar társadalom minden tagjához eljuthasson: a bántalmazás, a zaklatás minden formája elfogadhatatlan, politikus elkövető esetén pedig a törvényi felelősség mellett világos politikai következményekkel is kell járjon.” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.