Beperelte egy producer Schmidt Máriáékat, amiért nem fizettek ki neki egy kisfilmet

  • narancs.hu
  • 2020. szeptember 5.

Belpol

Azt, amelyben Orbán Viktor a rendszerváltás hőseként jelenik meg.

Tavaly nagy port kavart az az egyperces kisfilm, amely a rendszerváltás 30. évfordulójára készült. Az alkotásban, amely a tavalyi Szabadságkoncertet volt hivatott beharangozni, Orbán Viktor valóságos hősként jelenik meg, aki puszta szónoklatával kizavarta az oroszokat Magyarországról.

Bojkott a VOLT Fesztiválon

"Szomorúan vettük tudomásul, hogy már egy zenei fesztiválra is beette magát a kormánypropaganda." közösségi oldalán jelentette be: bojkottálja a VOLT Fesztivált az ott megjelenő kormánypropaganda miatt. Az színész-rapper-aktivistát egy beszélgetésre hívták meg, amelynek témája a civil katalizátorok lettek volna, ám a tagok szerint elfogadhtatlan, hogy már egy zenei fesztiválon is a kormányt és Orbánt éltető videókat kell "előzenekarként" hallgatni.

A kisfilmet orrba-szájba játszották például a nagyobb zenei fesztiválokon is – például a VOLT-on és a Szigeten – nem kis felháborodást keltve a bulizók körében. Tavaly pedig mi is beszámoltunk arról, hogy a filmet megrendelő, Schmidt Mária által vezetett Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány nem hajlandó kifizetni a film teljes költségét. Most a 444.hu arról számolt be, hogy a film producere, Lajos Tamás jogi úton 88 millió forintot követel a megrendelőtől.

Az ügy érdekessége önmagában nem az, hogy az alapítvány nem fizet, hanem, hogy kinek nem fizet. A lap felidézi: Lajos Tamás cége számos alkalommal sikeresen pályázott forrásokért a NER-ben (Berni követ, Félvilág, Örök tél, Apró mesék), tavaly lovagkeresztet kapott és tagja a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vidnyánszky-féle új kuratóriumának is. Ilyen kapcsolatok mellett meglehetősen furcsa, hogy nem fizették ki.

Ingyenes Szabadságkoncert június 16-án a Hősök terén

1989-ben ezen a napon kezdődött a Csodák Éve. Ünnepeljünk együtt június 16-án a Hősök terén az ingyenes Szabadságkoncerten! Házigazda: Nagy Feró Fellépnek: V...

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.