Blokád alá vennék a köztévé Kunigunda útjai székházát

  • narancs.hu
  • 2020. október 12.

Belpol

Szél Bernadett és Hadházy Ákos október 23-ra hirdette meg akcióját.

„Október 23-án vegyük blokád alá a hazugság-gyárat, az MTVA székházát a Kunigunda útján, hiszen ez a nap a propaganda elleni küzdelemről is szól: 1956-ban is a rádióhoz mentek a forradalmárok, hogy a minden hullámhosszon áradó hazugság helyett az igazság szóljon a hangszórókból” – írják Hadházy Ákos és Szél Bernadett független képviselők az általuk szervezett esemény leírásában. A szervezők azt ígérik, hogy a járványhelyzetnek megfelelően bonyolítják le az akciót.

Két évvel ezelőtt az MTVA székháza számos tüntetés helyszíne lett, Hadházy Ákos és Szél Bernadett független képviselők, valamint több ellenzéki politikus is bement a közmédia Kunigunda útjai székházába, ahol – többek közt – a független közmédiát követelő öt pontjukat akarták beolvasni. A képviselőkkel a tévés vezetők nem álltak szóba és a stúdiókhoz sem sikerült közel jutniuk, mert a köztévé biztonsági emberei nem engedték őket szabadon mozogni az épületben. Végül Szél Bernadettet az őrök kidobták az épületből, Hadházy Ákos és Varju László képviselőket pedig fizikailag is bántalmazták.

Az akció meghiúsult, a képviselőket a székházból kidobták, a kormánypárti kétharmad pedig mindezen felbuzdulva idén februárban módosította az országgyűlési törvényt. Az elfogadott házszabály azóta előzetes bejelentéshez köti a képviselők azon jogának gyakorlását, hogy bármely közintézmény vezetőjétől tájékoztatást kérhessenek, továbbá nem szól már arról, hogy feladataik ellátása érdekében valamennyi közigazgatási szerv, közintézet és közintézmény épületébe beléphetnének,: „Az állami szervek kötelesek a képviselőket megbízatásuk ellátásában támogatni, és részükre a munkájukhoz szükséges felvilágosítást megadni. A képviselő valamennyi közigazgatási szerv, közintézet és közintézmény vezetőjétől előzetesen egyeztetett módon tájékoztatást kérhet.”

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.