Dohányreklám-tilalom Magyarországon: Elvonási tünetek

  • 2001. július 5.

Belpol

is tilos dohányterméket reklámozni. A törvény további fél év "haladékot" adott
a közterületeknek, ahol csak 2002. január 1-jétől érvényes a szigorítás.Az 1997-es reklámtörvény tavaly év végi módosítása több változást is eredményezett. A reklámszakmában - az érintettek egybehangzó véleménye szerint - már évek óta nincsenek botrányok, most viszont lassan fél éve mindennapos téma az új szabályozás.

A kétéves költségvetéssel egy napon (!) megszavazott módosítás értelmében

ezentúl tiltott

az összehasonlító reklámok ún. "fehér dobozos" fajtája, továbbá szigorították az akciós ajánlatokra vonatkozó eddigi szabályozást: ha például egy bevásárlóközpont nyár végi kiárusítást tart, akkor kénytelen az összes akciós terméket (árukkal és az akció időtartamával együtt) feltüntetni a hirdetésen. A parlament elfogadta a reklámok előzetes cenzúrájáról szóló módosítást is, miszerint az erre kijelölt hatóság még megjelenés előtt betilthatja a hirdetéseket. A dolog érdekessége, hogy e passzusnak eredetileg egy sokkal enyhébb formája került volna a törvénybe, ám a szavazás előtt "elfelejtették" kicserélni a szövegrészeket.

Az új törvénnyel szembeni legsúlyosabb kifogás (gyakorlatilag mindmáig), hogy szövege nem egyértelmű, többféle értelmezésre nyújt lehetőséget. Éppen ezért a sietve elfogadott törvény után (!) a szakmán belül a legkülönfélébb fórumokon indultak egyeztetések a jogszabály szövegéről. A "problémás" passzusok kapcsán a felügyelő szervekkel ültek tárgyalóasztalhoz, és próbálták megteremteni a további "sikeres" együttműködés alapjait. (Legutóbb például a Reklámetikai kódex módosításának ünnepélyes aláírására is meghívták a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség képviselőjét.) Az egyeztetés eredményeként a látszólag két oldalon állók az új reklámtörvény egy sajátos, mondhatni gyakorlati értelmezését alakították ki, megelőzve ezzel azokat a gondokat, amiket egy reklám megjelenés előtti betiltása okozhat, és ami súlyos HUF-okban is mérhető.

A dohányipari cégek 2000-ben csaknem 3 milliárd forintot költöttek reklámra: az összeg több mint felét közterületi hirdetésekre, 32-33 százalékát magazinbeli, 5-8 százalékát napisajtóbeli megjelenésekre, a maradékot pedig a mozikban való reklámozásra.

A legnagyobb változás a dohányreklámok teljes tilalmának a bevezetése. A jogalkotók a törvény hatálybalépésénél különbséget tettek a köztéri, illetve az egyéb helyeken megjelenő hirdetések között. Ennek értelmében a tilalom 2001. július 1-jén lépett életbe, de a közterületi reklámozók kapnak még fél év "haladékot": rájuk csak 2002. január 1-jétől érvényes a korlátozás. Érdekesség, hogy a törvényalkotási folyamat során szerkesztési hiba történt, így az a rendkívül furcsa helyzet állt elő, hogy az "átmeneti" hat hónapra nem érvényesek az addigi korlátozások a dohánytermékek hirdetéseire. Vagyis akár iskolákban vagy óvodák közvetlen közelében is lehet köztéri cigireklámokat elhelyezni. A Gazdasági Minisztérium illetékese elismerte a hibát, de hozzátette: az érintettek külön figyelmeztetés nélkül is ugyanúgy figyelembe veszik e korlátokat, mint eddig.

A tiltás kétségkívül

legnagyobb vesztese

a nyomtatott sajtó. A Magyar Dohányipari Szövetség adatai szerint a dohányhirdetésekre költött pénz 35 százaléka jutott a magazinokra, míg 5 százalék a napilapok bevételeit növelte. Miután az elektronikus médiumokban eddig is tiltott volt a cigireklám, a dohányhirdetések a lapokba, a közterületekre, illetve a mozikba szorultak.

A dohánycégek képviselői állítják: vevőikkel ezután sokkal kevésbé tudnak kommunikálni, ami akár káros is lehet. A reklámok tilalma elsősorban az egészségvédelemre hivatkozva került elő; számos felmérés tanúsága szerint ugyanakkor a reklámok hatására lényegesen megnőtt az enyhébb (light) cigaretták forgalma, miközben a dohányzók összlétszáma nem emelkedett.

A nyomtatott sajtótermékek éves reklámbevételének hozzávetőleg 5-10 százalékát tették ki a dohányreklámok; ezt most valahonnan pótolni kell (egyes helyeken külön hirdetésszervező foglalkozott a dohányhirdetésekkel). Ez több kiadónál átszervezéseket, új hirdetési stratégiát igényel.

"A dohányhirdetések tilalma nem veszélyezteti az Est Média működését, ugyanakkor éves szinten 5-6 százalékos reklámbevétel-kiesést jelent. Ennek pótlására új piaci szegmenseket próbálunk meg bevonni. Idén éves szinten ennek még nem lesz jelentős hatása, mert a dohánycégek a megszokottnál aktívabbak voltak az év első felében, ameddig még lehetett hirdetniük" - mondta Ritter Tamás, az Est Média kereskedelmi igazgatója.

A női lapok és magazinok igencsak kedvelt terepei voltak a dohánygyártóknak; például a VNU kiadó éves szinten 300 milliós bevételkiesésre számít, s emiatt jelentősen átalakították éves költségvetésüket is.

A közterületi reklámcégek jövő év elejétől számolhatnak a "hiánnyal". 2000 első tíz hónapjában az Europlakát 308, a Multireklám 304 millió forintot könyvelhetett el a cigireklámokból; ez összbevételük 11, illetve 7 százaléka volt. Becslések szerint a közterületi reklámbevételek mintegy 28-30 százaléka származik a dohányhirdetésekből.

A jogszabály a dohánytermékek népszerűsítését kizárólag az eladás helyén történő bemutatásra korlátozta, azt viszont

nem határozta

meg egyértelműen,

hogy milyen típusú reklámokat lehet használni.

"Mind a reklámszakmának, mind a dohánycégeknek az a céljuk, hogy a törvényt betartsák, ehhez azonban konzultációra volt szükség a felügyeleti szervekkel. Természetesen a hirdetők szeretnék elkerülni a felesleges pereket és a büntetéseket, ezért közösen megvizsgáltuk a törvény gyakorlati alkalmazásának a lehetőségeit. Felelőtlenség lett volna a részünkről, ha tisztázatlan kérdések maradnak, különösen egy olyan kényes területen, mint a dohányreklám. Nincs értelme kiskapukat keresni, mert az többszörösen visszaüthet" - mondta Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) főtitkára.

Az egyeztetés után megszületett az ÖRT álláspontja az eladáshelyi dohányreklámról; ez szigorú pontossággal határozza meg, hogyan lehet hirdetéseket elhelyezni a különböző árusítóhelyeken. Kérdés, hogy a boltok és vendéglátóhelyek mennyire lesznek nyitottak a nagyobb méretű makettekre és plakátokra vagy arra, hogy a sarki közért kirakatába egy óriási cigarettásdobozt helyezzenek el. Egyelőre az sem tisztázott, hogy ezért kell-e majd fizetniük a dohánycégeknek.

A Magyarországon forgalmazó legnagyobb dohánycégek abban egyetértenek, hogy a törvénnyel együtt kell élniük, de azért keresik a lehetőségeket, hogyan tudnának kommunikálni felnőtt fogyasztóikkal.

A dohányreklámok teljes tilalma igen érzékenyen érinti a

Forma-1

magyarországi futamát, bár idén augusztusban egyelőre ez még csak a sajtómegjelenésekre vonatkozik. A jogalkotók felismerték a népszerű verseny gazdasági jelentőségét, ezért beépítettek egy "kiskaput" a törvénybe, ami lehetővé teszi, hogy a gazdasági miniszter - az egészségügyi miniszter beleegyezésével - felmentést adjon a dohányreklám-tilalom alól, kizárólag világszintű motorsport-rendezvények időtartamára. A jogszabály arra nem tér ki, hogy ezt az engedélyt hogyan kell kérni, ezért a napokban külön miniszteri rendeletet adott ki a Gazdasági Minisztérium, amely meghatározza a "világszintű rendezvény" fogalmát, illetve azt is, hogy ha egy dohánycég neve szerepel egy verseny nevében (Forma-1 Marlboro Magyar Nagydíj), akkor ez nem minősül ugyan reklámnak, ellenben engedélyt kell kérni rá, ami maximum három évre adható.

Hermann Irén

Más országok

A dohányreklám-korlátozások igen eltérőek az Európai Unió országaiban. Tilos a dohányreklám Belgiumban, Dániában (a sajtóban enyhébb a tilalom), Finnországban, Írországban, Olaszországban, Portugáliában, Svédországban és Franciaországban (ahol a dohányipar egyébként állami monopólium). Európa további országaiban is vannak különböző szigorítások, de feltűnően kevés országban tiltott a szponzorációs hirdetés - köztük van Magyarország is.

A dohánycégek - éppen, mert mozgásterük eddig is elég szűk volt - gyakran használták a szponzorációt termékeik népszerűsítésére: cégek, illetve márkák támogattak sportolókat, rendezvényeket, akik/amik most támogató nélkül maradhatnak.

"Az új törvénnyel gyakorlatilag teljesen megszűnt az a lehetőségünk, hogy az általunk támogatottak megjelenhessenek a médiumokban, ezért nyilvánvalóan a cég teljes szponzorációs politikája változni fog" - mondta Rácz Gábor, a British American Tobacco magyarországi PR-igazgatója.

Dohányipar itthon

Magyarországon 1992-ben szűnt meg az állam dohányipari monopólium, versenyhelyzetet teremtve ezzel a befektetőknek. A közel egy évtizedes időszak alatt a dohánycégek mintegy 300 millió dollárt fektettek be korszerűbb termékstruktúrákba és technológiai fejlesztésekbe. 1992 és 1999 között elkészültek azok az EU-komform jogszabályok, amelyek következtében az évezred végére egy teljes mértékben Európához igazodó dohányipar alakult ki Magyarországon. A többségi európai gyakorlatot követve, megtiltották a dohánytermékek reklámozását az elektronikus médiumokban, illetve korlátozták a sajtóban és a közterületeken.

Bár az Európai Unióban időről időre felmerül a teljes dohányreklám-tilalom bevezetése, ilyen jogszabály egyelőre nem született. A magyar reklámtörvény így jóval megelőzte az európai szabályozást, ugyanakkor igen kevés időt biztosított a piac szereplőinek arra, hogy alkalmazkodjanak az új feltételekhez. (Viszonyításképpen: a nálunk meghatározott fél, illetve egy évvel szemben az EU-ban erre nyolc évet szánnának.)

A törvény ráadásul alkotmányos aggályokat is felvet, ugyanis az Alkotmánybíróság korábban kimondta: a dohányreklámok teljes tilalma nem vezethető le az alkotmányból, és a magyar szabályozás teljes mértékben megfelel az európainak.

Dohánycégek reklámköltései reklámhordozó

szerinti bontásban (1000 HUF)

1999 2000 2001 (január-április)

"riásplakát 1 000 696 1 129 084 531 567

City-light 279 715 387 960 147 190

Női lapok 365 537 294 238 149 158

RTV-újságok 317 638 279 964 91 383

Egyéb lapok 153 053 267 817 114 872

Mozi 127 311 241 798 44 208

Országos politikai napilapok 108 532 41 429 4 513

Férfilapok 35 029 64 060 42 599

Forrás: Mediagnózis

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.