Orbán felelőssége a Szabadi-ügyben: Írás van róla

  • Mihalicz Csilla
  • 2001. július 5.

Belpol

közös kormányzásáról és együttműködéséről kötött megállapodásának III.,
közös kormányzásáról és együttműködéséről kötött megállapodásának III.,Az 1990-es alkotmánymódosítás ugyanis - amely az SZDSZ és az MDF közötti megállapodáson alapult - a korábbiakhoz képest alaposabban körülírta a miniszterelnök felelősségét, egyben meg is erősítette pozícióját: személyében tette felelőssé a kormányzásért és kormánya tagjainak viselt dolgaiért; és ciklusa idejére gyakorlatilag elmozdíthatatlanná tette.

1990 előtt az Országgyűlés egyenként választotta a minisztereket, ezért elvben lehetőség volt arra, hogy egyenként le is váltsa őket. A ´90-es alkotmánymódosítással ez megváltozott, mivel megszűnt a miniszterek személyes felelőssége. A kormány mint miniszterekből álló testület a miniszterelnök személyén keresztül vált felelőssé. A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy ez utóbbi konstrukció jobb, mert erősíti a miniszterek szolidaritását - mondta lapunknak Hack Péter (SZDSZ). Ellenkező esetben például a pénzügyminisztert gazdasági válság idején hetente váltaná le a parlament.

A minisztert

interpellációkkal

lehet tetemre hívni. Az ezekre adott miniszteri válaszokról való döntés egyfajta bizalmi szavazás is. Ha mondjuk válaszát nem fogadja el a parlament, az - nem közjogi, hanem politikai értelemben - bizalomvesztést mutat; igaz, ennek semmiféle alkotmányos következménye nincs.

Nem sokkal az SZDSZ és az MSZP koalíciókötése után az SZDSZ javasolta: a kormányfő tegye láthatóbbá a miniszteri felelősséget. Ennek érdekében három el nem fogadott, interpellációra adott válasz után a kormányfő a nyilvánosság előtt adjon magyarázatot arra, miért tartja meg a többség bizalmát elvesztett miniszterét. Mindez azért vetődött fel, mert az első kormányzati időszakban Szabó Tamás privatizációs miniszter válaszát többször utasította el a Ház, mint ahányszor nem. Hack szerint az SZDSZ ezzel nem a leváltást akarta kikényszeríteni, hiszen a miniszterelnöknek a kormány egészéért vállalt felelősségét nem veheti el a parlament. Ez inkább egyfajta nyomás lett volna a mindenkori kormányfőre: ha egy miniszter még a saját pártjabeli képviselőket sem tudja meggyőzni, akkor a közvéleményt hogyan volna képes? Végül azonban nem született ilyen jogszabály.

A miniszter tehát a parlamentnek nem, csupán a miniszterelnöknek felelős. A kormányfő a közjogi szabályok szerint indoklás nélkül, azonnali hatállyal bármelyik miniszterét - és politikai államtitkárát - felmentheti. Éppen ez a szoros függés (köztisztviselőket, főosztályvezetőket, közigazgatási államtitkárokat nem lehet ilyen könnyen elmozdítani) magyarázza, miért "veszi magára" és viseli a felelősséget a miniszterelnök a parlament előtt. Az elmúlt években számos esetben távolítottak el minisztereket, államtitkárokat felmentéssel: Katona Kálmánt, Ligetvári Ferencet, illetve Frajna Imrét, Horváth Zsoltot, korábban Selmeczy Gabriellát és Balsai Istvánt. Néhány esetben formailag az illető miniszter "benyújtotta lemondását", amit a miniszterelnök elfogadott (például Gógl Árpád, Nógrádi László). Politikai értelemben tehát ha a kormányfő értesül arról, hogy minisztere, politikai államtitkára körül valami nincs rendben, és mégsem menti föl, azzal lényegében átveszi a felelősséget az adott ügyben.

Következmények nélkül,

tegyük gyorsan hozzá. Egy kormányfőt Magyarországon sem Tocsik-sikerdíj, sem Postabank-botrány, sem Szabadi-ügy nem képes elsodorni. A bizalommegvonás eszköze ugyanis a konstruktív bizalmatlansági indítvány, amely kizárja, hogy a kormányfőt úgy váltsák le, hogy a politikai erők többsége egyúttal ne állapodjék meg abban is, ki jöjjön utána. Ez a hajdanában a Fidesz által erősen támadott intézmény Hack Péter szerint bevált: Magyarország ettől lett stabil, kiszámítható demokrácia, amelyben a kormányok választástól választásig képesek kitölteni a ciklusokat. Többpárti parlamentben konstruktív bizalmatlansági indítványt tenni nagyon nehéz: még ha többségben vannak is az adott miniszterelnökkel szemben kritikus képviselők, nagyon valószínű, hogy új közös miniszterelnök-jelöltben nem tudnak megegyezni.

Kérdés, hogy a miniszteri, miniszterelnöki felelősséget mennyiben módosította a Fidesz és az FKGP kormányzási megállapodása, amelyet a jelenlegi ciklus elején kötöttek - túl azon, hogy az alkotmányt természetesen nem írhatta felül.

A koalíció első két évében, amikor valamelyik kisgazda minisztériumban állt a bál, gyakran lehetett hallani, hogy a miniszterelnök kezét köti a koalíciós szerződés, amelynek értelmében csak olyan kisgazda minisztert, államtitkárt menthet fel, akit Torgyán is alkalmatlannak tart. (Ezért lehetett olyan hosszú például a Környezetvédelmi Minisztérium Pepó-korszaka.) Másfelől a koalíciós kötelezettség miatt kellett - állítólag - menesztenie Orbánnak Ligetvári Ferencet, Pepó Pál utódát.

Ám új idők, új módi: az Orbán-Torgyán-konfliktus kiéleződésekor az FKGP elnöke egész listát nyújtott be azok névsorával, akiket el kívánna távolíttatni pozíciójukból - például Boros Imre PHARE-minisztert -, mindhiába. Most akkor mi van?

A Fidesz és az FKGP közötti, kellőképpen homályosan fogalmazott 1998-as megállapodás (lásd keretes írásunkat) a jelek szerint Orbán Viktor számára addig volt kötelező erejű, ameddig érdekei úgy kívánták. Miután a kisgazdák megszavazták a kétéves költségvetést, és nyilvánvalóvá vált, hogy nincs hová menniük a koalícióból, Torgyán József a hajára kenhette a szerződést. Egyfelől közjogi garanciákat ugyanis elmulasztottak megállapítani a magas szerződő felek: annak idején kérkedve bejelentették, hogy nincs szükségük olyan részletes megállapodásra, mint amilyet 1994-ben az SZDSZ és az MSZP kötött; az úri becsületszó úgyis kötelez.

Másfelől az alkotmányt amúgy sem überelheti semmiféle pártközi megegyezés: vagyis kormánytagok (miniszterek, politikai államtitkárok) elmozdítását csakis a kormányfő kezdeményezheti; és a kétéves költségvetés elfogadása után (amelynek támogatását egyébként maga Torgyán verte ki a büdzsétervezetet kritizáló kisgazda képviselőkből) Orbán Viktor hirtelenjében ennek szellemében kezdett viszonyulni a káderpolitikához.

De menjünk tovább: a tárcák tevékenységének ellenőrzésére a miniszterelnök

óriási apparátust

hozott létre. A Stumpf István-féle kancelláriaminisztérium a referatúrák rendszerével lényegében megkettőzte a kormánystruktúrát. A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) köztisztviselői azért kapják a fizetésüket, hogy figyelemmel kísérjék az egyes tárcák működését - és ha kell, közvetlenül beavatkozzanak életükbe. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal - még az előző kormány idején - ugyanezen célból jött létre. A kancellária rendszerű berendezkedés még inkább erősíti azt, hogy a miniszterelnök korlátlan ura a kormányának. A MEH bármikor elrendelheti, hogy egy minisztérium mutassa be és adja át valamennyi iratát, és elvonhatja egy tárcától a jogköröket is. A költségvetési fejezetek közötti átcsoportosításra ugyan nincs lehetősége, de például kormánydöntéssel kötelezheti a tárcákat bizonyos összegek átadására a központi költségvetés számára. (Így vontak el - a fűnyíróelv alapján - költségvetési pénzeket a tárcáktól az árvíz idején.) A miniszterelnök tehát igen széles körben tud beleszólni a minisztériumok működésébe, s gyakorlatilag csak rajta múlik, él-e a lehetőséggel. Ha a MEH-ben a kisgazda tárcákat tabunak tekintették (vagy legalábbis így tettek két évig), az tehát nem a kormányzati struktúrából következett.

A kormányfő alkotmányjogi felelősségének, illetve a Fidesz-éra kormányzati struktúrájának azért van jelentősége, mert ha Szabadi Béla ellen most vádat emelnek, és elítélik, a dolog sem politikailag, sem jogilag nem intézhető el annyival, hogy ez kisgazdaügy. Tegyük ehhez hozzá azt is, amiről múlt heti cikkünkben részletesen írtunk: a Szabadival szemben megfogalmazott tényállások jó része újságcikkekből, ellenzéki interpellációkból már régóta ismert volt; a kormány azonban az ezekkel kapcsolatos bírálatokat rendre visszautasította.

Vagyis a Szabadi Béla miatti felelősség nem csupán egykori közvetlen főnökéé, hanem Orbáné is. Mi több, elsősorban az övé. Hiába adott át ugyanis Torgyán jogköröket Szabadinak, a politikai államtitkár pozíciója a miniszterelnöktől függ. (Éppen ezért akkor, amikor a miniszter szabadulna politikai államtitkárától, a miniszterelnök viszont ragaszkodik hozzá, az államtitkár marad; a miniszternek meg jogában áll lemondani.)

Horváth Balázs (MDF) szerint "a vicc határát" súrolja a feltételezés, hogy a miniszterelnök felelőssé tehető azért, ha kormányának egy tagja bűncselekményt követ el. Horváth Balázs úgy látja: a politikai felelősség abban az esetben háramolna át a kormányfőre, ha valamelyik kormánytag szélsőséges pártot alapítana. Ha valakit elérhet a Szabadi-botrány szele, az legfeljebb Torgyán József lehet, akinek a koalíciós szerződés széles mozgásteret biztosít. (Szerettünk volna más kormánypárti politikust is megszólaltatni, ám Horváth Balázson kívül senki sem akart nyilatkozni, még nevének említése nélkül sem - a szerk.)

A büntetőjogi és a politikai felelősség nem függ szorosan össze.

A politikai felelősség

olyankor is fennállhat, amikor a büntetőjogi nem. A politikai felelősség sokkal szélesebb. Civilizált demokráciákban ezért mondanak le parlamenti képviselők, kormánytagok akkor is, ha a korrupció alapos gyanúja velük kapcsolatban felmerül. A tételes jog - a képviselők jogállásáról szóló törvény - csupán azt mondja ki: ha valakit szándékos bűncselekmény miatt végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek, akkor meg kell fosztani a képviselői mandátumától. Ilyen nem történt még a magyar demokrácia elmúlt tíz éve alatt. Pontosabban: a kisgazda Atyánszky Györgyöt nemrég felfüggesztett szabadságvesztésre ítélték, ám a képviselő megvárja a legvégső verdiktet, s csak akkor lép.

A rendszerváltáskori alkotmányozók jónak látták a magyar politikai berendezkedést túlnyomórészt az önkorlátozásra építeni. Hack Péter szerint olyan konstrukció épült ki, amelyben nagyon nagy kárt senki sem tud okozni. A négyéves parlamenti ciklus idejére sziklaszilárd hatalom adatik egy-egy politikai erőnek. Erre szükség is van ahhoz, hogy nagy horderejű döntéseket hozzon (Bokros-csomag, a tb-önkormányzatok megszüntetése stb.). A gazdaság működését és a demokratikus berendezkedést egy stabil rossz kormány kevésbé veszélyezteti, mint az instabilitás. Ami biztató, ám jobb, ha stabil jó kormánya van a hazának.

Mihalicz Csilla

Részletek a Fidesz és az FKGPKormányzati munkamegosztás című fejezetéből.

"Az együttműködő felek törekednek arra, hogy a koalícióban részt vevő pártok, illetve az általuk a kormányzati munkára megjelölt személyek a közös kormányzásért viselt egyetemleges felelősségen belül a kormányzati munkamegosztásban önállóan, elhatárolható részfelelősséggel vegyenek részt."

(...) "A miniszter által jelölt közigazgatási államtitkár kinevezését a miniszterelnök indokolt esetben megtagadhatja."

(...) "A miniszterelnök felmenti a minisztert, illetve államtitkárt, ha a tisztségviselőt korábban jelölő koalíciós fél erre javaslatot tesz."

Interpellációk a miniszterelnökhöz és a kisgazda miniszterekhez

Címzettek Kormánypártok Ellenzéki pártok Függetlenek

Fidesz FKGP MDF Összesen MIÉP MSZP SZDSZ Összesen Összesen

Miniszterelnök - 3 3 6 9 53 45 107 3

Földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter 9 21 6 36 5 42 25 72 3

Környezetvédelmi miniszter 4 5 5 14 6 10 4 20 -

Honvédelmi miniszter 2 2 1 5 3 4 5 12 1

PHARE-miniszter 3 - 1 4 1 3 - 4 -

Forrás: www.mkogy.hu

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.