"Egy megfáradt, pityókás TSZ-elnök" "jó éve" "egy párhuzamos valóságban"

  • narancs.hu
  • 2025. február 22.

Belpol

Ellenzéki pártok véleményezték Orbán Viktor évértékelőjét.

Orbán Viktor miniszterelnök szombat délutáni évértékelőjére folyamatosan reagáltak a hazai ellenzéki pártok.

A DK-s Dobrev Klára szerint nem Magyarország miniszterelnökének az évértékelőjét hallottuk, hanem egy milliárdosét – idézi a Telex. „Egy elégedett, jóllakott, gazdag emberét, akinek már a lánya, a veje, az apja és a szomszédja is multimilliárdos. 

Orbánnak jó éve volt. Magyarországnak rossz. Egymás után a sokadik. Orbán a milliárdosok évértékelőjét tartotta meg: a sajátját, a családjáét, a hozzá közelálló üzletemberekét. Ők nagyot szakítottak tavaly is” 

– fogalmazott a DK politikusa.

Dobrev úgy látja, hogy a putyinizálódó Magyarország egésze ezzel szemben pocsék évet zárt tavaly. „Alacsonyabb a jövedelmünk, kevesebbet tudunk vásárolni, mint bárki más Európában. Inflációban viszont verhetetlenek vagyunk. Nagyívűnek szánt bejelentései, ahogy korábban, úgy most se fogják megváltoztatni a folyamatos lecsúszás trendjét. És ugye, ha nincs kenyér, akkor jön a cirkusz, ha más nem, akkor újabb ellenséggel kell leszámolni, újabb háború lesz. Jaj a megmaradt emberi méltóságnak, az emberi jogoknak.”

A Mi Hazánk elnöke, Toroczkai László szerint

a miniszterelnök egy párhuzamos valóságban él.

„Nem látja a rossz jogszabályok, a fojtogató bürokrácia által okozott nehézségeket, a korrupció, az összeomló egészségügy és rendvédelem, az elnéptelenedő vidék, az alig működő MÁV, a zötyögős közutak, a bérek, az infláció, az oktatás, a megélhetés problémáinak valódi okait” – állította Toroczkai.

A készpénzhasználat alkotmányba foglalására is reagált, mert a parlamentben már megígérte a radikális pártnak ezt a Fidesz lassan egy éve, de a szavakat nem követték tettek.

A Párbeszéd-Zöldek nyitógondolata az volt, hogy Orbán maga vallotta be: nem a béke, hanem a harc érdekli igazán. A kormányzást nem a béke, hanem az erőszak vezérli. „Hogy lehet békepárti az, aki a 21. század legveszélyesebb agresszorát, Vlagyimir Putyint védi? Hogy lehet békepárti az, aki Ukrajnáról mint 'Ukrajna nevű terület' beszél? Hogy lehet békepárti az, aki az Ukrajnát hovatovább háborús agresszornak kikiáltó Donald Trumpot harcostársának tartja?

Hogy lehet békepárti az, aki az Európai Unió ellen uszít, aki civilek, újságírók vagy éppen a Pride ellen agitál?"

– tett fel kérdéseket a párt.

Tisza Párt elnöke, Magyar Péter szerint Orbán semmiről nem beszélt, ami a magyar emberek életét érinti, kínos és szomorú volt. Magyar szerint

a miniszterelnök úgy viselkedett, mint egy megfáradt, pityókás TSZ-elnök, aki először erőltetetten poénkodva, majd fenyegetőzve tart termelési beszámolót egy kocsmában”.

Orbán nem szólt a szisztematikusan szétvert állami egészségügyről, az ápolóhiányról, az egyre hosszabb várólistákról, az egészségügyi fejlesztések leállításáról és a vidéki kórházak leépítéséről. „Kerülte a családja ipari méretű korrupciója miatt hiányzó sok ezermilliárd forint uniós forrást. Kínosan kerülte a családja szerepét a pedofil bűnöző segítőjének adott elnöki kegyelemben és persze egy szót sem szólt az összeomló gyermekvédelemről és szociális szféráról” – írták.

Magyar úgy látja, a miniszterelnök semmilyen érdemi megoldást nem kínált az általa okozott megélhetési válságra és az általa okozott Orbán-infláció megfékezésére. Egy dolog derült ki a beszédből, hogy Orbán Viktor retteg és hogy ők is tudják, hogy a Fidesz elvesztette a magyar emberek támogatását és hogy a Tisza jelentősen vezet minden felmérésben.

Magyar azt is megjegyezte, hogy Orbán a jó fideszes hagyományt folytatva megpróbálja összeugrasztani a magyarokat egymással és egyértelművé tette, hogy számukra az egy gyerekes és az egyszülős családok semmit nem jelentenek. Magyar szerint meglepő, de egyben találó volt, hogy a fenyegetések között

Orbán Viktor magát egy zúgó éji bogárhoz hasonlította, amely legkésőbb 2026-ban nekimegy a falnak, nagyot koppan aztán, majd elhallgat.

A Magyar Szocialista Párt egybefoglalt mindent. „A valódi ellenség nem a képzeletbeli összeesküvésekben rejlik, hanem a rendszerszintű társadalmi egyenlőtlenségben, a kizsákmányolásban és a gazdasági igazságtalanságban” – jelentette ki a párt elnöke, Komjáthi Imre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.