Energiaipari változások I. - Integrált függetlenség

Belpol

Az orosz-ukrán gázvita hazai oldalvizén szinte észrevétlenül módosult a magyarországi villamosenergia-piac struktúrája. A január elsejével megszűnt független és különálló rendszerirányítás modellje öt évet élt.

Az orosz-ukrán gázvita hazai oldalvizén szinte észrevétlenül módosult a magyarországi villamosenergia-piac struktúrája. A január elsejével megszűnt független és különálló rendszerirányítás modellje öt évet élt.

Noha a szeptemberben kiadott új villamosenergia-törvény (vetv.) és a végrehajtásához készített későbbi kormányhatározat egyértelművé tette, hogy a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító (Mavir) Rt. 2006. január elsejével visszakerül a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. kötelékébe, december 23-án az MVM, öt nappal később pedig a Mavir közgyűlése meglehetősen feszült volt. Arról szavaztak, hogy a jogszabályban néhány nappal későbbre megjelölt válto-zásnak gazdasági társaságként eleget kívánnak-e tenni. Az állami tulajdonú cégek vezetői számára bizonyára végzetes lett volna a "nem", de a kérdést többen is úgy tették föl: a közgyűlések jóváhagyhatják-e, hogy az eddigi piacnyitási folyamattól eltérő irányba forduljon a villamosenergia-ipar.

A francia mintára létrehozott Magyar Villamos Művek Tröszt 1963-tól a teljes magyar villamosenergia-rendszer műszaki és gazdasági irányítását végezte. A termelő erőművektől a lakossági végfogyasztóig kihúzott villanydrótig minden hozzá tartozott. 1992-ben a tröszt állami tulajdonú rt.-vé alakult, ugyanakkor az áramszektorban kétszintű struktúrát építettek ki. Az elsőt a tulajdonosi és az irányítói szerepet is betöltő MVM Rt., a másodikat pedig az erőművi, az áramszolgáltató társaságok, valamint az alaphálózati társaság jelentette. 1995-ben e második szinten nagyarányú privatizálás zajlott, amikor az állam több erőművét és valamennyi áramszolgáltatóját eladta. Az MVM az erőművekkel hosszú távú szerződéseket kötött, amivel gyakorlatilag máig magához láncolta a hazai létesítményeket. Újabb érdemi változás történt akkor, amikor az EU-csatlakozáshoz szükséges előírások teljesítéséért a villamosenergia-piac megnyitásáról született döntés. Ennek jegyében vált 2001-ben az MVM-től függetlenné az egykor Országos Villamos Teherelosztóként ismert Mavir, amely a 2003-tól folyamatosan megnyíló árampiacot koordinálta.

"Jól elő volt készítve az egész döntési folyamat, az elmúlt fél évben a jogi osztály szinte csak ezen a változáson dolgozott" - mondta lapunknak Tringer Ágoston, az MVM kommunikációs osztályvezetője arról a folyamatról, amelyet a december 28-ai Mavir-közgyűlés zárt le. Miután a kormányzat tavaly tavasszal a privatizációs, nyár végén pedig a villamosenergia-törvényt módosította (s egy kormányhatározat-csomag a változások életbeléptetésének időpontját is megadta), kis túlzással mással se nagyon foglalkoztak az MVM Vám utcai központjában, mint e döntések kézpénzre válthatóságának előkészítésével.

Január elsejével nem egyszerűen annyi változott, hogy a Mavirt visszaillesztették az MVM-csoport vállalati rendszerébe. Sokkal fontosabb változás (és ez okozta a legtöbb fejtörést is), hogy a leányvállalattá tett rendszerirányítónak a jogszabályok szerint a 140 milliárd forint értékű nagyfeszültségű átviteli hálózat (az "országos gerinc") tulajdonjogait is oda kellett adni. Az átadásra a kormányt a 2003/54-es, a rendszerirányítókról szóló uniós irányelv kötelezte; a TSO-k (Transmission System Operator - rendszerirányító) tudniillik az átviteli hálózat üzemeltetéséért és a rendszer szabályozásáért is felelősek. A kívánalmaknak két módon lehetett eleget tenni: vagy az MVM-ből hozzák ki a hálózati vagyont és teszik be a Mavirba, vagy a Mavirt be-viszik a zrt.-be.

Átmozgatás

Az államnak pusztán anyagi szempontból az utóbbi megoldás volt az egyszerűbb: az ÁPV Rt. (mint az MVM tulajdonosa) kivásárolta a 629 millió forintos törzstőkéjű Mavirt, és apportálta a Magyar Villamos Művekbe, majd - a már említett törvény és kormányhatározat értelmében - az MVM immár házon belül hozzátette ehhez a 140 milliárdot érő átviteli hálózatot. A zrt. papíron így nem gyengült, a Mavir pedig - ugyancsak papíron - megerősödött.

A változás mégsem a kecske és a káposzta esete. A magyar villamosenergia-piac ugyanis ma már jelentős részben privatizált, sokszereplős terep, ahol a legnagyobb nemzetközi (amerikai, német, francia stb.) befektetők is jelen vannak. A különálló Mavirról a részrehajlásnak a gyanúja sem merült fel; számos esetben akár az MVM-mel szemben is állást foglalt.

A megkérdezett, nem az MVM-hez kötődő szakemberek ráadásul egybehangzóan azt állítják: a január elsejei változásokat egyáltalán nem megfelelően készítették elő. Nem tisztázódott például, hogy mi lesz azokkal a hosszú távú szerződésekkel, amelyeket a villamos művek és az áramszolgáltatók között a privatizáció idején kötöttek. Tucatjával van például olyan, az átvitelt érintő szerződés, amely módosítás után kiált, hiszen nem az szedi be a díjat, aki eddig, és a díjak elvileg nem oda folynak be, ahová eddig - információink szerint ezek az újratárgyalások még sehol sem tartanak. Ebből viszont pillanatokon belül krízishelyzet alakulhat ki, ha a szolgáltatók a helyzet kellő mértékű tisztázásáig mondjuk nem hajlandók fizetni. Volt már ilyen tavaly, amikor a törvény és a hozzá készült végrehajtási rendelkezések időbeli elcsúszása miatt a szolgáltatók éppen ezt tették. 'ket nem feltétlenül kell hogy érdekelje a vonatkozó jogosítványoknak a Mavirhoz kerülése. "Van bizonyos vita, amelyet nagyon rövid időn belül rendezni kell, különben gyorsan működésképtelenné válunk. Először mi, aztán az egész iparág" - ismerte el Tombor Antal, a Mavir vezetője.

További probléma, hogy egyes korábbi MVM-vagyonelemeket papíron átmozgattak ugyan a rendelkezésre álló három nap alatt, de eze-ket ténylegesen is át kell adni/venni. A Mavir ugyanakkor két új igazgatósággal (az MVM korábbi átviteli igazgatóságával és az Országos Villamos Távvezeték Zrt. - Ovit - üzemviteli igazgatóságával) is kibővült. A rendszerirányító eddigi 182 fős létszáma ezzel 713-ra nőtt (Tombor három éven belül legalább 20 százalékos létszám-racionalizálást ígér), s nagy kérdés, hogy a papíron már létező új működési szabályzat működőképes-e, és hogy a továbbra is Tombor Antal vezette cégben képesek-e ezt a regulát az újonnan jövőkkel is elfogadtatni.

Irányelvi irány

Az MVM-nél úgy vélik: a rendszerirányító betagolása egyenes következménye annak, hogy a különálló Mavir elképzelése nem vált be. "Az eddigi modell nagyon széttagolt és felesleges bonyolultsággal terhelt rendszert alakított ki a hálózatirányítás, üzemeltetés, tulajdonlás és átvitel között" - magyarázza Tringer Ágoston. Azt mondja, ez nem magyar jelenség; Európában szerinte éppen ezért terjedt el az a gyakorlat, hogy az irányítja a központi hálózatot, aki tulajdonolja. Csakhogy a már említett 2003/54-es uniós direktíva értelmében nem a tulajdonoshoz kell rendelni a rendszerirányítást, hanem e két dolgot külön kell választani a kereskedelmi tevékenységet végző részektől.

A Mavir története a villamosenergia-piac megnyitásának történetéhez kapcsolódik (lásd Előjáték a független rendszerirányításhoz című keretes anyagunkat). A piacnyitás a villamosenergia-szektorban a kereskedelmi és a természetes monopol jellegű tevékenységek szétválasztását jelenti. Monopol jellegű tevékenységnek számít a hálózatok fenntartása, kezelése, fejlesztése, de ilyen a rendszerirányítás is. A piacnyitás kezdete óta zajlik az a küzdelem, hogy azokat a régi integrált társaságokat, amelyek az említett kereskedelmi és monopoltevékenységeket egyszerre végezték, megpróbálják arra terelni, hogy e tevékenységeiket különítsék el. Puha eszköznek számít, ha egy országban például törvényt hoznak arról, hogy külön kell választani a rendszerirányítás könyvelését a kereskedelemtől. Keményebbnek, ha a jogszabály már a külön jogi személyhez kerülő rendszerirányítást írja elő, illetve amikor a monopoltársaságot arra kötelezik, hogy valamelyik tevékenységét adja más tulajdonos kezelésébe (erről bővebben lásd Európai TeSÓk című anyagunkat).

Az európai szabályozás az 1996-os és a 2003-as irányelvek, valamint a tagállamok többségében zajló folyamatok nyomán az egyre keményebb fellépés irányába mutat. Ugyanakkor tény: a szabályozás jelenleg nem tiltja, hogy a kereskedőcégek házon belül, jogilag külön cégbe elkülönítve rendszerirányítást folytassanak.

A független rendszerirányító cég elmúlt öt évében az első ember kompetenciaszintje 50 millió, az igazgatóságé 150 millió forintig terjedt, miközben a cég éves árbevétele 40-60 milliárd forint között alakult. A torz tőkestruktúrájú állapot ellenére a társaság végig működőképes maradt, ráadásul milliárdokat költött piacirányítási, elsősorban informatikai rendszereszközök beszerzésére. Arra a kérdésre, hogy a mostani változás irányváltás-e az eddigiekhez képest, Tombor Antal azt válaszolta: "Nem tudom megmondani, hogy ez a változás szélirányváltást jelent-e, mert nem tudom, hogy most milyen a szél, és hogy milyen az irány." Tringer Ágoston szerint semmiféle irányváltás nincs. A nyár folyamán széles konszenzussal meghozott parlamenti és államigazgatási döntésekre (privatizációstörvény- és vetv.-módosítás, kormányhatározat a magyarországi TSO létrehozásáról) hivatkozva azt mondja, hogy azok együttesen az integrált nemzeti villamosenergia-ipari társaság megalakítását írják elő, amely szerinte "közakaratbeli szándék kifejeződése volt".

Nemzeti bajnok

2005. december 30-i sajtóközleménye szerint az MVM "jelentős lépést tesz az integrált nemzeti villamos társaságcsoport létrehozásának folyamatában". Ez összecseng a holdingszerű cég deklarált missziójával: erős integrált nemzeti villamosenergia-ipari társasággá válni, a piaci értéket növelni, a kereskedelemben a domináns szerepet a teljes piacnyitás után is megtartani, s elsősorban a paksi bázison megerősíteni a termelői portfóliót (a működési időtartam meghosszabbítása, kapacitásnövelés és perspektivikusan plusz egy blokk építése). Emellett külön fejezetet kap az integrált átvitel (TSO) megteremtése. Kaderják Péter, a Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont (REKK) vezetője szerint viszont "ez a hajó már tíz évvel ezelőtt elment". Levágták az MVM-testről az erőművek egy részét és a szolgáltatókat, és bár igaz, hogy a cégnek van egy masszív áramtermelője (Paks), van mellette egy ellentmondásos, hosszú távú szerződéses portfólió is. Ráadásul másfél év múlva, amikor a lakossági fogyasztókat ki kell engedni a piacra, elveszítheti fogyasztói nagy részét is. "Az MVM-nek ma egy jó kereskedőcége és egyetlen jó erőműve van. Ebből regionális szinten is életképes nemzeti bajnokot építeni úgy, hogy egyébként a hatósági árpolitika folyamatos veszteségre kényszeríti, legfeljebb szóban lehet" - mondta a Narancsnak Kaderják.

Az MVM szerint a hosszú távú szerződések rendszere nélkül "nem lenne lehetséges biztonságos és kedvező árú közüzemi villamosenergia-ellátás" Magyarországon. Az MVM létét az is igazolja, hogy "szerződéses portfóliója révén kiegyenlíthető az európai árampiacon tapasztalható jelentős áramár-ingadozások hatása" - fűzi hozzá Tringer. (Ez utóbbit az egyik szolgáltató cég rendszermérnöke úgy kommentálta, hogy a hazai áramellátás 35 százalékáig terjed az importverseny, és kevés olyan iparág van az országban, ahol ennyi életképes piaci szereplő ügyködik.)

A korábban a Magyar Energia Hivatalt is irányító Kaderják úgy véli: ha az MVM hosszú távú szerződései olyan jók lennének, ahogyan azt állítják, akkor a cég nagyon erős kereskedőtársaságként vidáman lébecolhatna a régióban. Brüsszel vizsgálódása azonban inkább azt erősíti, hogy az MVM által 1995 óta kötött megállapodások nem a piacnyitást szorgalmazó uniós irányelvek felé mutatnak. A piacot hibernáló hosszú távú szerződések helyett a szektor Európában a folyamatosan versenyeztetett erőművek és szolgáltatók kora felé halad.

Egyre világosabb, hogy Csillag István gazdasági miniszter távozását követően a tárca és a kormányzat elszántsága az energiaszektor reformjára alábbhagyott. Már a vetv. születésének a körülményeiből látni lehetett, hogy a szaktárca sodródik, és afelé fordul, ahol hangosabban ordítanak. Márpedig az MVM jelenlegi vezetéséből Kocsis István vezérigazgató (az áramszolgáltatók egyik privatizátora), Lengyel Gyula, az igazgatóság tagja (a hosszú távú szerződé-sek aláírója), Draskovics Tibor elnök (volt pénzügyminiszter), Karl Imre stratégiai igazgató (a Horn-kormány energetikai kormánybiztosa) és Somogyi Tamás biztonsági vezető (extábornok, a Horn-kormány egykori titkosszolgálati miniszterének hivatalvezetője) nagyon erős és befolyásos csapatot alkot. A cég kommunikációs vezetője erről csak annyit mond: "Az államigazgatási döntések és az MVM cégcsoport középtávú üzleti stratégiája azonos szándékot fejeznek ki."

Szakmai körökben többször elhangzott az is, hogy az MVM megerősödésének esetleg a privatizálás a végcélja, s a jelenlegi változások mögött egy tudatos felértékelési folyamat áll. E nézetet két tény is cáfolni látszik. Az egyik, hogy a jelenleg hatályos törvényben az MVM hosszú távú állami tulajdonként szerepel. A másik, hogy az elmúlt években nincs látható nyomuk a privatizációt előkészítő lépéseknek. Azt elvileg el lehet ugyan képzelni, hogy a társaságot a tőzsdére szeretnék vinni, de ehhez az MVM-nek előzetesen olyan pénzügyi feltételeknek kellene megfelelnie, amelyeknek eddig soha nem tudott. Így maradna a stratégiai befektető lehetősége - de kérdéses az egyáltalán szóba jöhetők köre is. Ha ugyanis olyasvalaki lenne a vevő, aki már egyébként itt van Magyarországon, akkora üzleti előnyhöz jutna a szektorban, hogy arra a szerződésre az EU bizonyosan nem adná az áldását. Másfelől viszont már minden piaci szereplő itt van, aki ide akart jönni.

Lex scepticus

Akármivel is magyarázzuk az év eleji változásokat, tény: a Mavir közgyűlése megszavazta, hogy az eddigi különállást feladva betagozódik a villamosenergia-piac domináns szereplőjének a struktúrájába. Tombor Antal szerint ugyanazt a munkát fogják végezni, mint az elmúlt években, de "most, hogy bent vagyunk az MVM-ben, fel vagyok készülve arra, hogy többen meg fogják kérdőjelezni a függetlenségünket". Tringer Ágoston azonban még a felvetést is - a változások a Mavir függetlenségének csorbulásához vezetnek - visszautasítja. Szerinte az MVM megerősítése éppen hogy az Európában tapasztalható trendeket követi, a piacnyitás kihívására csaknem mindenhol integrációval, fúziókkal válaszoltak a sikeresen működő energetikai társaságok. Aztán hosszasan és finoman utal arra, hogy a piac többi szereplője is generálja ezt a légkört, ám arra a kérdésre, hogy a piac mely szereplőire gondol, nem ad konkrét választ. Ha Tringernek igaza van, akkor valószínűleg az E.Ont zavarja leginkább a jelenlegi helyzet, mivel a német cégóriásnak az áramszektorban erős kereskedői portfóliója van, de - legnagyobb riválisától, az RWE-től eltérően - nincs saját erőműve. A kommunikációs vezető logikáját követve az E.On szeretne az MVM erőmű-vásárlási portfóliójához közelebb jutni, ezért kavarja a port.

A vetv. és annak végrehajtási rendelkezései körbetűzdelik a rendszerirányítót olyan jogosítványokkal, melyek elvileg lehetővé teszik a független működést. Sőt, papíron az eddigieknél nagyobb lett a cég önálló döntési kompetenciaszintje, hiszen papíron az MVM két dologba (az üzleti tervbe és az eladósodás mértékébe) szólhat csak bele. Hogy akkor miért a szkepszis az MVM-en belül elkülönített, "jogszabályilag is jól körülbástyázott" magyar TSO függetlenségével szemben? Például azért, mert a piacon működő kereskedőtársaságok bizonyos pénzügyi adatait a Mavir kezeli (amikből remekül látható, hogy a többiek kereskedőtársaságai milyen pozíciókkal bírnak); és sokan nehezen hiszik, hogy az MVM ezekbe a kártyákba "adott esetben" nem láthat bele.

(A témában Hatvani György energiaügyekért felelős helyettes államtitkár kabinetjét is megkerestük. Tíz napig kértük, magyarázzák el a Mavir MVM-be építésének minisztériumi szempontú logikáját. Tóth Judit szóvivő csak ismételni tudta: az illetékesek az ügyben nem tartják fontosnak a megnyilatkozást.)

Előjáték a független rendszerirányításhoz

Az erőművek 1995-ös privatizációját a pénzszűke szülte értékesítési kényszeren kívül nehéz bármi mással magyarázni. Nagy jóindulattal legfeljebb annyi állítható Hornék döntéséről, hogy nem volt ellenükre a több tulajdonos megjelenése. Igaz, a független rendszerirányítás intézménye még a "nyugati" rendszerekben sem volt ismert akkortájt, de az is tény, hogy a piacnyitásra vonatkozó első uniós irányelv 1996-ban született. Legalább a szakmának észlelnie kellett volna, hogy változik a szélirány, és nem célszerű csak a hosszú távú szerződésekre építkezni. Ilyesfajta észrevételeknek nincs nyoma.

A kontinens áramiparában 1998-tól a gyakorlatban is elkezdődött a valódi piacnyitás. A csatlakozást remélő Magyarország számára ez az irány hovatovább kötelezővé vált. Orbánék először a privatizáció utózöngéit próbálták részben lezárni, részben felülvizsgálni, de néhányszor alaposan pórul jártak (sikertelenül próbáltak például hozzányúlni az AES hosszú távú szerződéséhez, illetve sokat kellett fizetniük azért, mert nem engedték megépíteni a Mátrai Erőmű privatizációs szerződésében szereplő több száz megawattos új blokkot). Ezzel együtt is tény, hogy az erőművi és áramszolgáltatói privatizáció folyamata a Horn-Orbán kormányváltást követően megállt. Azt csak sejteni lehet, hogy a további magánosítás megfúrásában az MVM főszerepet játszott - pedig még kormányhatározat is született arról, hogy Paksot is piacra lehetne dobni.

Jóval az 1998-as kormányváltás után kezdődött el a '96-os EU-direktívában szereplő változás előkészítése, melynek egyik fő eleme az volt, hogy a korábbitól teljesen eltérő piaci struktúrát létrehozva szét kell választani a hálózattal kapcsolatos tevékenységet a kereskedelmiektől. Az ezredfordulóhoz közeledve is gőzerővel dolgozott a szakapparátus a villamosenergia-törvény előkészítésén, főként azt követően, hogy a parlamenti vita fázisába került első tervezetet a miniszterelnök máig nem teljesen világos indokok miatt átdolgozásra visszaküldte. A második nekifutásra elkészített működési modell került a 2001. évi vetv.-be, ám a törvény véglegesítésének a rendszerirányítás szempontjából külön furcsasága is volt. Az első változatban ugyanis szerepelt egy olyan társaság terve, amelynek átviteli hálózata és rendszer-irányítási jogosítványai is lettek volna. Éppen úgy, ahogyan a most létrehozott TSO-nak. A 2001-es törvény második, végül elfogadott verziójában azonban ez már nem szerepelt - kigyomlálását többen az MVM lobbizásának tulajdonítják. Maradtak ugyan olyan homályos mondatok a jogszabályban, amelyeket úgy is lehetett olvasni, hogy a piacnyitás után az alapítónak (MVM) a hálózati eszközöket át kell adnia a rendszerirányítónak, de a maszatos megfogalmazásból végül az vált realitássá, hogy a 2001. január 1-jén megalapított Mavir átviteli hálózati tulajdon nélkül jött létre.

Európai TeSÓk

A 2003/54. számú EU-direktíva szerint a tagállamok kötelesek átviteli rendszerirányító kijelölésére, amely az átviteli hálózat üzemeltetéséért és a rendszer szabályozásáért is felelős. Több tagországban is bebizonyosodott már, hogy a piac szereplőitől való függetlenség csak akkor válik egyértelművé, ha a TSO-t az állam tulajdonosilag is függetleníti a versengőktől. Erre több megoldás is született.

Spanyolországban például az állam az összes átviteli hálózatot felvásároltatta a Red Electrica de Espa–a nevű társasággal, amely így önállóan lett spanyol TSO. A klasszikus piacnyitás hazájában, az Egyesült Királyságban a 90-es évek elején felosztották az áramszektor addigi monopoltársaságát, s az ezután létrehozott National Grid a rendszerirányítási és az átviteli hálózat feletti rendelkezés jogát is megkapta, de nem folytathat kereskedelmi tevékenységet. Hollandiában kormánysegítséggel kivásárolták a különféle társaságok tulajdonában lévő átviteli hálózatot, és állami tulajdonnal hozták létre a TenneT nevű TSO-t. Hasonló végeredményű folyamat zajlik Belgiumban is.

Olaszország hozzánk hasonló úton jár: független társaságként létrehozta a rendszerirányítót (GRTN), melynek eredetileg nem volt hálózati tulajdona. Ez a jelek szerint megváltozik, mert a hálózat kikerül az "olasz MVM", az ENEL fennhatósága alól. Csehországban a éEZ villamosipari óriás tulajdonolta az ottani TSO-jogosítványokat, de folyamatos jogszabályi kötelezettségek nyomán e területről ki kell vonulnia, s jelenleg már kisebbségi tulajdonosa a független rendszerirányító és hálózatot tulajdonló éEPS-nek. Ennél is drasztikusabban jött létre a szlovák TSO, amelyet az ottani villanymonopólium eladásakor egyszerűen a SEPS nevű állami cégbe lapátoltak.

A két nagy kivétel Németország és Franciaország. Az előbbiben nem volt központi akarat a piacnyitás ez irányú részletszabályozására. A német szolgáltatók erőcsoportjai maguk dolgozták ki a szabályokat, és a piacot gyakorlatilag csak a német cégek előtt nyitották meg. Franciaország különutassága az Electricité de France (EdF) belpolitikában játszott, eléggé kusza szerepével magyarázható. Az EU-direktívának megfelelően ott is különválasztották a francia TSO-t (RTE) az EdF-től, igaz, házon belül. Az RTE függetlensége érdekében azonban több passzus is került az erről szóló törvénybe; például a francia TSO vezetője a miniszternek, nem pedig az EdF holding vezetésének felelős.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.