Mióta csak tudunk róla, örömmel tölti el a szívünket, hogy a Magyar Művészeti Akadémia a Magyar Nemzet kulturális rovatának támogatója. Erre a szép gesztusra úgy tekintettünk, mint a nemzeti együttműködés előremutató példájára.
Annál nagyobb aggodalommal szemléltük a februári sajnálatos eseményeket, és azt a kellemetlen nézeteltérést, amely a nemzeti nagytőkés és médiaszakember, illetve Magyarország miniszterelnöke között körvonalazódott. Hogyan érinti ez a Magyar Nemzet és a Magyar Művészeti Akadémia kapcsolatát? – tettük fel a kérdést magunknak.
|
Amikor pedig már nem bírtuk tovább magunkban tartani, megkerestük a Fekete György igazgatása alatt prosperáló köztestületet, és feltettük kérdéseinket. Mióta és mennyivel támogatja az MMA a Kultúrgrund rovatot? Milyen más sajtótermékeket támogatnak rendszeresen? És meghosszabbítják-e a támogatást azok után, hogy a lap tulajdonosa gecinek nevezte Orbán Viktort?
Az MMA sajtóosztálya nem késlekedett a válasszal:
„Az MMA 2014. augusztus 28-án kötött keretmegállapodást a HírTV Zrt.-vel, a megállapodás határozott időre, 2014. szeptember 1-től 2015. június 15-ig szól, a megállapodás hosszabbításáról még nem született döntés. A fenti időtartamra 1.900.000 Ft + Áfa hirdetési díjat fizet az MMA a HírTV Zrt. részére. Az MMA hasonló megállapodást a Hír TV és az Infórádió vonatkozásában is kötött.”
A tömörségében is informatív válaszból kiderül, hogy a partnerség kezdete arra az időszakra datálódik, amikor a kormánnyal és a jobboldali média legfőbb mecénásával szemben egyaránt ellenséges érzületű sajtóorgánumok már javában cikkeztek Orbán és Simicska konfliktusáról, de a nemzeti oldal prominensei ennek jelentőségét méltányosságból tompítani igyekeztek, sőt legtöbben az úgynevezett belháború létezését is tagadták.
Pont ekkor, a szerződés aláírása után egy héttel tette – tudomásunk szerint egyetlen – Simicskára vonatkozó nyilatkozatát Fekete György, aki a fideszes elit kötcsei piknikjén annyit mondott a 444 kamerájába, hogy mivel ő nem fideszes, ezért semmi köze a dologhoz, és bár hallott róla, ez a kérdés őt nem érdekli.
Fekete György karakán válasza sem feledtetheti azt a hiányérzetet, amelyet az MMA válasza hagyott bennünk. Nem akartuk elhinni, hogy tényleg csak ennyi. Szerettük volna hinni, hogy 1 millió 900 ezer forintnál többel is érdemesnek tűnt támogatni a polgári médiát azokban a nehéz időkben.
Ezért a legnagyobb tisztelettel – és közérdekű adatigénylessel – fordultunk újra az MMA-hoz.
Az így birtokunkba jutott három szerződés aztán valóban megmutatta, hogy szerencsére ennél többről van szó. Ezek az MMA válaszában említett Inforádió, valamint a Magyar Nemzet Online-t és természetesen a HírTv-t is üzemeltető HírTv Zrt., illetve az MMA között születtek 2014. augusztus 28-án, 29-én és szeptember 11-én. A programszervezésben is nagyon aktív MMA természetesen nem csak ezen a három helyen hirdet, ezek azonban a mezei hirdetésnél egy fokkal összetettebb együttműködések.
Az mno.hu azt vállalta, hogy 2014. szeptember 1. és 2015. június 15. között a Kultúrgrund nyitóoldalán elhelyezi az MMA mint támogató logóját, valamint havonta egy cikket készít az MMA-ról, amelyet az MMA előzetesen jóváhagy. Ezért jár az MMA első válaszában említett 1 millió 900 ezer + áfa.
A HírTv azonban ennél jóval többet kaszál: ugyancsak a fenti kilenc és fél hónapban 9 millió 500 ezer + áfa közpénzt kap azért, hogy „az MMA nevét, védjegyét, a róla kialakított képet, tevékenységét, illetve termékeit népszerűsítse”. Ennek elsődleges eszköze, hogy a Magyarország élőben vagy – ezt havonta eldöntheti az MMA – a Paletta című műsorban, az Ikon nevű rovat végén megjelenik a felirat, hogy „Az Ikon együttműködője a Magyar Művészeti Akadémia”.
A szerződésben ezen „támogatói spotok” mellett szerepelnek még bizonyos reklámspotok, illetve interjúk. Ezeknek gyakoriságáról és hosszáról nem értesülünk, de arról igen, hogy az interjúk alanyait az MMA delegálja, és azok tartalmát előre egyeztetni kell, természetesen a szerkesztői szabadság tiszteletben tartásával. A HírTv a szerződésben külön kötelezi magát, hogy a delegált műsorvendég „valamennyi, a Magyar Művészeti Akadémiában betöltött tisztsége a műsorban feliratozva is feltüntetésre kerül”.
Az InfoRádióval ugyancsak 2014 szeptembere és 2015 júniusa közötti időtartamra kötött, 10 millió 450 ezer + áfa összértékű szerződés ennél sokkal precízebb, itt most nem is nagyon részleteznénk. Inkább arra hívjuk fel a figyelmet ezen a ponton, hogy a Magyar Művészeti Akadémia ezzel is ékesen bizonyítja, hogy nem vádolható részrehajlással, hiszen Simicska Lajos tévéje és újságja mellett gondolt a kormánnyal szintén gyümölcsöző kapcsolatban álló Spéder Zoltán rádiójára is.
Fekete elnök úr széles látókörét és ügyes helyzetfelismerő képességét mutatja, hogy március 5-én a megújuló közmédiával is kölcsönösen előnyös, széles körű együttműködési megállapodást írt alá. Őszintén reméljük, hogy ez ugyanakkor nem veszélyezteti a hagyományos polgári médiával közös munka jövőjét.
|