Gyermekvédelmi és gyámügyi törvény: Papíron rendben

  • 1997. május 22.

Belpol

2002-ig teljesen megreformált gyermekvédelmi rendszer, alapellátásnak minősülő bölcsőde, "komolyabb" családtámogatási rendszer, a gyerekek jogairól szóló New York-i egyezményben foglaltak megvalósítása, a gyermekek és szülők, az iskolák és önkormányzatok jogainak és kötelezettségeinek deklarálása - a gyermekvédelmi törvény első olvasata akár ez is lehetne. Túlszabályozott törvényalkotás, egyes feladatok anyagiak híján is kötelező megvalósítása, a társadalom közönye mellett kivitelezhetetlen jogszabály - ez pedig azoknak a véleménye, akik éveken, évtizedeken keresztül dolgoztak és dolgoznak ma is a gyerekekért.
2002-ig teljesen megreformált gyermekvédelmi rendszer, alapellátásnak minősülő bölcsőde, "komolyabb" családtámogatási rendszer, a gyerekek jogairól szóló New York-i egyezményben foglaltak megvalósítása, a gyermekek és szülők, az iskolák és önkormányzatok jogainak és kötelezettségeinek deklarálása - a gyermekvédelmi törvény első olvasata akár ez is lehetne. Túlszabályozott törvényalkotás, egyes feladatok anyagiak híján is kötelező megvalósítása, a társadalom közönye mellett kivitelezhetetlen jogszabály - ez pedig azoknak a véleménye, akik éveken, évtizedeken keresztül dolgoztak és dolgoznak ma is a gyerekekért.

Viszonylag simán, nagy többséggel és mintegy 500 módosító indítvány után fogadta el nemrég a parlament a "Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról" szóló, 1997/XXXI. törvényt. Ezzel egy 1901-ben elfogadott törvény után először (!) emelkedik törvényi szintre a gyermekvédelem, 131 paragrafusban elbeszélve. A gyermekek jogairól szóló 1989-es New York-i egyezményt ugyan hazánk már 1991-ben törvénybe iktatta, az azonban mégsem ugyanaz, mint amikor belső törvény határozza meg azokat az "alapvető szabályokat, amelyek szerint az állam, a helyi önkormányzatok és a gyermekek védelmét ellátó természetes és jogi személyek, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezetek meghatározott ellátásokkal és intézkedésekkel" kötelesek segítséget nyújtani a gyermekjogok érvényesítésében, illetve gondoskodnak a veszélyeztetettség megelőzéséről, megszüntetéséről, valamint az állami gondoskodásból kikerült fiatal felnőttek társadalmi beilleszkedéséről.

Magyarországon ma mintegy egymillió gyereket érint e törvény hatálya, közülük minden harmadik veszélyeztetett (azaz nagy az esélye arra, hogy idővel bármilyen szempontból hátrányba kerüljön társaival szemben). Igen nagy fába vágta tehát fejszéjét a törvényalkotó, de a neheze csak most jön: a törvény rendelkezéseit

végre is kellene hajtani

Különösen kényes kérdés az "intézetisek" immár törvény által garantált jogainak érvényesítése, például az, hogy "állandóságot, érzelmi biztonságot nyújtó, teljes körű ellátásban részesüljön", mert aligha valószínű, hogy a jogszabály egy csapásra megváltoztatná előző cikkünk (lásd 16-18. oldal) főszereplőit. Remény azért van: a jogszabályi rendelkezések alapján 2002-ig teljesen át kell(ene) alakítani a gyermekvédelem rendszerét; a kialakítandó gyermekotthon-hálózatban például maximum negyven gyereket lehetne összezárni egy intézetbe.

A törvény szerint a gyermekvédelmi intézetek kötelesek számon tartani a lehetséges örökbefogadókat, akik egyelőre nincsenek túl sokan, ám állítólag ennek oka az eddigi törvényi szabályozás kuszasága is. 1996-ban például 1030 örökbefogadást regisztráltak, míg a nevelőintézetekben élő fiatalok száma mintegy 23 ezer volt. A jelenlegi törvény alapján ötven százalékuknak kellene nevelőszülői gondoskodást biztosítani; s bár a nevelőszülők a jelenleginél nagyobb támogatást kapnak majd (az öregségi nyugdíj 120 százalékát), sokan továbbra sem értik, hogy míg egy nevelőszülőnek egy gyermek után 1,2 millió Ft-ot ad az állam évente, addig az intézetben nevelt gyermekekre 1,8 milliót.

A számos, gyerekekkel foglalkozó hazai kormányzati és civil szervezet egyikének az elnöke szerint ez a törvény "annyira túlszabályzott, hogy értelmezése problémákat okozhat" nemcsak a hivatásos nevelőszülőknek, hanem a közigazgatásban dolgozó gyámügyi szakembereknek is. Nem arról van szó, hogy az adott pillanathoz kellene a törvényt szabni, hanem arról, hogy jogosak lehetnek

a kétkedők kifogásai

- például több budapesti kerületi polgármesteré, akik nyilatkozataikban azonnal a Fővárosi Önkormányzatra mutogattak: ha a főváros finanszírozza, bármit meg lehet oldani. Illetve bármit azért nem: többször előfordult, hogy a környéken lakók tiltakozása miatt az önkormányzat vagy az állam nem tudott lakást vagy házat vásárolni néhány intézetis gyereknek, vagy a tönk szélére került, környezetük szerint "lumpen" családnak. A társadalom közönye - olykor cinizmusa - csak akkor oldódik valamelyest, ha kiskorúak elleni szexuális bűncselekményekről, gyermekek bántalmazásáról, éheztetéséről, elhanyagolásáról szólnak a hírek. Mindenki megveti a kurválkodásból élő kétgyermekes családanyát, gyerekeit rendőrrel vitetik a szomszédok a GYIVI-be (mint ahogyan az a közelmúltban is megtörtént), azt viszont csak kevesen veszik tudomásul, hogy úgynevezett "veszélyeztetett" volt már az anya maga is, és hogy ezt a helyzetet nem a rendőrségnek kellene kezelnie. Szakemberek sokszor hangoztatják azt is, hogy a gyerekként áldozatokká váltak felnőttként sokkal nagyobb valószínűséggel válnak elkövetőkké.

És akkor még mindig csak azokról beszéltünk, akik önhibájukon kívül kerültek állami gondozásba (a törvény megfogalmazása szerint "gondoskodásba"). A törvény ugyanis - rendkívül humánusan - csak utolsó eshetőségként sorolja fel az intézetet. Sőt a szülő kötelességévé teszi, hogy a gyermeke "testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételeket" biztosítsa. Ha viszont ez nem sikerül - megint csak a törvény szerint -, az egyébként sem gazdagságukról híres önkormányzatokra hárul a feladatok jó része. Az persze nagyon jó, hogy "a gyermeket kizárólag anyagi okból fennálló veszélyeztetettség miatt nem szabad családjától elválasztani", csakhogy ez egyszersmind a segélyezés növelését, az esetlegesen hajléktalanná váló családok kötelező elhelyezését, az orvosi ellátás, iskolázás költségeinek önkormányzati átvállalását is jelentené. És így azért másképp áll a dolog.

Nem szóltunk még azokról, akiket otthon valóban

bántalmaznak, elhanyagolnak,

akik elmenekülnek; akikre a rendőrségi szótárból jól ismert "bűnözői karrier" vár elsősorban. (Évente mintegy ötezer gyerek tűnik el, közülük ötvenen három hónap múltán sem kerülnek elő.) A törvény szerint nekik is joguk van elvárni jogaik védelmét minden olyan természetes és jogi személytől, akik "a gyermek nevelésével, oktatásával, ellátásával, ügyeinek intézésével foglalkoznak".

A gyermekjogok érvényesülését az állampolgári jogok országgyűlési biztosa is segíteni köteles. A jogok érvényre juttatásának lehetősége viszont attól is függ, hogy oktatják-e; a törvény szerint ugyanis minden gyereknek joga, hogy megismerje jogait, s - ebből adódóan - az őt érintő ügyekben különböző fórumokon véleményt nyilvánítson, és "alapvető jogai megsértése esetén bíróságnál és a törvényben meghatározott más szerveknél eljárást kezdeményezzen".

Ki tudja, talán ezek miatt is csak novembertől hatályos a törvény: ennyi időt véltek elegendőnek a törvényalkotók, hogy az egész intézményrendszer be tudja építeni működési rendjébe a rá vonatkozó passzusokat. Igazán nem szkepticizmusból, de azért annak idején utána fogunk nézni.

Vultur Csaba

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.