Huszonkilenc embert rúgnak ki az Operából

Belpol

Ókovács Szilveszter főigazgató átszervezéssel indokolta a nyári elbocsátásokat. Ha 30 embert küldene el, az már csoportos létszámleépítésnek minősülne. Ezt a tavalyi elbocsátások során sem lépték meg: kötelezővé tenné a szakszervezetek részvételével létrehozandó bizottság felállítását, de a nyilvánosság előtt is fokozná az Opera negatív megítélését. A szakszervezetek nem fogadják el kirúgásokat, készek folytatni a sztrájkhoz vezető még tavaly kezdeményezett kollektív munkaügyi vitát.

A csoportos létszámleépítését határát éppen hogy el nem érő elbocsátásokat jelentett be Ókovács Szilveszter

– értesült a Narancs.hu. A Magyar Állami Operaház főigazgatója a szakszervezeti vezetőkkel kedden megtartott havi intézményi érdekegyeztető tanácsi ülésen közölte, még a nyár folyamán felmondanak 29 főnek. Az intézmény vezetője egyszavas indoklást fűzött a bejelentéshez: átszervezés. Az elbocsátandók köréről még ennyit sem közölt, azt se, mely munkaterületeken dolgozókat fogja érinteni.

A jelen lévő két szakszervezeti vezető, Rotter Oszkár, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének elnöke és Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezete (ODFSZ) elnöke nem fogadta el a bejelentést, egyeztetést, írásbeli tájékoztatást kértek. A főigazgató közölte, megfelelt a törvényi és a kollektív szerződés szerinti kötelezettségének, ami a tájékoztatásra és az egyeztetésre vonatkozik. Ezért további tárgyalást az érdekvédőkkel nem tart szükségesnek. Álláspontját azzal toldotta meg, ez az intézkedés megfelel korábbi ígéretének, miszerint nem lesz csoportos létszámleépítés az Operaházban. A főigazgató azzal érvelt, hogy egy évvel ezelőtt is látható volt, nem kapják meg a béremelések fedezetét a költségvetésből, jelenleg is milliárdos deficit van. Ezen pedig csak a létszámcsökkentéssel tudnak segíteni.

Amennyiben 30 főnek mondana fel Ókovács, az már csoportos létszámleépítésnek minősülne, ami kötelezővé tenné a szakszervezetek részvételével létrehozandó bizottság felállítását is.

Ez esetben a munkáltatónak tájékoztatni kell a bizottságot a csoportos létszámcsökkentés okáról, az érintett munkavállalók létszámáról, a kiválasztás szempontjairól, az időbeni ütemezésről, a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos juttatás feltételéről, mértékéről. A tárgyalásnak ki kellene terjednie a csoportos létszámcsökkentés elkerülésének lehetséges módjára, eszközére, elveire, következményeinek enyhítését célzó eszközökre, valamint az érintett munkavállalók számának csökkentésére is. Ráadásul a csoportos létszámleépítés alkalmazása a nyilvánosság előtt is sokkal negatívabban jelenítené meg az Operaházat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.