Januártól megdrágulnak az útdíjak

  • narancs.hu
  • 2018. november 9.

Belpol

A pluszbevételt vidéki utak javítására szánják.

Tegnap este jelent meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium rendelete, amely bevezeti a január elsejétől évényes magasabb útdíjakat. Eszerint  átlagosan 5,8 százalékkal lesz drágább az autópályák, autóutak és főutak használata.

Az MTI közleménye szerint 2015 óta elmaradt a díjtételek inflációkövető rendezése, ezért szükséges a a teherautók úthasználata után fizetendő díjak fent említett százalékú emelése. Emellett azonban a kéttengelyes járművek, azaz a személygépkocsik díjszabása is emelkedik: ezek kilométerenkénti díja áfával együtt gyorsforgalmi úton 52,40 forint helyett 55,44 forint, főúton 22,29 helyett 23,58 forint lesz.

A J3 kategóriába eső háromtengelyes kocsiknál ezek az összegek 77,78 és 40,83 forintra, a J4 kategóriában (négy vagy több tengelyesek) 120,40 és 75,10 forintra nőnek.

Az emelés mindezek mellett bizonyos kedvezmények csökkentésében valósul meg: a legkedvezőbb környezetvédelmi besorolású ("A"), négytengelyes tehergépkocsiknál, amelyek a külföldi átmenő forgalom legnagyobb részét adják, az eddigi 20 helyett a két- és háromtengelyesek esetében alkalmazott 15 százalékos kedvezmény jár a jövő évtől.

Ehhez kapcsolódóan a környezetvédelmi kategóriák besorolását is szigorítják: „A” kategóriába az újévtől már csak az EURO V és annál jobb (legalább 6-os vagy 5-ös környezetvédelmi osztályú) motorral felszerelt járművek tartpznak majd: tehát au EURO III és IV minősítésű kocsik az eddigi kedvezményüket elvesztik és ugyanúgy teljes díjat fizetnek, mint az EURO II-höz tartozók.

Azt is közlik, hogy mivel a 10 napos autópálymatrica díját már októberben emelték, az most nem emelkedik tovább. Illetve kiemelik, hogy a befolyó pluszösszegek a falusi útalapba kerülnek majd.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.