Januártól megdrágulnak az útdíjak

  • narancs.hu
  • 2018. november 9.

Belpol

A pluszbevételt vidéki utak javítására szánják.

Tegnap este jelent meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium rendelete, amely bevezeti a január elsejétől évényes magasabb útdíjakat. Eszerint  átlagosan 5,8 százalékkal lesz drágább az autópályák, autóutak és főutak használata.

Az MTI közleménye szerint 2015 óta elmaradt a díjtételek inflációkövető rendezése, ezért szükséges a a teherautók úthasználata után fizetendő díjak fent említett százalékú emelése. Emellett azonban a kéttengelyes járművek, azaz a személygépkocsik díjszabása is emelkedik: ezek kilométerenkénti díja áfával együtt gyorsforgalmi úton 52,40 forint helyett 55,44 forint, főúton 22,29 helyett 23,58 forint lesz.

A J3 kategóriába eső háromtengelyes kocsiknál ezek az összegek 77,78 és 40,83 forintra, a J4 kategóriában (négy vagy több tengelyesek) 120,40 és 75,10 forintra nőnek.

Az emelés mindezek mellett bizonyos kedvezmények csökkentésében valósul meg: a legkedvezőbb környezetvédelmi besorolású ("A"), négytengelyes tehergépkocsiknál, amelyek a külföldi átmenő forgalom legnagyobb részét adják, az eddigi 20 helyett a két- és háromtengelyesek esetében alkalmazott 15 százalékos kedvezmény jár a jövő évtől.

Ehhez kapcsolódóan a környezetvédelmi kategóriák besorolását is szigorítják: „A” kategóriába az újévtől már csak az EURO V és annál jobb (legalább 6-os vagy 5-ös környezetvédelmi osztályú) motorral felszerelt járművek tartpznak majd: tehát au EURO III és IV minősítésű kocsik az eddigi kedvezményüket elvesztik és ugyanúgy teljes díjat fizetnek, mint az EURO II-höz tartozók.

Azt is közlik, hogy mivel a 10 napos autópálymatrica díját már októberben emelték, az most nem emelkedik tovább. Illetve kiemelik, hogy a befolyó pluszösszegek a falusi útalapba kerülnek majd.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el.