Ki engedélyezte Orbánéknak az oszlopbontást?

Belpol

A főváros tulajdonát vették semmibe, amikor gyalogosokat védő oszlopokat vettek ki az Astoriánál, hogy Orbán Viktor a járdán parkolhasson, amíg hajat vágat. A Miniszterelnökség, a Főpolgármesteri Hivatal, a közutakat kezelő önkormányzati cég is hallgat arról, volt-e erre engedélye Orbánéknak.
Karódból húzok

Karódból húzok

Fotó: MTI

Amikor a miniszterelnök gépkocsija a járdán áll, amíg Orbán Viktor a haját vágatja a Belvárosban, az a közlekedési jogszabályokon túl – parkolni akkor lehet járdán, ha ezt KRESZ-tábla engedélyezi – a Fővárosi Önkormányzat tulajdonjogát, önrendelkezését is sérti. Az Orbán használta kisbusz az Astoriánál szokott a járdán várakozni a Kossuth Lajos utca 17. előtt, ahol a kormányfő hajszobrásza dolgozik. A 444.hu által publikált fotón jól kivehető, hogy a gyalogosokat védő parkolásgátló oszlopok se akadályozzák ebben Orbánt és kíséretét, mivel ott éppen hiányoznak. A portálnak azt mondták az ott lakók, korábban ott is voltak, és azért vették ki, mert útban voltak – így viszont fel tud hajtani a járdára az OVi-busz.

A magyarországi önkormányzatokról szóló törvény a Fővárosi Önkormányzat feladatául szabja a kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelését, fejlesztését, üzemeltetését, valamint e területeken a közterület-felügyelet működtetését, a forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátását, szervezését. Idetartoznak a Kossuth Lajos utca közforgalmú részei, a közút és a járda is, amelyek a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában vannak.

A Fővárosi Önkormányzat a közútkezeléssel, fenntartással, üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat a tulajdonában lévő Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-hez (BKK) tartozó BKK Közút Zrt.-re bízta. A BKK Közút (vezérigazgatója a hajdan a Dávid Ibolyával szemben az MDF elnöki székéért bejelentkező Almássy Kornél, az UD-botrány egyik figurája), a Fővárosi Közterület Fenntartó Zrt. utódja látja el a fővárosi utak, hidak, műtárgyak, a forgalomtechnikai létesítmények, valamint a nem fővárosi tulajdonú, de a közösségi közlekedés által igénybe vett utak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Az ő dolga az „úttartozékok létesítése és fenntartása”, például a parkolásgátló oszlopok telepítése és pótlása.

A magyarnarancs.hu több kérdést is feltett a BKK-nak, illetve a tulajdonos Fővárosi Önkormányzatnak, hogy megtudja, ki vagy mely szervezet kezdeményezte, hagyta jóvá és kivitelezte a Kossuth Lajos utca 17. szám előtti parkolásgátló oszlopok eltávolítását. Sem a Vitézy Dávid vezette BKK, sem Tarlós István főpolgármester hivatala nem válaszolt. A Miniszterelnökségnél ugyancsak hiába tudakoltuk, hogy Orbán hivatala vagy más kormányzati szerv kezdeményezte-e a Demszky-karók eltávolítását. Arra sem kaptunk választ, mikor fogják a gyalogosokat védő oszlopokat visszahelyezni a járdára. Okkal feltételezhető, hogy a BKK Közútnak tudomása lehet a hiányukról, hiszen a cég folyamatosan ellenőrzi a fővárosi utak, műtárgyak, forgalomtechnikai eszközök állapotát.

Tarlós 2009-ben Orbán Viktorral együtt mutatta be a Nemzet Fővárosa című főpolgármester-jelölti programját. Ebben az olvasható, hogy a közösségi, közúti, kerékpáros és gyalogos közlekedés folyamatosságát és biztonságát forgalomtechnikai beavatkozások sorával, P+R parkolórendszer széles körű kialakításával fogja javítani. A főpolgármester tehát elkötelezett a gyalogosok védelmében. Éppen ezért nem érthető, miért tűri a gyalogosok érdekeit sértő oszlopbontást.

Amennyiben a hivatalos válaszok beérkeznek, cikkünket természetesen frissítjük.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.