Ki jön a kertecskémbe? - Kisbirtokok hivatali nyilvántartása

  • Tamás Gábor
  • 2013. március 14.

Belpol

Kellemetlen meglepetés érhet kétszázezer ingatlantulajdonost tavasszal, amikor büntetési határozatot postáz nekik a területi földhivatal. Nem lesz olcsó mulatság: birtokuk aranykorona-értékének ezerszeresét kell majd befizetni, plusz az elmulasztott regisztráció hivatali illetékét, helyrajzi számonként, illetve használónként hatezer forintot.

Igaz, jelen állás szerint a 6000 forintot nem feltétlenül kell kicsengetni: a kormány erre vonatkozó törvényjavaslatát éppen lapzártánkkor készül módosítani a parlament. De nem is a fizetendő eljárási pénzek a nagy durranás: hanem amikor kiderül, hogy a családi házat ölelő telek valójában kert, szőlő, szántó vagy egyéb művelési ágú mezőgazdasági terület, amelynek teljes beépítettsége nem haladhatja meg a három százalékot. Ha a hivatal ragaszkodik a saját regulájához, akár 100-120 ezer, az elmúlt 15 évben épült lakás földhivatali besorolását kell majd tisztázni, nem beszélve azokról a kiskerttulajdonosokról, akiknek pillanatnyilag fogalmuk sincs arról, hogy a telkükön végzett tevékenységükről bárkinek is el kellett volna számolniuk.

Besorolás nélkül

A magyar ingatlanpiaci közbeszédben természetes fogalomként kering a "zártkert", amelyhez a hirdetésekben rendre jelzőket is tesznek: például beépíthető, tehermentes, banki fedezetre felhasználható stb. E jogi besorolás 1994 óta nem létezik. Akkor ugyanis a parlament úgy módosította a termőföldről szóló törvényt, hogy "ahol jogszabály zártkertre vonatkozó rendelkezést tartalmaz, ott a továbbiakban zártkerten a külterületi földet kell érteni" (89. §). A változtatás egyfajta leszámolás volt a kádári örökség egyik szeletével, amely az addig zártkertnek nevezett területeket lényegében kiemelte a közvetlen mezőgazdasági hasznosítás kategóriájából, és a birtokoknak afféle jóléti-szociális, illetve számos esetben kifejezetten luxusjellegű funkciót adott. Az európai uniós csatlakozáshoz 1995-ben átadott országkérdőívhez készített magyar kimutatás szerint - miközben a kárpótlással és a szövetkezeti vagyonnevesítéssel mintegy 2,1 millió tulajdonos rendelkezett külterületi mezőgazdasági ingatlannal - csaknem 400 ezer, zömmel a települések agglomerációs körébe tartozó apró agrárbirtok is megmaradt. Ezekből az emlegetett rendelkezés hatálya alá tartozó egységekből mintegy 300-320 ezer ma is létezik.

Tetétlenen a polgármester sem tétlen


Tetétlenen a polgármester sem tétlen

Fotó: Oláh Tibor / MTI

 

Az élet azonban gyors léptekben haladt el a hivatalos kategóriákkal leírt állapot mellett. Az eredeti szabályozás szerint a mezőgazdasági terület olyan ingatlan, amelyből legfeljebb 3 százaléknyi építhető be, kiépítéséhez és fenntartásához közművek megléte nem kötelező. Vagyis akinek ilyen birtoka van, az ne számítson állami-önkormányzati segítséggel kialakított elektromos hálózatra, központi vízellátásra, útra és hulladékkezelésre - ezeket oldja meg maga. Csakhogy az emlegetett birtokok zöme településekhez közeli területeken helyezkedik el. A '70-es években megindult telkesítési láz nyomán nem egy térségben kisebb falunyi üdülőszigetek nőttek ki a többnyire szövetkezeti vagy állami gazdasági táblákból kihasított részeken. A települések terjeszkedésével (különösen a 90-es évek elején beindult, majd a gazdasági válság beköszöntével öt éve lecsengett építési lázzal együtt) azonban az ágyások helyén szerte az országban százezres nagyságrendben lakóházak épültek - hogy szabályosan-e, az napjainkra feszítő kérdéssé érett.

Nem két fillér

Tavaly decemberben az Országgyűlés egy látszólag jelentéktelen módosítást illesztett a földhasználati rendszer nyilvántartásába, miszerint idén január végéig minden mezőgazdasági célú terület tulajdonosának hatezer forint illeték befizetésével nyilatkoznia kell birtokának művelési ágáról. A kötelezettség az aktív gazdálkodók számára nem okozott különösebb meglepetést, hiszen minden használati változást eddig is be kellett jelenteni egyhektáros birtoknagyság felett. Ezt az alsó korlátot törölte el a jogalkotó tavaly, ami az előbbiekben emlegetett kisbirtokosoknak a szűk határidő miatt a tudomására sem jutott. Ráadásul a szintén említett "státuszváltozások" miatt több tízezresre tehető az olyan ingatlanok száma, ahol most fog kiderülni: amit a tulajdonos építési teleknek vélt, az a hivatalos nyilvántartásban máig külterületi mezőgazdasági birtok. A dolgot színesíti, hogy ezek jelentős részén banki kölcsön is van, amelynek felvételekor (a korábbi, jóval lazább hitelvizsgálatkor némi szemhunyorítással) elsősorban a területek tulajdoni viszonyait és forgalmi-fedezeti értékét vizsgálták, és az építési hatóság által kiadott engedély alapján folyósították a kölcsönt. Az eredeti (decemberben elfogadott, de lapunk megjelenésekor még hatályos) eljárási rend szerint megosztott telek esetén a tulajdonosoknak az eredeti változat szerint külön illeték fejében kell nyilatkozniuk arról, pontosan ki melyik részét használja az illető földdarabnak. Ehhez képest hoz változást az, hogy a kabinet az alig két hónapja elfogadott szabályát sietve igyekszik módosítani. Az agrártárca közleménye szerint "a kormány tervezi, hogy a földhasználati bejelentés illeték- és díjmentes lesz, az ezzel kapcsolatos törvénymódosításhoz szükséges előterjesztést soron kívül az Országgyűlés elé terjeszti. A földhasználati bejelentéstől függetlenül 2013. március 30-ig a magánszemélyeknek a személyi azonosítót (személyi számot) és az állampolgárságot, gazdálkodószervezetnek a törzsszámot is be kell jelenteniük. Ezen azonosító adatok közlése jelenleg is díjmentes."

Ettől függetlenül lapzártánk idején a hivatalokban még fizetni kellett az adatközlő lap beadásakor, hiszen - mint azt az egyik Pest megyei szakintézményben munkatársunkkal közölték - az ügyintézőknek a pillanatnyilag érvényes jogszabály szerint kell eljárniuk. Hogy a közben beadott törvénymódosítás nyomán visszafizetendő illeték hogyan jut el az eredeti szabályokat betartó földtulajdonosokhoz, azt még senki sem tudja. A költségvetésben mindenesetre csak az egykori zártkertekre kiterjesztett befizetések mintegy 2,5 milliárd forintos bevételként szerepelnek.

Azon viszont a módosítás sem változtat, hogy ha az eljárás során netán kiderülne: a telek besorolása mezőgazdasági terület, ám azon (nem egy esetben az önkormányzati építési osztályok által kiadott fennmaradási engedélyekkel megtámogatva) valójában lakóház található, akkor a tulajdonosnak utólag kamatokkal felszámított értéken földvédelmi járulékot kell fizetnie. Konkrét esetet idézünk a közelmúltból: "Nagykovácsi község Polgármesteri Hivatala kérelmére a földhivatal már 10.170/2001. számú határozatával engedélyezte a 'Rácski telep' elnevezésű, összesen 7 ha 3353 nm nagyságú termőföld más célú hasznosítását belterületi lakóterület kialakítása céljából. A termőföld más célú hasznosításáért 3373 210 Ft földvédelmi járulék került megállapításra. A földvédelmi járulék befizetése még nem történt meg. A Tft. 56. § (5) bekezdése szerint a határidőre meg nem fizetett földvédelmi járulék és földvédelmi bírság adók módjára behajtandó köztartozás." Pedig az idézett ügy még a szerencsésebb változat, mert nem most, meglepetésszerűen derült ki a jogi csűrcsavar, hanem egy úgynevezett "normálvita" rendezése során.

Bátor próbálkozás

A kialakult helyzet ellentmondásos. A törvénymódosítás azzal a nyilvánvaló szándékkal született, hogy e sajátos területen is megindulhasson a rendcsinálás. Nem valószínűsíthető, hogy az önmagát hangsúlyozottan családbarátnak beállító kormányzat a kifejezetten familiáris kisbirtokokat akarná megtámadni a rendelkezéssel. Az érvelésben elhangzott azonban, hogy a néhány száz négyszögöles kertek valódi használóinak, művelési ágának tényleges felderítésével nagyot léphet az agráradminisztráció az ágazati feketekereskedelem felszámolása felé. A "placcon" jelenleg mintegy 300-350 ezer őstermelői igazolvány birtokosa mozgat meg ezer tonnákban mérhető árumennyiségeket úgy, hogy azok valós keletkezési helyéről, értékesítésük viszonyairól senkinek fogalma sincs. Ebben a megközelítésben bátor próbálkozás a szoros határidővel kiadott kormányzati intézkedés - csak azt nem vették figyelembe az illetékesek, hogy a konkrét hivatali eljárásról egyrészt az érintettek jelentős része nem is értesülhetett, másrészt a rendelkezést megelőzhette volna egy átfogó belső hivatali felmérés, amely az emlegetett anomáliákat eleve kiszűrhette volna. A lapzártánk előtti utolsó információ szerint az ügyben a kormányzaton belül - a már említett díjtörlési rendelkezésen túl - újabb egyeztetés kezdődött. A Mezőgazdasági Termelők és Szövetkezők Országos Szövetsége pedig az állampolgári jogok biztosához fordul annak megállapításáért, hogy a rendelkezés nem biztosított kellő felkészülési időt az eljárás végrehajtására.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.