Köztévé, ahol azt is megmondják, mit akarnak hallani

  • narancs.hu
  • 2019. január 14.

Belpol

Konkrétan.

Megdöbbentő videóhoz jutott hozzá a 444. A felvételen ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász, a Századvég Alapítvány jogi szakértője ezen azt magyarázza el, hogy az MTVA nézőinek, hogy a videón, amin kidobják Varjú László országggyűlési képviselőt a közétévéből, valójában semmit se lehet látni.

A 444 most megszerezte a riport három perces vágatlan verzióját, amelyből kiderül, hogyan is működik az állami propaganda a hétköznapi gyakorlatban.

A blokk első két percében Lomnici azt bizonygatja, hogy az ellenzéki képviselők jogszerűtlenül jártak el. Azután a riporter átveszi a szót, és akkor (a felvételen 1.52-nél) teljes leplezetlen valóságában feltárul a propagandagépezet működése.

- Egy szót, ami fontos, és kértek, hogy mondjuk el, hogy az őrök védték, tehát, hogy védték, jó?
- Jó.
- Jó. Erre akkor egy mondat erejéig térjünk ki.

Lomnici erre látványosan biccent, majd egy hosszú körmondat végén a riporter kérésének megfelelően belemondja a kamerába, hogy „az őrök csak megvédték a stúdiót”.

A kormány emberei tehát konkrétan a riportereken keresztül üzenik meg, hogy milyen témában, milyen kifejezéseket szeretnének hallani egy riportban.

Lomnici a 444 kérdésére azt válaszolta:

„közszerepléseim során, minden esetben a saját belső meggyőződésem alapján fogalmaztam meg válaszaimat”.

Az MTVA nem válaszolt.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.