Kreditpontokat gyűjtögetve enyhíthetnek fogvatartási körülményeiken az elítéltek

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. március 24.

Belpol

Új rendszert vezettek be a börtönökben: pontozzák az elítéltek tevékenységeit, és ez alapján döntenek a fogvatartási körülményekről. 

Márciustól innovatív, kreditalapú kategóriarendszer határozza meg a szabadságvesztés büntetések végrehajtási rendjét, így a rabok együttműködő magatartásukkal enyhébb besorolást érhetnek el – közölte a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BvOP) az MTI-vel.

Makula György ezredes, a kommunikációs főosztály vezetője felidézte: korábban a három végrehajtási fokozathoz (fegyház, börtön, fogház) három-három úgynevezett végrehajtási rezsim (szigorúbb, általános, enyhébb) kapcsolódott. Módosult azonban a büntetés-végrehajtási kódex, így március 1-jétől ezt ötfokozatú besorolási rendszer váltotta fel, amely a fogvatartás során változhat.

Az I. kategória a legenyhébb, az V. kategória a legszigorúbb. Az egyes kategóriákban eltérő az elítélt elkülönítése, őrzése, felügyelete és ellenőrzése, intézeten belüli mozgása, életrendje, a kapcsolattartási formák gyakorisága és mértéke, a személyes szükségleteire fordítható összeg, valamint a szabad levegőn tartózkodásának helyszíne és rendje, továbbá a magánál tartható tárgyak köre is.

Mint elmondta, a most bevezetett kreditrendszer lényege, hogy a fogvatartott kreditpontokat tud szerezni a többi között azzal, ha részt vesz az intézetek által szervezett oktatásban, reintegrációs – például mentálhigiénés, képességfejlesztő, művészetterápiás – programokban, vagy munkát vállal. Ha a fogvatartott magatartása és együttműködési készsége az elvártaknak megfelel, akkor alacsonyabb kategóriába kerülhet, és több kedvezményben részesülhet.

A reintegrációs programokon a fogvatartottnak a büntetés-végrehajtási szerv által meghatározott rendszerességgel, önkéntesen részt kell vennie, és a magatartásával hozzá kell járulnia a cél megvalósulásához, hogy megszerezze a kreditpontokat – tette hozzá Makula György.

Az új rendszerben a büntető ítélet részeként megmaradnak az eddigi végrehajtási fokozatok, de azok csak az elítéltek kezdeti besorolásának kereteit határozzák meg. A büntetés-végrehajtási szervezet a saját besorolási és elkülönítési szempontrendszerét érvényesíti, amely figyelembe veszi az elítélt kriminológiai jellemzőit, visszaesési és fogvatartási kockázatát, az elkövetett bűncselekmény társadalomra való veszélyességét, az elkövető magatartását, együttműködési készségét, reintegrációs hajlandóságát – ismertette.

Ha a fogvatartott magatartása a büntetés-végrehajtási intézet biztonságát vagy a biztonságos fogvatartást veszélyezteti, akkor kreditpontokat veszíthet, és szigorúbb kategóriába sorolható.

Az új rendszertől azt remélik, hogy az eddig kevésbé motivált fogvatartottak együttműködőbbek és aktívabbak lesznek a reintegrációs, közös célok elérése érdekében – tette hozzá.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.