Magyarországra jött a különbíróságok miatt a Velencei Bizottság

  • narancs.hu
  • 2019. február 5.

Belpol

Az Európa Tanács alkotmányjogászokból álló tanácsadó szervének delegációja hétfőn érkezett Magyarországra, hogy tájékozódjon a közigazgatási bíróságok átalakításáról.

A Velencei Bizottság küldöttsége két nap alatt több hazai intézmény vezetőjével találkozik. Így tárgyalnak az Országos Bírósági Hivatal (OBH), a Kúria, az Igazságügyi Minisztérium, továbbá az Országos Bírói Tanács (OBT) illetékeseivel, de mellettük kikérik a jogvédő szervezetek véleményét is.

A tavaly elfogadott törvénymódosítás értelmében 2019-től a külön erre a célra felállított közigazgatási bíróságok vizsgálódnak a kormányzatnak fontos ügyekben. Az önálló szervezet bíróit az igazságügy-miniszter nevezi ki. A  kormány által irányított szervek döntésével kapcsolatos döntések elleni jogorvoslat, így mostantól csak olyan bíróságnál kérhető, amelyek maguk is a kormány befolyása alatt állnak.

A Velencei Bizottság vizsgálódásáról hírt adó - ma még Magyar Idők névvel, holnaptól Magyar Nemzetként - megjelenő napilap természetesen megkérdőjelezhetőnek tartja a Velencei Bizottság delegációjának pártatlanságát, mondván a hat fős küldöttség német tagja a szociáldemokrata pártnak köszönheti, hogy hazájában alkotmánybíró lehetett. Politikai kinevezettnek tartják az osztrák biztost is, akit Ausztria zöldpárti államfőjének személyes jelöltjeként választották meg az ottani alkotmánybíróság alelnökévé. Előre tudják, hogy a bizottságot semmilyen magyar érvelés nem győzheti meg  a magyar jogállamiság szilárdságáról.

A napilap természetesen nem hagyhatta ki az alkalmat egy kis Sorosozásra, a cikk végére biggyesztett keretesben pedig egy picit migránsoznak is. Csak hogy kerek egész legyen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.