A kormány úgy döntött: a szakszervezeti javaslat ellenére sem változtat az idénre tervezett 5 százalékos bérfejlesztési mértéken. Ez az érdekvédők szerint minden eddiginél rosszabb helyzetbe hozhatja az ágazatot, ugyanis már nemcsak járművezetők, hanem karbantartók is tömegével hagyják el a szakmát. A szakszervezetek remélik, hogy a döntéshozók év közben újraértékelik a helyzetet.
Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) elnöke szerint kevésnek bizonyult a Volán-szakmában a 2017-2019 évre aláírt bérmegállapodás, az összességében átlagosan 30 százalékos bérfejlesztés. Az aláíró szakszervezetek akkor úgy ítélték meg, hogy ez egy vállalható megállapodás, amely a korábbi évekhez képest jelentős jövedelemnövekedést eredményez. De azóta kiderült, hogy az akkor kialkudott béremelés kevésnek bizonyult a dolgozók megtartásához. Az aggasztó létszámhiány nem csökkent. Ráadásul az autóbuszvezetők mellett most már a karbantartók közül is egyre többen hagyják el a szakmát.
A KKSZ azt remélte, hogy a szakszervezetek mellett az államot, mint tulajdonost képviselő kormány számára is fontos a munkavállalók megőrzése, a közösségi közlekedés színvonalának megtartása, a munkakörülmények és a jövedelmek javítása. Erre alapozva fogalmazták meg 2019-ben a „kétszámjegyű” fejlesztési igényüket, figyelembe véve a béren kívüli juttatások nettó értékének csökkenését – magyarázza Baranyai. Most úgy látszik, tévedtek – állapítja meg. A szakszervezet reméli, a szakmát elhagyók számának növekedése nem sodorja még nagyobb veszélybe a szolgáltatás ellátását.