„Nem kívánok az ön háziorvosa lenni” – üzente a doktor Üllőn

  • narancs.hu
  • 2021. december 9.

Belpol

Egy Facebook-komment miatt szakította meg a kapcsolatát a betegével, de ez csak az utolsó csepp volt a pohárban.

 

Egy üllői háziorvos levélben szakította meg a kapcsolatot egyik betegével.

A páciens a Facebookon panaszkodott, hogy Üllőn nehéz bejutni az orvosi rendelőbe: „szánalom a sátor alatt állni, ha el akarok menni a rendelésre, ha sátortáborozni akarok, majd szólok...” – írta a közösségi oldalon. Azzal volt gondja, hogy a rendelő előtt, sátorban kell várakozni, hidegben is.

Az orvos erre december 2-án ezt írta neki: „Tisztelt ...! Miután Ön nem az ellátási területemen lakik, a továbbiakban nem kívánok az Ön háziorvosa lenni. Legyen szíves a területileg illetékes, vagy az Ön által választott más háziorvoshoz bejelentkezni. Ui: A Facebookon látott megnyilvánulásával nem tudok szakmailag azonosulni és emiatt az orvos-beteg közötti bizalmi viszony számomra elveszett.” 

A bejegyzés és az orvos levele alapján a Telex írt arról, hogy Üllőn az orvosok bementek a képviselő-testület ülésére, hogy elmondják, egyre agresszívebbek velük a betegek, és kétségbeejtő helyzetben vannak. Kókay József, a háziorvosok korelnöke azt mondta,  az emberek azok ellen fordulnak, akiktől egyébként segítséget várnak. Jellemző példa, hogy egy huszonéves beteg, aki magas lázzal, köhögéssel, hátfájással jelentkezett, azt mondta az egyik orvosnak, hogy semmilyen oltást nem kapott, és nem is akar kapni, mert nem bízik az orvosokban. Amikor a doktornő tesztelni akarta, a férfi azt üvöltötte, hogy az ő orrába senki nem fog belenyúlni:  „K... anyádnak vedd le!” – kiáltotta, és elment.

Kókay doktor azt mondta, ez rendszeresen előfordul, az emberek agresszivitása lincshangulathoz hasonlít, az orvost orvosi mivoltában alázzák meg.

A háziorvosok arra kérték a testületet, segítsen, próbálja megnyugtatni és rendesen tájékoztatni az embereket.

Az ülésen szóba került, hogy a betegek panaszkodtak a sátorban való várakozásra, arra, hogy a rendelőben nem veszik föl a telefont, vagy ha igen, türelmetlenül beszélnek a hívóval. Az orvosok erre azt mondták, hogy sokszor olyan a rendelő, mint egy telefonközpont, és tényleg lehetetlen, hogy mindenkivel, aki telefonál, tudjanak beszélni.

A cikkből kiderül, hogy máshol is találkoznak agresszív betegekkel az orvosok, elsősorban az ügyeleten. A helyzet jellemzően akkor mérgesedik el, amikor olyan beteg jelentkezik, aki szerint a járvány nem létezik, és felháborodik azon, hogy nem úgy látják el, mint máskor. A koronavírus-járvány egyik társadalmi tünete a fokozottabb ingerlékenység, ami jellemző az orvosokra is, akik – mint egy óbudai orvos nyilatkozta – belefáradnak abba, hogy „a legértetlenebb, legkártékonyabb beteggel is” szépen kell beszélni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk