Nyomoz a rendőrség az MNB alapítványai miatt

  • narancs.hu
  • 2025. március 21.

Belpol

A Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány azt sem akarta, hogy az ÁSZ-jelentés nyilvánosságra kerüljön.

Vagyon elleni és gazdálkodás rendjét sértő bűncselekmények gyanúja miatt tett feljelentést az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) kötődő alapítványok ellenőrzése után, és a nyomozást el is kezdte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda – tudta meg a 444 a Legfőbb Ügyészségtől pénteken.

Az ÁSZ három jelentést tett közzé március 19-én, a Magyar Nemzeti Bank, a Neumann János egyetem és az MNB Pallas Athéné Domus Meriti Alapítványának és a hozzájuk kötődő Optima Csoportnak a működéséről. Többek között azt állapította meg, hogy mintegy 500 milliárd forint értékű vagyon sorsát intézték „lényegében átláthatatlan, a valós vagyon értékelését szinte ellehetetlenítő” szervezeten keresztül.

A számvevőszék megállapításairól azóta az egyik érintett véleménye is megjelent.

A Telex azt írja, a Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány szerette volna elérni, hogy az ÁSZ a megállapításait ne hozza nyilvánosságra, mert azzal árthat Magyarország nemzetközi megítélésének, kormányközi kapcsolatainak, és az ország nemzetbiztonsági érdekei is sérülhetnek. 

A Pallas Athéné nevét viselő alapítvány korábban azt is kérte az ÁSZ-tól, függessze fel az ellenőrzést, vagy legalább vegye figyelembe az alapítvány intézkedéseit. Üzleti titkokra, tőzsdei bennfentes, illetve törvény által védett információkra is hivatkozott. 

„Felhívjuk a figyelmet, hogy a tisztelt ÁSZ Optima Csoport átláthatatlanságát hangsúlyozó álláspontja szembemegy a Magyar Kormány magántőkealapokkal és befektetési alapokkal kapcsolatban mindenkor képviselt álláspontjával. Az ÁSZ megállapításai alapvetően elfogultak és megalapozatlanok, és kizárólag a nemzetközi kritikákat ismétlik. Ezzel szemben álláspontunk az, hogy a nemzetközi befektetési gyakorlatban teljesen megszokott és elfogadott a többszintű holding- és alapstruktúrák alkalmazása, amely számos előnnyel jár mind működési, mind befektetési (és számos esetben adózási) szempontból” – érvelt az alapítvány.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.