Oltási fejpénzt javasol a háziorvosoknak az MSZP

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. február 6.

Belpol

Illetve túlórapénzt az oltópontokon dolgozóknak. Más országokban már van erre példa. 

Minden koronavírus ellen beoltott páciens után ötezer forintos fejpénzt adna a háziorvosoknak az MSZP, a kórházi oltópontokon szolgálatot teljesítők munkáját pedig kötelező túlóradíjjal kompenzálnák - közölte Ujhelyi István szocialista európai parlamenti (EP-) képviselő szombati online sajtótájékoztatóján.

Az ellenzéki politikus katasztrofálisnak nevezte, ahogyan elindult a kormány által szervezett oltás, és hiányolta a teljes és átfogó oltási terv nyilvánosságra hozatalát.

Hangsúlyozta: az egészségügyi intézményrendszer túlterhelt, az állam pedig nem köszöni meg a pluszmunkát. A kormányzati tervek szerint a háziorvosoknak a mostani szakaszban napi húsz, a tömeges oltás idején akár napi ötven embert be kell tudniuk oltani - emelte ki.

Ujhelyi azt mondta, míg a kötelező oltásokat a társadalombiztosítás fedezi, a nem kötelezők beadásáért minden esetben fizetni kell. Ezzel szemben a koronavírus elleni oltás államilag deklarált módon ingyenes, viszont nem kötelező. Úgy fogalmazott: miközben az állampolgárok és az állam is elvárja az egészségügyi dolgozóktól, hogy végezzék el a napi nagyszámú oltást, a kormány arról elfelejtett gondoskodni vagy legalább megkérdezni, hogy miből fedezzék ennek pluszköltségeit.

Ezért arra szólította fel a kormányt, hogy még a tömeges oltási szakasz megkezdése előtt vállalja ötezer forintos fejpénz kifizetését a háziorvosi praxisoknak minden egyes beoltott ember után, ezzel kompenzálva az érintett dolgozók rendelési időn túli munkáját. Hozzátette: az oltópontokon munkát végző kórházi és rendelőintézeti dolgozóknak pedig, ha az oltás nem a napi munkaidőben történik, fizessen az állam "tisztességes túlórapénzt".

Az oltási fejpénzre nemzetközi példaként említette Írországot, ahol 25 eurót, Romániát, ahol 50 lejt, Franciaországot, ahol 5,40 eurót, és Nagy-Britanniát, ahol 10-12 fontot kapnak a háziorvosok. Megjegyezte: bár Németországban fejpénz nincs, de a háziorvosok kiemelt, 150 eurós óradíjat kapnak az oltással töltött munkaidőért.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.