Pálinkás: „Ilyen egyszemélyi döntési rendszer még nem volt a modern magyar történelemben”

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 31.

Belpol

„Nem nagyon tudtam beszélni a miniszterelnökkel” – állítja az MTA korábbi elnöke.

Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia volt elnöke, valamint az Orbán-kormány egykori oktatási minisztere arról beszélt a Hírklikknek adot interjújában, hogy komoly változáshoz a politikai erőviszonyok jelentős átalakulása vezethet, például ha megjelenik egy olyan formáció, amely képes a társadalomban létrehozott „esztelen megosztottságot” feloldani.

„Ha túljutunk az önkormányzati választásokon, nyilván megint módosulnak kissé a politikai erőviszonyok, azok, akik néhány százalékkal többet érnek el, mint korábban, óriási sikerről fognak beszélni, akik pedig kevesebbet, majd megmagyarázzák” – fogalmazott. Szerinte szükség lenne egy új pártra, de hogy ez mikor jöhet létre, azt nem tudja.

Az MTA korábbi elnöke szerint a gazdasági és politikai élet egészségtelen mértékben kapcsolódik össze, ráadásul a gazdasági szereplőknek nem feltétlenül rátermettnek, szakmailag kompetensnek kell lenniük, hanem jó viszonyt kell ápolniuk a politikai elittel. Ebből az is következik, hogy a szakértők elfogytak a döntéshozók, így a Fidesz körül is.

Ugyanakkor azt is elmondta, ez a rendszer nem fog negyven évig fennállni. „Nincs mögötte az a támogatottság, ami negyven évig fenntarthatná a rendszert. Ilyen erős egyszemélyi döntési rendszer nem volt még a modern magyar történelemben. Vannak ugyan olyanok, akik összehasonlítják a mostani kurzust a ’89 előttivel, de ennyire centralizált az a rendszer sem volt. Szóval nincs negyven év” – mondta.

Pálinkás József az MTA átalakításáról is nyilatkozott. „Nem tudom, hogy lehetett volna-e erősebben, netán erőszakosabban fellépni a miniszterrel szemben, és elmagyarázni a miniszterelnöknek, hogy amit tesz, tenni akar, az nem jó. Én biztosan tettem volna erre erős kísérletet. Nem tudom megítélni, hogy az MTA elnökének volt-e erre lehetősége. Abban nem köt ma már semmi, hogy el ne mondjam, hogy 2017 novemberétől én sem nagyon tudtam beszélni a miniszterelnökkel” – mondta.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.