A BKV zöld jelzést adott a "rabszolgatörvény" alkalmazásának

Belpol

A BKV tagadja, hogy kiosztottak volna nyomtatványokat a 400 órás túlmunka önkéntes vállalására. A szakszervezetek egyeztetést kezdeményeztek a kollektív szerződést áthágó extra túlóráztatás miatt.

Elkezdték kiosztani a BKV-dolgozók között azokat a nyilatkozatokat, amelyeken azok “önként” vállalják, hogy 400 óra (azaz a kollektív szerződésben rögzített 200 órán túl további 200 óra) túlmunkát rendelhetnek el számukra. A BKV tagadta a rabszolgatörvény ihlette nyomtatványa létezését, a szakszervezetek viszont egyeztetést kezdeményeztek a kollektív szerződést áthágó extra túlóráztatás miatt – egyelőre hiába. Mindeközben a BKV napokig nem tudta kicserélni a repedt szélvédőt az egyik buszán, mert nem volt mivel.

Nyilatkozat nincs, munkaerő-problémák vannak

„Társaságunknál jelenleg nincs ilyen jellegű nyilatkozat. Amennyiben a későbbiekben mégis ilyen megállapodás aláírására kerülne sor, az minden esetben önkéntes alapon történhetne, a munkavállaló ez irányú kérése esetén (nem kötelező jelleggel).” Ezt a választ kaptuk a BKV-tól arra a kérdésünkre, eddig hányan írták alá azt a BKV logójával ellátott nyomtatványt, amelyben önként vállalják, hogy az ún. rabszolgatörvényben engedélyezett 400 órás túlmunka-keretről munkáltatójuk rendelkezzen. Az Önként vállalt túlmunka iránti kérelem című nyilatkozat kitöltése azért vált időszerűvé, mert a BKV-nál komoly feladatellátási gondokat okoz a munkaerőhiány; úgy tudjuk, a túlóráztatások mértéke akkora, hogy több munkaterületen, elsősorban a műszaki állomány és a járművezetők körében szükséges a túlmunka-keret bővítése, mivel az fél év után elérte vagy megközelítette a kollektív szerződésben rögzített évi 200 óra túlmunkát. Az érdekvédelmi szervezetek és a BKV azzal a kikötéssel állapodott meg a maximum 200 óráról, hogy az a dolgozó kérésére legfeljebb 300 órára növelhető. A kiosztott túlórakérelmi nyilatkozatok azonban azt jelzik, a BKV-nál 300 túlóránál is nagyobb igény van dolgozóik munkaerejére, tudására.

A szakszervezetek léptek

A szakszervezeteknél is kiverte a biztosítékot a BKV-nak a rabszolgatörvény által engedélyezett 400 órás túlmunkáztatásra törekvése, ezért mind a tizenhat BKV-s érdekvédelmi szervezet egyeztetést kezdeményezett a cégvezetéssel a törvénytelen eljárás elkerülése érdekében. Úgy tudjuk, a héten tartott konzultáción nem közeledtek az álláspontok.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke megkeresésünkre arról számolt be, információi szerint van, akivel már aláíratták az Munka törvénykönyve 109. § (2) bekezdésre hivatkozva a nyilatkozatot, vagyis azt, hogy számára éves szinten maximum 400 óra rendkívüli munkavégzés rendelhető el – és mindezt az állandó munkaerőhiányra hivatkozva. „Úgy látszik, a régi időket idéző toborzó reklámfilmek kíváncsi lennék mennyibe kerültek – nem voltak elegendők a létszám feltöltésére. Véleményem szerint a kialakult helyzetért azok a felelősek, akik kétszer is létszámleépítést hajtottak végre, többek között az óbudai buszgarázs bezárásának többszöri említésével, akik a szabadságokat egyeztetés nélkül adják ki. Nem szólva a még mindig alacsony alapbérezésről” – tette hozzá a BTDSZ elnöke.

Állandósuló gondok a vállalatnál

Rákérdeztünk a BKV-nál arra is, mely területeken jellemző a munkaerőhiány, éves szinten hány munkaóra marad elvégezetlen, de nem kaptunk választ, azon pedig értelmetlennek tartották, hogy mi lesz a következménye annak, ha valaki nem írja alá az önkéntes túlórakérelem-nyilatkozatot. „Mivel 300 óra feletti túlmunka csak munkavállalói kezdeményezésre lehetséges, ezért nincs értelme az Ön által feltett utolsó kérdésnek. Amennyiben az ellátandó feladatok és a létszámhelyzet (létszámhiány, betegség, megrendelői kötelezettségek teljesítése, kötelező képzések miatti átmeneti munkaerő hiány) szükségessé teszik, természetesen – több vállalathoz hasonlóan – itt is jelentkezhet túlóra igény.” A szakszervezetek nem látják ennyire egyszerűnek a helyzetet, szerintük megfelelő színvonalú bérezéssel kell kezelni a munkaerőhiányt túlóráztatás helyett.

A BKV optimizmusa imponáló, miközben nemcsak humán, hanem anyagi erőforrás hiánnyal, csőd közeli helyzettel is meg kell birkóznia. A lapunk birtokába került belső utasításon arról tájékoztatták a járművezetőket, hogy még napokig kénytelenek lesznek repedt szélvédővel kiadni egy buszt, mert nincs raktáron pótlás. De – nyugtatták a kollégákat – nincs nagy gond, mert a kilátást még nem zavarja a repedés.

Legutóbb júniusban írtunk arról, hogy balesetveszélyes gumiabroncsokkal közlekednek BKV-buszok, és alkatrészhiány miatt nem tudják megjavítani a klímaberendezést az egyik buszon, az áramszedőt a sofőröknek maguknak kell átpakolni a trolin, mert a váltót se tudják helyrepofozni.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.