A BKV zöld jelzést adott a "rabszolgatörvény" alkalmazásának

Belpol

A BKV tagadja, hogy kiosztottak volna nyomtatványokat a 400 órás túlmunka önkéntes vállalására. A szakszervezetek egyeztetést kezdeményeztek a kollektív szerződést áthágó extra túlóráztatás miatt.

Elkezdték kiosztani a BKV-dolgozók között azokat a nyilatkozatokat, amelyeken azok “önként” vállalják, hogy 400 óra (azaz a kollektív szerződésben rögzített 200 órán túl további 200 óra) túlmunkát rendelhetnek el számukra. A BKV tagadta a rabszolgatörvény ihlette nyomtatványa létezését, a szakszervezetek viszont egyeztetést kezdeményeztek a kollektív szerződést áthágó extra túlóráztatás miatt – egyelőre hiába. Mindeközben a BKV napokig nem tudta kicserélni a repedt szélvédőt az egyik buszán, mert nem volt mivel.

Nyilatkozat nincs, munkaerő-problémák vannak

„Társaságunknál jelenleg nincs ilyen jellegű nyilatkozat. Amennyiben a későbbiekben mégis ilyen megállapodás aláírására kerülne sor, az minden esetben önkéntes alapon történhetne, a munkavállaló ez irányú kérése esetén (nem kötelező jelleggel).” Ezt a választ kaptuk a BKV-tól arra a kérdésünkre, eddig hányan írták alá azt a BKV logójával ellátott nyomtatványt, amelyben önként vállalják, hogy az ún. rabszolgatörvényben engedélyezett 400 órás túlmunka-keretről munkáltatójuk rendelkezzen. Az Önként vállalt túlmunka iránti kérelem című nyilatkozat kitöltése azért vált időszerűvé, mert a BKV-nál komoly feladatellátási gondokat okoz a munkaerőhiány; úgy tudjuk, a túlóráztatások mértéke akkora, hogy több munkaterületen, elsősorban a műszaki állomány és a járművezetők körében szükséges a túlmunka-keret bővítése, mivel az fél év után elérte vagy megközelítette a kollektív szerződésben rögzített évi 200 óra túlmunkát. Az érdekvédelmi szervezetek és a BKV azzal a kikötéssel állapodott meg a maximum 200 óráról, hogy az a dolgozó kérésére legfeljebb 300 órára növelhető. A kiosztott túlórakérelmi nyilatkozatok azonban azt jelzik, a BKV-nál 300 túlóránál is nagyobb igény van dolgozóik munkaerejére, tudására.

A szakszervezetek léptek

A szakszervezeteknél is kiverte a biztosítékot a BKV-nak a rabszolgatörvény által engedélyezett 400 órás túlmunkáztatásra törekvése, ezért mind a tizenhat BKV-s érdekvédelmi szervezet egyeztetést kezdeményezett a cégvezetéssel a törvénytelen eljárás elkerülése érdekében. Úgy tudjuk, a héten tartott konzultáción nem közeledtek az álláspontok.

Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke megkeresésünkre arról számolt be, információi szerint van, akivel már aláíratták az Munka törvénykönyve 109. § (2) bekezdésre hivatkozva a nyilatkozatot, vagyis azt, hogy számára éves szinten maximum 400 óra rendkívüli munkavégzés rendelhető el – és mindezt az állandó munkaerőhiányra hivatkozva. „Úgy látszik, a régi időket idéző toborzó reklámfilmek kíváncsi lennék mennyibe kerültek – nem voltak elegendők a létszám feltöltésére. Véleményem szerint a kialakult helyzetért azok a felelősek, akik kétszer is létszámleépítést hajtottak végre, többek között az óbudai buszgarázs bezárásának többszöri említésével, akik a szabadságokat egyeztetés nélkül adják ki. Nem szólva a még mindig alacsony alapbérezésről” – tette hozzá a BTDSZ elnöke.

Állandósuló gondok a vállalatnál

Rákérdeztünk a BKV-nál arra is, mely területeken jellemző a munkaerőhiány, éves szinten hány munkaóra marad elvégezetlen, de nem kaptunk választ, azon pedig értelmetlennek tartották, hogy mi lesz a következménye annak, ha valaki nem írja alá az önkéntes túlórakérelem-nyilatkozatot. „Mivel 300 óra feletti túlmunka csak munkavállalói kezdeményezésre lehetséges, ezért nincs értelme az Ön által feltett utolsó kérdésnek. Amennyiben az ellátandó feladatok és a létszámhelyzet (létszámhiány, betegség, megrendelői kötelezettségek teljesítése, kötelező képzések miatti átmeneti munkaerő hiány) szükségessé teszik, természetesen – több vállalathoz hasonlóan – itt is jelentkezhet túlóra igény.” A szakszervezetek nem látják ennyire egyszerűnek a helyzetet, szerintük megfelelő színvonalú bérezéssel kell kezelni a munkaerőhiányt túlóráztatás helyett.

A BKV optimizmusa imponáló, miközben nemcsak humán, hanem anyagi erőforrás hiánnyal, csőd közeli helyzettel is meg kell birkóznia. A lapunk birtokába került belső utasításon arról tájékoztatták a járművezetőket, hogy még napokig kénytelenek lesznek repedt szélvédővel kiadni egy buszt, mert nincs raktáron pótlás. De – nyugtatták a kollégákat – nincs nagy gond, mert a kilátást még nem zavarja a repedés.

Legutóbb júniusban írtunk arról, hogy balesetveszélyes gumiabroncsokkal közlekednek BKV-buszok, és alkatrészhiány miatt nem tudják megjavítani a klímaberendezést az egyik buszon, az áramszedőt a sofőröknek maguknak kell átpakolni a trolin, mert a váltót se tudják helyrepofozni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.