Ünnep a romokon - A Gazdasági Versenyhivatal megkésett föllépése a vidéki lapkiadók ellen

Belpol

A múlt hét végén az alábbi közleményt adta ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH): a hivatal "2011. szeptember 19-én előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlét (értsd: házkutatást - B. T.) tartott két megyei lapkiadó vállalat (...), az Axel Springer-Magyarország Kft. és az Inform Média Kft. üzleti helyiségeiben.

A Gazdasági Versenyhivatal 2011. március 22-én indított versenyfelügyeleti eljárást az Axel Springer-Magyarország Kft., az Inform Média Kft., a Lapcom Lapkiadó és Nyomdaipari Kft., valamint a Pannon Lapok Társasága Kft. ellen, gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmának feltételezett megsértése miatt (...). A GVH rendelkezésére álló információk szerint az említett vállalkozások (illetve azok jogelődjei) között a 2000. év során létrejött, vasárnapi lapokkal kapcsolatos szerződések kölcsönös versenytilalomra, illetve árak egyeztetésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmaznak. Ennek értelmében a felek kölcsönösen nem támadják meg egymás megyei/regionális piacait, mely kölcsönös versenytilalom nemcsak a vasárnapi lapokra vonatkozik, hanem bármilyen nyomtatott lapra, és kiterjed a helyi elektronikus médiára is. Feltételezhető továbbá, hogy a fent felsorolt vállalkozások egyeztetéseket folytattak az árus lapárakra és a hirdetési árakra vonatkozóan is."

Az eljárás alá vont négy társaság uralja a teljes megyei sajtópiacot, amely még ma is a közel 8 milliós vidéki lakosság legfőbb tájékozódási pontja. A GVH-nak minimum hat hónapja, maximum másfél éve van arra, hogy az idevágó rendelkezések alapján vizsgálódjon.

*

"Tudatosan nem lépik-e át a megyehatárokat, s így nem is tévednek más érdekeltségek, példának okáért az Axel Springer megyéibe?" - tette fel a kérdést a legnagyobb újságíró-szervezet ma már nem létező lapja, a Magyar Sajtó Kázmér Juditnak, a Pannon Lapok Társasága Kft. vezetőjének még 2002-ben. A válasz határozott igen volt. Ehhez Kázmér, aki később a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke lett, hozzátette: "A négy regionális kiadó megállapodott erről, és ezt komolyan vesszük."

Elsőként 2002 júliusában a Magyar Narancsban, majd az Élet és Irodalomban és a Népszabadságban többször is leírtam, hogy a megyei sajtó piacán milliárdokkal gazdálkodó nyugati médiavállalkozások "békés egymás mellett élése" addig is köztudott és feltűnő volt. Az elmúlt másfél-két évtizedben meg sem próbáltak kellemetlenkedni egymásnak azzal, hogy saját piacukat a legkisebb mértékben is növeljék a másik kárára - holott a terjeszkedés lett volna a természetes. Mint akkor megjegyeztem, ez a helyzet versenyjogilag is komoly aggályokat vet fel, alighanem kartellgyanút feltételez. Történni azonban semmi sem történt az ügyben.

Mindennek következményeként rögzült a versenyhelyzetet minden téren kizáró "egy megye - egy napilap" több mint egészségtelen fel-állása. A folyamat legalább két évtizede kezdődött a megyei napilappiac privatizálásával. A magánosítás önmagában egyáltalán nem rossz és káros, a honi végeredmény azonban lehangoló: messze az internetes és infokommunikációs robbanás előtt - több alternatív lapkísérlet elbukása és elbuktatása után - kialakultak a megyei lapmonopóliumok, és ez a kezdetektől blokkolta a demokratikus párbeszéd létrejöttét, amely pedig nélkülözhetetlen egy többpárti demokratikus ország életében. Történtek ugyan kísérletek a megyei napilapok piaci egyeduralmának megtörésére kívülről, ám ezek összességében sikertelenek voltak, mert a nyugati tőkével és az általuk átvett, negyven-negyvenöt éve bejáratott megyei napilapokkal egyenlőtlen volt felvenni csupán piaci alapon a küzdelmet. Pedig a vidéki sajtódemokrácia megteremtésére lett volna lehetőség: nem politikai, hanem szakmai alapon. De a rendszerváltás első éveiben ennél kisebb problémákat sem sikerült megoldani, miközben senki nem ismerte fel, hogy a sokoldalú helyi tájékoztatás nélkül a demokratikus alapértékek és intézmények sem szilárdulhatnak meg.

*

Az ügyben érdekes - de mondhatnánk azt is, hogy ellentmondásos vagy gyomorforgató - esetek történtek. Egy személyes példa: nyilvánvalóan hamis indokkal, "anyagi ellehetetlenülésre" hivatkozva a szakmailag jól és gazdaságilag kielégítő módon működő Békés Megyei Napot, amelynek én is munkatársa voltam, az akkori többségi tulajdonos, a SAL Kft. - 2002 júliusában - átjátszotta a Békés Megyei Hírlapot kiadó Axel Springer-Magyarország Kft.-nek. (A miheztartás végett őrző-védő emberekkel érkeztek a tulajdonos megbízottai, akik két órán belül a szerkesztőség elhagyására szólították fel az ötven munkatársat, és a rendelkezésre álló technikát szétszerelték, minden módon megakadályozva az aznapi lapkészítést.)

Ráadásul a kedvezményezett lap, a Békés Megyei Hírlap főszerkesztője, egyben az állítólag elsőrendűen érdekvédelemmel foglalkozó Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnökségi tagja, Árpási Zoltán nem tudta mire vélni a vészterhes órákban segélykérésünket. A példából is világos, hogy elég bajos egyszerre főszerkesztőként a munkáltatói jogokat gyakorolni, egyben az érdekvédelmi szervezet vezetésében részt venni - képzeljük el például, hogy Hernádi Zsolt Mol-vezető egyúttal elnökségi tag a vegyipari szakszervezetben.

*

Azt, hogy az ügyben - a vidéki sajtódemokrácia felszámolásának megakadályozásában - mit tett, pontosabban mit nem tett a MÚOSZ, világos. Ahogyan az is, hogy a szervezetnek egy szava sem volt Kázmér Juditnak fentebb idézett önfeljelentés értékű bejelentésére (amelyben elismeri a piacfelosztást), amely, ne feledjük, a MÚOSZ saját lapjában jelent meg.

De nem csak a sajtószakszervezet viselkedése volt különös: az igazán nagy kérdés az, hogy mit csinált az elmúlt kilenc és fél évben - a Kázmér-interjú megjelenése és annak többszöri idézése óta - a Gazdasági Versenyhivatal. Miért éppen most lépett? Van-e magyarázat arra, hogy eddig nem tett semmit? Mit válaszolnak arra, hogy a piaci verseny tisztasága felett őrködő GVH a maga tétlenségével nagyban hozzájárult a vidéki sajtómonopóliumok kialakulásához és ezzel együtt a megyei sajtó szakmai csődjéhez?

Akármilyen nagyságrendű lesz is az esetleges GVH-bírság, az eredeti állapot már semmiképpen nem állítható helyre: az okozott erkölcsi, társadalmi kár utólag nem téríthető meg. A rombolás pedig egyértelmű volt. És a mostani eljárás ugyan kinek használ?

A szerző újságíró.

Figyelmébe ajánljuk

A Rend: a nyolcvanas évek náci terroristavezérének élete filmért kiált

  • - turcsányi -
Robert Jay Mathews adócsalóként kezdte, majd rabló lett és gyilkos, aki valamiféle – szélsőjobbos, neonáci – ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Justin Kurzel filmje, A Rend jelentős hangulatfestő erővel és néhány kiváló színészi alakítással ábrá­zol­ja gazemberi pályafutását.

Egy kivételes tanár, akit a francóisták végeztek ki

A tanár, aki a tengert ígérte című filmben telefonhívást kap egy fiatalasszony: lehet, hogy megtalálták a spanyol polgárháború alatt meghalt dédapját egy Barcelonától 500 kilométerre lévő tömegsírban. Elutazik hát nagyapja gyermekkorának helyszínére, hogy összerakja a széthullott mozaikot.

A liberalizmus védelmében

Az általános hülyítés közepette kétharmadnyi újságoldal erejéig legalább jelezni szeretnénk, hogy annak, amit az agitprop fröcsögése liberalizmusnak tételez, és ami ellen ádáz, mondhatni univerzális jelentőségű harcot folytat, semmi köze a liberalizmushoz mint eszmerendszerhez.

Érted jönnek

A demokraták melegágyának vélt Szilícium-völgy beállt a republikánus elnök mögé. Sokan most döbbentek rá, hogy ezek a fiatalos, laza, világmegváltónak hitt cégek is hidegfejű multik.

Ígérni nem elég

Nincs ember, aki ne akarna békét Ukrajnában, ennek megvalósítása azonban szinte áthatolhatatlan akadályokba ütközik. És akkor még szóba se került Donald Trump. Kijivben kutattuk a tartós rendezés esélyeit.