Žižek: "Soros és Hitler párhuzamba állítása mélyen antiszemita"

  • narancs.hu
  • 2021. január 3.

Belpol

Ezt a szlovén filozófus Demeter Szilárd írása kapcsán emelte ki esszéjében.

Slavoj Žižek szlovén író és filozófus hosszú esszében értekezik a koronavírus-járvány utáni világról az amerikai baloldali folyóiratban, a Jacobinban

Az írásban arról is szó esik, hogy mit jelenthet Joe Biden győzelme az Egyesült Államokban és milyen jövőt hozhat elnöksége Donald Trump után, aki a filozófus szerint vulgarizálta a közéletet.

Žižek azt írja, hogy "ez a vulgarizáció világméretű folyamat. Vegyük csak Demeter Szilárd miniszteri biztos, a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeum vezetőjének európai esetét”.

Žižek erre idézi Demeter írását, amelyben a PIM igazgatója olyanokat írt, mint hogy

  • "Európa Soros György gázkamrája: a multikulturális nyitott társadalom kapszulájából árad a mérgező gáz, ami az európai életformára halálos".
  • "Soros György a liberális Führer. A liberárja hadserege pedig szolgaibb módon isteníti, mint anno Hitlert a sajátjai. Semmit nem tanultak a XX. századból."

A filozófus szerint valószínűleg Demeter is retorikai túlzásnak minősítené a párhuzamot, ám ettől még félelmetesek az írásból levonható következtetések. "Soros és Hitler párhuzamba állítása mélyen antiszemita: Sorost ugyanis ezzel egy szintre helyezi Hitlerrel és azt állítja, hogy a Soros által támogatott multikulturális, nyitott társadalom nemcsak hogy olyan veszélyes, mint a holokauszt és az azt fenntartó árja rasszizmus ("liberárja", ahogy Demeter használta írásában), de még ennél is rosszabb, veszélyesebb az "európai életmódra."

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Demeter a tiltakozások hatására visszavonta írását és még a Facebook-oldalát is törölte. Ahogy írta: "Abban igazat adok az engem kritizálóknak, hogy nácizni ma relativizálás, és a náci párhuzam akaratlanul is sértheti az áldozatok emlékét. A közeljövőben ehhez tartom magam."

Az esetről szóló publicisztikánkat itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.