Zsarolás volt az újságok túlterheléses támadása

  • narancs.hu
  • 2023. április 29.

Belpol

A hekkerek megüzenték, mely lapok miatt lehetetlenítik el egy sor netes vállalkozás üzletét is. A PécsMa.hu más tárhelyre költözött.

Az utóbbi hetekben a magyarnarancs.hu mellett más online lapokat is túlterheléses támadás ért. Mivel ezek a támadások az adott tárhellyel kapcsolatban álló más vállalkozásoknak, webáruházaknak is kárt okoznak, a tárhelyszolgáltatók arra kényszerülhetnek, hogy ügyfeleik többségének védelmében megváljanak a „problémás” ügyfelektől – írja a Telex, a PécsMa.hu példáján szemléltetve a helyzetet.

A túlterheléses támadások miatt az utóbbi hetekben több független és ellenzéki médium is órákra elérhetetlenné vált. Jellemző, hogy az esetről beszámoló Media1 múlt hétfőn épp azután állt le, hogy minderről beszámolt.

 Az április 20-i támadás kezdeményezői az egyik szolgáltatónál menet közben taktikát váltottak, és az általános túlterhelés helyett egy konkrét médiaterméket támadtak meg, az önkormányzati tulajdonú PécsMa oldalt. A hozzáférési naplóban üzenetet is hagytak, megnevezve négy oldalt. A jelek szerint a hekkerek így akarták tudatni, melyek azok a médiaszolgáltatók, amelyeket el akarnak lehetetleníteni. Ezek közül a Telex cikke csak a PécsMa.hu-t említi. 

A PécsMa oldalát nem volt könnyű újból helyreállítani, mert az archívummal együtt át kellett telepíteni egy új tárhelyre.

Az oldal addigi tárhelyszolgáltatója azt nyilatkozta a Telexnek, hogy a különböző botnetes támadásokat rutinszerűen szűri az oldaluk, a terheléselosztó szerver elleni támadás azonban más volt. A támadók figyelhették azt is, hogy a szolgáltató az eset közben hogyan tájékoztatja ügyfeleit a Facebookon – a cég nagyjából hatezer weboldalt szolgál ki –, mert ez alapján változtattak módszereiken.  

A hekkerek által hátrahagyott üzenetről a szolgáltatónak az a véleménye, hogy lehet üzenetnek is nevezni, de vannak ügyfelei, akik ezt inkább zsarolásnak mondják. Az ügyfelek között sok a webáruház és más, bevételt termelő weboldal, ezeknek üzleti kárt okozott a leállás. Közülök többen más szolgáltatóhoz mentek át a támadások miatt. 

 A cég felvette a kapcsolatot a Nemzeti Kibervédelmi Intézettel (NBSZ NKI).

A Telex szerint ez a helyzet hasonlít a Magyar Hang esetére, amely indulása óta nem talál olyan magyarországi nyomdát, amely vállalná a kinyomtatását. 

Tavaly márciusban hasonló támadás ért kormányközeli médiumokat is. Abban az ügyben a rendőrség nyomozott, aztán felfüggesztette az eljárást, mert nem találták meg a támadókat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.