Évekig kínozta örökbefogadott gyerekét egy finn házaspár Baranyában

  • narancs.hu
  • 2025. március 20.

Bűn

A 15 éves fiúnak végül sikerült megszöknie, így derült fény drámai körülményeire.

Horrorisztikus közleményben számolt be a Pécsi Járásbíróság arról, hogyan sanyargatta egy Magyarországon élő finn házaspár az örökbefogadott gyerekét – írja a hvg.hu.

A nevelőanya tavaly júliusban tett bejelentést a rendőrségen, hogy örökbe fogadott gyermeke az előző éjszaka a családi házukból eltűnt. A kamasz fiút még a bejelentés estéjén a szomszéd ház kertjében találták meg, ahol egy bokor alatt rejtőzött.

A fiút kórházba vitték, és a vizsgálat alatt kiderült, hogy pelenkát visel, székletét és vizeletét abba üríti. A kamasz fiúnál a pelenka viselése egyáltalán nem volt indokolt. Ekkor kezdtek a rendőrök nyomozni.

A házaspár saját és örökbefogadott gyermekével 2022 nyarán költözött a baranyai faluba. A költözés után a házaspár saját gyermekének minden ilyenkor szükséges iratot beszerzett, azonban az akkor 12 éves, örökbefogadott fiú létezéséről nem értesítették az illetékes magyar hatóságokat.

Iskolába sem íratták be a fiút, orvoshoz nem vitték, a családi házuk udvarára vagy az utcára szinte soha engedték ki, amikor pedig egyedül hagyták otthon, rázárták a bejárati ajtót, és azt parancsolták neki, hogy az ablak nélküli, a ház légteréből bútorokkal leválasztott kis szobájában maradjon. Ha sötétedés idején nem voltak otthon, villanyt sem kapcsoltak neki.

A házon belül sem engedték szabadon mozogni, nem étkezhetett a családdal. A fürdőszobát és a WC-t nem használhatta, ezért volt rajta állandóan pelenka, amelyet naponta egyszer cseréltek. Hetente egyszer úgy mosdatták, hogy az udvari vízcsapról engedtek hideg vizet, és slaggal locsolták az udvaron levetkőztetett gyerekre, még télen is.

A fiú úgy tudott kiszökni, hogy a szekrény hátlapját felfeszítette, kimászott, és a konyhában lévő erkélyajtót kinyitva kijutott az udvarra.

Az igazságügyi pszichológus szakértő a nyomozás során megállapította, hogy a gyermek korához képest szellemileg és érzelmileg rendkívüli elmaradott. Mind erkölcsi, mind szellemi, mind érzelmi fejlődése szempontjából vissza nem fordítható, súlyos veszélyeztetettségi állapotba került – olvasható a közleményben.

A házaspárt a nyomozó hatóság őrizetbe vette, majd a bíróság csütörtökön elrendelte bűnügyi felügyeletüket négy hónapra 18. életévét be nem töltött személy sérelmére, sanyargatásával elkövetett személyi szabadság megsértésének és kiskorú veszélyeztetésének alapos gyanúja miatt.

A gyanúsítottak lakóhelyüket, a település közigazgatási területét nem hagyhatják el engedély nélkül. Az ügyész a bíróság határozatát a gyanúsítottak letartóztatásának érdekében megfellebbezte, a gyanúsítottak és védőik tudomásul vették a végzést.

A bíróság határozata nem jogerős.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.