Öt és feles

A gólvonalon túl (Történetek a megyeháromból)

Egotrip

A futballpályán minden "lehető" megtörténhet, ami elgondolható, megsejthető. (Fogl I Ferenc) 1 A Tőzegüzem SK-Jutagyári TE mérkőzésen történt. Vagyis a meccset követő banketten. Illetve utána. Szóval.

A futballpályán minden "lehető" megtörténhet, ami elgondolható, megsejthető.

(Fogl I Ferenc)

1

A Tőzegüzem SK-Jutagyári TE mérkőzésen történt. Vagyis a meccset követő banketten. Illetve utána. Szóval.

A meccs, ahogyan a helyi lap, a Tőzeg Üzemi Újság fogalmazott, "a kiesés sorsáról hivatott dönteni, most vagy soha". Bent marad-e a Tőzeg (a drukkerek körében csak: Tőzi) a megyeháromban, avagy visszazuhan a körzeti bajnokságba, szégyenszemre oly csapatok közé, mint a Kalaposok SE, BÉSZ (Bádogosok És Szerelők), MSE (Munkaerőtartalék SE). Igazi Tőzi-drukker mély megvetéssel ki se ejtette e csapatok nevét, nem beszélve a... Nem beszélve.

Ebben a felfokozott hangulatban rendezték a mérkőzést, természetesen vasárnap, amikor zárva a Tőzegüzem. Csak a portás ült fülkéjében, és erősen gondolkodott, vajon állásával játszva kimenjen-e a gyár mögötti pályára, vagy rádión hallgassa a "Szív küldi, szívnek, szívesen" című népszerű műsort. Népes családjára gondolva ez utóbbit választotta, de így is hallotta a "Tőzi, Tőzi!" és a "Tő-zegü-zem, Tő-zegü-zem!" biztatást és a tömeg diadalordítását, háromszor. A Tőzegüzem SK, ahogyan a Tőzeg Üzemi Újság írta később, "meglepően sima keretek között" három-nullra győzött. Az AGYE (Acélgyári Előre) helyszínen jelen levő képviselője szerint országos, de legalábbis megyehármas bunda volt. Elkeseredése érthető: így az AGYE-t nemcsak megérintette, de a körzeti bajnokságba sodorta a kiesés jeges szele. Igaz, ami igaz: a jutagyáriak, ahogyan az országos sportnapilap, a Népköztársaságunk Sportja fogalmazott: "nem tettek meg mindent a győzelemért", miért is, erős középcsapat lévén nékik már mindegy volt. És ha az AGYE képviselője vagy az országos sportnapilap munkatársa a mérkőzést követő banketten is részt vett volna! Gyanújukat csak megerősítette volna az egymás nyakába boruló tőzegüzemi, valamint jutagyári játékosok győzelem-, illetve vereségittas viselkedése! De nem vettek részt. Mármint a banketten, amiről, s nem a meccsről, végül is be szeretnék számolni, bár nem vagyok sem üzemi, sem sporthírlapíró. Semmilyen író nem vagyok, csak ott voltam, a pálya szélén. Meg persze a banketten. De nem is erről akarok írni, hanem a bankettet követő eseményekről.

Ettünk, ittunk, mulattunk, de aztán mindenki hazament ("mingyá' dudál a gyár"), hárman maradtunk: a tüzegüzemi center, a felesége meg én. A centert nem érdekelte a munkanap - ő volt a csapat házi gólkirálya, most is az ő mesterhármasával nyertek, megengedhette magának. "Kiveszek egy szabadnapot, leszarom. A Szabit is leszarom." A Szabi a Szakszervezeti Bizalmi volt, ezt már tudtam, a center a bizalmába fogadott. A center röhögött és ivott, ivott és a feleségét csókolgatta, a felesége gömbölyű nagy hasát. "Fiú lesz!", ittunk erre is. Az asszony hiába kérlelte, mennének már haza, nem érzi jól magát. A center csak ölelgette. "Úgy érzem, itt az idő", mondta az asszony, a középcsatár nem értette. "Itt fogok megszülni, te állat!" Az asszony már üvöltött a fájdalomtól. "Ne hisztizz! Majd holnap beviszlek." Már holnap volt, és tényleg megindult a szülés. "Orvost!", kiabálta az asszony, "még egy kört!", ordította a center. Aztán látta, valamit csinálni kell, felkapta a feleségét, és vitte. Szegény már megszólalni sem tudott, csak nyöszörgött, és ernyedten ütötte férje hátát, vagy kapaszkodott belé, nem tudom. Mentem utánuk, mit csináltam volna. Már világosodott, látszottak a kapufák. Mentünk át a pályán, stoplinyomok a sárban. "Tegyél le", suttogta az asszony, "már jön", és a középcsatár letette, a kezdőkörben. "Ne itt", nyögte a nő, "vigyél be". A center felemelte, vitte, át a félpályán, bevitte a kapuba, letette a gólvonalon túlra. Itt született meg a gyerek, persze fiú, és persze a Győző nevet kapta. Keresztléc. A beérkező mentők már csak a születés tényét tudták megállapítani. Ellátták a gyereket, az asszonyt és a középcsatár baját, hogyan lehet ilyen felelőtlen. Kaptam én is, de mit számított. "Mesternégyes", vigyorgott a center, amikor hosszas könyörgés után újra a kezébe adták. A gyerek ordított, a gyár dudált. Fél hat volt.

2

Amikor megszületett, megjósolták neki (vagyis hát szüleinek), hogy futballpályán fog meghalni. Ha nem, száz évet is élhet. Persze nem engedték a pálya közelébe sem, pedig az apja focista volt, a helyi gyári csapat középcsatára, gólzsákja. Felesége minden meccsen kint volt azelőtt. Most otthon vigyázott a gyerekre. Az udvarra, az iskolába se engedték volna, a focit megtiltották neki, nézhette a többieket. Pedig egészséges gyerek volt, szépen nőtt, nagyobb lett, mint az anyja, apja - tán nagyobb focista is vált volna belőle, ha labdát adnak a kezébe, lábára. De a focit még tévén se nézhette. Az apja fűzős fociját is rejtegették előle, a padláson; persze, álmos nyári délután, mikor a szülei szunyókáltak a vasárnapi ebéd után, megtalálta, simogatta, levitte és a ház végének rugdalta, csendben, fel ne ébredjenek a puffanásra, pattogásra; éppen hogy csak gurította, jobbal-ballal, alig gurult vissza; aztán fogta, visszavitte a padlásra. És várta megint a vasárnapot, mintha meccsnapot.

Teltek-múltak az évek, szülei meghaltak, gyerekei születtek, azok se láttak labdát. A kertes házat kibővítette, itt élt gyerekeivel, unokáival. Fel-feljárt a padlásra, kezébe vette a kettes fűzős focit, de már nem rugdalta, se gurította. Aztán már nem bírt felmenni a padlásra, már a kapu elé se, feküdt éjjel-nappal. Nyáron kivitték a tornácra, télen bent a dikón, a kályha mellett. Már csak útban volt. Kérte, vigyék ki a nyári konyhába, hagyják ott télen is. Így is tettek, de csak nem akart meghalni. Elmúlt nyolcvan, kilencven, két gyerekét eltemette, bár a temetőbe nem ment ki, ki se vitték. Pedig már nagyon vitték volna. Közeledett a századik születésnapja. A családi legendárium megőrizte, unokái, déd- és ükunokái emlékeztek a jóslatra: futballpályán fog meghalni. Összeült a családi tanács, és mit lehetett tenni, mit nem, fogták a dikót, és egy sötétebbnél is sötét éjszaka után, amikor már világosodott, kivitték a futballpályára. Letették az oldalvonal mellé, még élt. Bevitték a kezdőkörbe, nem mozdult, de, alig hallhatóan bár, lélegzett. Most mit csináljanak. "Öljük meg", mondta a legnagyobb unoka, "itt nem látja senki". És akkor kivette jobb kezét a takaró alól, és mutatta, arra. Végigvitték a félpályán, letették az öt és felesen. Fejével intett, hogy arra. A gólvonal mögé vitték, semmi. "Dögölj meg", mondta a legkisebb unoka, de ő csak mosolygott. Még sose volt futballpályán. Kivette bal kezét a takaró alól, mutatta, arra. Végigvitték az egész pályán, letették a másik kapunál, a gólvonal mögé. Ez az én kapum, gondolta. "Gól", suttogta, és meghalt. Keresztléc.

Dudált a gyár, fél hat volt.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.