Ingyenebéd

A rossz hírt hozó lista

  • Muraközy Balázs
  • 2011. január 27.

Egotrip

Csak nemrég olvashattuk, hogy milyen gyorsan szaporodik a devizahitelüket nem fizetők száma. A 90 napon túl fizetőket tartalmazó BAR-lista (hivatalos nevén Központi Hitelinformációs Rendszer, KHR) január elején már közel egymillió embert tartalmazott. Kiderült azonban, hogy kormányunk (Matolcsy György személyében) már októberben benyújtott egy olyan javaslatot, ami kezeli a problémát: januártól a nem fizető adósok - miután rendezik a tartozásukat - a korábbi öt év helyett csak egy évig szerepelnek majd a BAR-listán. Nos, így kétségtelenül javulni fognak a devizahitelesek kimentéséhez kapcsolódó termelési mutatók, de valóban biztos-e az, amit a módosítás nagyvonalú indoklása tartalmaz: "Szükségtelen és célszerűtlen az ügyfél adatainak a KHR-ben való szerepeltetése akkor, ha rendezte a szolgáltatóval szemben fennálló tartozását."

Csak nemrég olvashattuk, hogy milyen gyorsan szaporodik a devizahitelüket nem fizetők száma. A 90 napon túl fizetőket tartalmazó BAR-lista (hivatalos nevén Központi Hitelinformációs Rendszer, KHR) január elején már közel egymillió embert tartalmazott. Kiderült azonban, hogy kormányunk (Matolcsy György személyében) már októberben benyújtott egy olyan javaslatot, ami kezeli a problémát: januártól a nem fizető adósok - miután rendezik a tartozásukat - a korábbi öt év helyett csak egy évig szerepelnek majd a BAR-listán. Nos, így kétségtelenül javulni fognak a devizahitelesek kimentéséhez kapcsolódó termelési mutatók, de valóban biztos-e az, amit a módosítás nagyvonalú indoklása tartalmaz: "Szükségtelen és célszerűtlen az ügyfél adatainak a KHR-ben való szerepeltetése akkor, ha rendezte a szolgáltatóval szemben fennálló tartozását."

Először is, mennyiben segít az intézkedés a bajba került adósokon? Miután a szabály azokra vonatkozik, akik már visszafizették tartozásukat, azoknak természetesen nem sokat számít, akik nem tudják törleszteni a hitelüket. Azoknak hasznos, akik kifizetik elmaradásaikat, és a módosítás miatt már egy év múlva eséllyel pályázhatnak más bankoknál hitelért, hiszen a pénzintézetek most már nem tudhatják, hogy az adós korábban nem tudott törleszteni. Ez persze tagadhatatlanul könnyebbség. De azért némi introspekció után akár kétségek is ébredhetnek bennünk azzal kapcsolatban, hogy mennyire lenne jó nekünk, ha gyorsan új hitelt vehetnénk fel, miután kiderült, hogy hajlamosak vagyunk túlságosan eladósodni.

A kérdés másik oldala az, hogy milyen hatással van az intézkedés a bankokra és azokra, akik "rendesen" fizetik hitelük részleteit. De miért fájna nekik az, hogy gyorsan lekerül a szomszéd a BAR-listáról? Két okból. Egyrészt a BAR-lista erős ösztönzést biztosít arra, hogy az adósok tényleg befizessék a törlesztőrészletet, mert egyébként egy jó ideig nem kapnak hitelt. Ha erős ez az ösztönzés, akkor kisebb annak a veszélye, hogy olyanok is abbahagyják a részletek fizetését, akik erre képesek lennének. Ez pedig csökkenti a hitelezés kockázatát és költségeit.

A BAR-lista másik funkciója az, hogy csökkenti a bankok és a hitelért jelentkezők közötti információs szakadékot, más néven aszimmetriát. Ha a BAR-lista segít a jó és a rossz adósok megkülönböztetésében, akkor a bankok külön versenyezhetnek egymással a rossz és jó adósok piacán, ezért a jó adósok kedvezőbb feltételekkel vehetnek fel hitelt. Sőt, ha a jó és rossz adósok közötti megkülönböztetés nem lehetséges, akkor a magasabb kamatok miatt kevesebb jó adós vesz fel hitelt, így megnő a rossz adósok aránya az összes adós között, ami az egész hitelezést jelentősen drágábbá teszi.

Ugyanezt kicsit más szemszögből is megközelíthetjük. Ha valaki jó adós, akkor megfelelő hitelinformációs rendszer mellett ezt minden bank tudja, ezért mindannyian versenyeznek érte. Ha viszont nincs jól működő hitelinformációs rendszer, akkor csak a saját bankja tudja róla, hogy ő jó adós, és információs előnyére építve - verseny hiányában - magasabb kamatokat kérhet el tőle, mint amekkora a kockázat alapján indokolható lenne. A jól működő hitelinformációs rendszer tehát az egyik előfeltétele annak, hogy valóban jó kimenetelhez vezessen a verseny ezen az amúgy számos problémával küzdő piacon.

A BAR-listához hasonló eszközök tehát csökkenthetik a hitelezés költségeit, javíthatják a pénzügyi rendszer hatékonyságát, és ezen keresztül segíthetik a gazdasági növekedést. Nehéz persze megmondani, hogy mennyiben veti vissza mindezeket a funkciókat a mostani változás - az azonban biztos, hogy egy olyan kormánynak, amely az építőipar fellendülését tartja az egyik kitörési pontnak, jól át kell gondolnia az intézkedés lehetséges hátrányait is.

Hasonló problémákat vetett fel a Bankszövetség is, amellyel - úgy tűnik - kormányunk elfelejtett egyeztetni. Annál inkább figyelembe vette Németh Zsolt jobbikos képviselő véleményét, aki október elején, tehát Matolcsyt három héttel megelőzve nyújtotta be ugyanezt a javaslatot, amely szerinte "radikálisan elősegíti a KHR-ből történő kilépés lehetőségét".

Az embernek az a gyanúja, hogy a kormány egyfajta csapdába került, miután kiderült: nincs elég pénz a devizaadósok tényleges megsegítésére, ezért nem sikerült néhány hónap alatt létrehozni egy hatásosan működő nemzeti eszközkezelőt. Erreföl muszáj volt néhány olyan intézkedést hozni - ide tartoznak a Kósa-Rogán-törvény pontjai is -, amelyek nem kerültek sokba a költségvetésnek, nem is sokat segítettek a devizahiteleseken, de legalább a cselekvés illúzióját keltették. Valószínűleg a BAR-listás törvényt is hasonló motiváció vezette, de közel sem biztos, hogy ez a törvény összességében kedvező hatású lesz.

Pedig a hitelinformációs rendszer körültekintőbb szabályozása hasznos irányba mozdíthatná elő a hitelezést és ezen keresztül a teljes gazdaság helyzetét. Ehhez azonban egy ilyen rendszer valódi céljából kell kiindulni, és nem abból, hogy ki kell menteni az embereket a lelketlen adatbázisból. A BAR-lista tényleg nem a legkifinomultabb eszköz a fenti információs problémák kezelésére: nem derül ki belőle túl sok minden a rajta szereplők hiteltörténetéről, csak azt tudják meg a bankok, hogy rajta van-e valaki, vagy sem. Másrészt a BAR-lista csak a rossz adósok kiemelésére alkalmas; indokolt lenne egy olyan lista létrehozása is, amely a jó adósokat tartalmazza.

A hitelinformációs rendszer reformjának tehát olyan irányba kellene elindulnia, hogy minél több és pontosabb információt tartalmazzon. Ilyen módon a bankok maguk dönthetnék el, hogy milyen hiteltörténettel rendelkező ügyfélnek milyen feltételek mellett adnak hitelt. Ha sok információra épülő és hatékony verseny alakul ki, akkor a bankok nem "büntetik" majd jobban az ügyfeleket, mint amennyire indokolt. Az átgondoltan és hatékonyan kialakított bankközi információs rendszer egyszerre segítené a hitelezés jobb működését, és azt, hogy minden ügyfél a saját hiteltörténetének megfelelő feltételekkel kaphasson hitelt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.