Hozzáadott érték

Deficit

  • Pete Péter
  • 2010. augusztus 26.

Egotrip

Miért kell csökkentenünk a költségvetési hiányt és az államadósságot? Vajon azért-e, mert az adósság jelenlegi magas szintje (a GDP több mint 80 százaléka) és más gazdasági problémáink miatt a nekünk hitelező befektetők már nagyon kockázatos adósnak tekintenek bennünket, s ezért csak nagyon drágán újítják meg a lejáró hiteleinket? Mi több, annak is reális kockázata van, hogy egy esetleges újabb hitelpiaci turbulencia esetén egyáltalán nem adnak hitelt, s akkor vagy csődöt jelentünk, vagy szaladhatunk vissza pénzért kuncsorogni ahhoz az IMF-hez, amelynek csak a minap mutattuk meg, merre van az ajtó? Márpedig - érdemi privatizálható vagyon híján - az államadósság növekedése csak a folyó költségvetési hiány kordában tartásával fékezhető meg. Relatív, a GDP-hez viszonyított nagysága meg csak akkor csökkenhet, ha a gazdasági növekedés elindul. Erre pedig minden jel szerint még várnunk kell.

Miért kell csökkentenünk a költségvetési hiányt és az államadósságot? Vajon azért-e, mert az adósság jelenlegi magas szintje (a GDP több mint 80 százaléka) és más gazdasági problémáink miatt a nekünk hitelező befektetők már nagyon kockázatos adósnak tekintenek bennünket, s ezért csak nagyon drágán újítják meg a lejáró hiteleinket? Mi több, annak is reális kockázata van, hogy egy esetleges újabb hitelpiaci turbulencia esetén egyáltalán nem adnak hitelt, s akkor vagy csődöt jelentünk, vagy szaladhatunk vissza pénzért kuncsorogni ahhoz az IMF-hez, amelynek csak a minap mutattuk meg, merre van az ajtó? Márpedig - érdemi privatizálható vagyon híján - az államadósság növekedése csak a folyó költségvetési hiány kordában tartásával fékezhető meg. Relatív, a GDP-hez viszonyított nagysága meg csak akkor csökkenhet, ha a gazdasági növekedés elindul. Erre pedig minden jel szerint még várnunk kell.

Vagy azért kell csökkentenünk a hiányt és az adósságot, mert az Európai Unió szabályai ezt előírják nekünk? És mert (számos országgal együtt) az unió által lefektetett fiskális szabályokat már régóta nem tartjuk be, ezért előbb vagy utóbb goromba szankciókra, a pénzügyi támogatások egy részének leállítására is számíthatunk?

Mondhatjuk persze, hogy ezért is meg azért is. De melyik a keményebb korlát? És miért számít az egyáltalán, hogy melyik a keményebb korlát?

Ha az előbbit tekintjük fontosabbnak, akkor nincs mese, le kell nyelni a békát. Deficitet csökkenteni, adósságot leépíteni nem egy leányálom, különösen nem egy olyan kormányzatnak, amely elődjét mindenekelőtt éppen annak "megszorító" politikája miatt anyázta, határozottan azt sugallva, hogy ő majd nem tesz ilyet. Ha viszont az uniós szabályokat tekintjük igazi korlátnak, akkor Brüsszelbe kell szaladni lobbizni azért, hogy enyhítsenek a szabályokon.

Kormányunk már a hatalomért folytatott választási küzdelem során is érzékeltette, hogy az államháztartási hiány gyors csökkentéséről és az azt finanszírozó befektetők megnyugtatásáról másképp vélekedik, mint a pénzügyi elemzők vagy a nemzetközi pénzügyi intézmények. Most újabb jelét adta ennek azzal, hogy Lengyelország kezdeményezéséhez csatlakozva a Stabilitási és Növekedési Paktum költségvetési elszámolásokra vonatkozó szabályainak megváltoztatását kezdeményezi az Európai Bizottságnál.

A megváltoztatandó pont a nálunk 1997-ben bevezetett nyugdíjreformmal kapcsolatos. Ismeretes, hogy ez a reform egy hosszú átmeneti időszak végéig a kötelező magán-nyugdíjpénztári befizetéseknek a társadalombiztosításból kieső összegét a költségvetésre terhelte, hiszen a pénztárakba irányított összeg - bár sok év múlva majd csökkenti az állam nyugdíjfizetési terheit - a mai nyugdíjak kifizetéséhez szükséges. A költségvetés ilyen címen ma úgy 370 milliárd forintot (a GDP 1,2-1,4 százalékát) fizeti ki a tb-nek. E tételt annyiban valóban indokolt megkülönböztetni a többi költségvetési kiadástól, hogy ez egyfajta "állami nyugdíj-előtakarékosság", amelynek fejében két-három évtized múlva csökkenni fognak az állami nyugdíjalap fizetési kötelezettségei. Abban azonban az ilyen kiadás jottányit sem különbözik a többitől, hogy a fedezésére épp úgy forrásokat kell találni, mint bármilyen más kiadáséra. Ez a pénz tehát része a költségvetés finanszírozási igényének.

Az ötlet, hogy a nyugdíjreform effajta többletkiadásait ne kelljen kiadásként elszámolni, vagyis hogy ennyivel lehessen csökkenteni a ténylegesen kimutatott deficit értékét, egyáltalán nem új. 2004-es uniós csatlakozásunkkor létezett egy szigorúan ideiglenes szabály, ami az ilyen terhek részbeni beszámítását megengedte - Veres János akkori pénzügyminiszter egyik trükkje éppen az volt, hogy még akkor is így készített költségvetési tervet, amikor már biztos volt, hogy a szabályt eltörlik. Az elsősorban az újabban csatlakozott országok - közülük sokan hajtottak végre a miénkhez hasonló nyugdíjreformot - által támogatott javaslat most ennek a felmelegítése.

Az nem kétséges, hogy az unió költségvetési deficitekkel kapcsolatos szabályai meglehetősen érzéketlenek a tagországok olykor jelentős eltéréseire, s emiatt az egységes deficitszabály valójában indokolatlan hátrányos megkülönböztetésekhez vezethet. Ennek csak az egyik példája a nyugdíjreformot végrehajtó országok hátrányos megkülönböztetése az ilyesmit halogatókkal szemben. Ám az korántsem biztos, hogy ami esetleg meghatja az uniós bürokratákat és statisztikusokat, az a hitelezők szemében is jobb fényben tüntet fel bennünket. Ne feledjük, a kezdeményezés sikere pusztán azzal járna, hogy annak az összegnek egy része, amit eddig az államháztartási hiány részeként mutattunk ki, most más elnevezést kapna, s ezért az a szám, amit deficitnek hívunk, csökkenne. Az átkeresztelés a túlzottdeficit-eljárásból - az unióval szembeni büntiből - valóban kihúzna bennünket, ám az állam működéséhez szükséges hitelfelvételi szükséglet ettől egy fillérrel sem csökkenne. Ezt a hitelképességünk miatt aggódó hitelezők épp úgy tudják, mint mi magunk vagy bárki más.

Magam arra hajlok, hogy a jelenlegi bizonytalan pénzpiaci körülmények között hitelfelvételi képességünk bizonytalansága sokkal súlyosabb korlát - és ezen az uniós szabályok megváltoztatása semmit sem enyhít. Én sem szeretek békát nyelni, de ha muszáj, akkor jobb most egy kisebbet, mint később egy nagyobbat. Ebben már vannak tapasztalataink.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.