Hammer Ferenc: Paszták népe (Narancssárga)

  • 1997. március 6.

Egotrip

Iványi Gábor adta közre a Naplóban ezt az 1980-ból származó apróhirdetést: ELADÓ (közületeknek is) Kisvárdán, a Hunyadi utca 9. szám alatti kétlakásos családi ház (Farkas Bertalan volt iskolájával szemben). Az utcafrontos, háromszobás családi ház azonnal beköltözhető. Érdeklődni lehet: helyben dr. Székely Miklós ügyvédnél, illetve a budapesti 369-294-es telefonon. Ritkaság e lelet, ugyanis a vezetőség minden propagandája ellenére sem alakult ki spontán F. B.-kultusz (a szoc. brigádokat a spontán népi kezdeményezés határesetének tekintjük), hiszen a magyar űrhajós égbe szállása (a kubai, angolai, NDK-s stb. űrhajós után) nagyjából annyira volt meglepő, mint egy Skoda-defekt. Külön figyelmet érdemelne az égbe szállás médiamegjelenítése, ugyanis épp valami hazai gyártmányú világűr-kalandfilm ment a tévében (figyelem, a valóság túltesz a képzeleten!), amikor jött: Kedves nézőink, megszakítjuk adásunkat, történelmi pillanatoknak leszünk tanúi, kapcsoljuk a bajkonuri földi bázist, az első magyar az űrben! (Ja, mondta nagyapám, az első, amelyik sikerült.)

Iványi Gábor adta közre a Naplóban ezt az 1980-ból származó apróhirdetést: ELADÓ (közületeknek is) Kisvárdán, a Hunyadi utca 9. szám alatti kétlakásos családi ház (Farkas Bertalan volt iskolájával szemben). Az utcafrontos, háromszobás családi ház azonnal beköltözhető. Érdeklődni lehet: helyben dr. Székely Miklós ügyvédnél, illetve a budapesti 369-294-es telefonon. Ritkaság e lelet, ugyanis a vezetőség minden propagandája ellenére sem alakult ki spontán F. B.-kultusz (a szoc. brigádokat a spontán népi kezdeményezés határesetének tekintjük), hiszen a magyar űrhajós égbe szállása (a kubai, angolai, NDK-s stb. űrhajós után) nagyjából annyira volt meglepő, mint egy Skoda-defekt. Külön figyelmet érdemelne az égbe szállás médiamegjelenítése, ugyanis épp valami hazai gyártmányú világűr-kalandfilm ment a tévében (figyelem, a valóság túltesz a képzeleten!), amikor jött: Kedves nézőink, megszakítjuk adásunkat, történelmi pillanatoknak leszünk tanúi, kapcsoljuk a bajkonuri földi bázist, az első magyar az űrben! (Ja, mondta nagyapám, az első, amelyik sikerült.)

Magyarországnak az atomkorba való belépését a földhözragadt űrpropagandánál sokkal érzékletesebben jelenítették meg a tárgyi kultúrában megjelenő narancssárga dolgok, illetve azok jelentései. A narancssárga botrányosan modernnek, avantgárdnak, merésznek, ritkaságnak, minőséginek és értékesnek tűnt az ált. szürkéhez képest: narancssárga, tehát műanyag, azaz modern és jó. (Hasonlítsunk össze egy narancssárga nyelű Fiskars ollót egy málló krómozású fióklakóval, na az az.) A Kádár Spaceship lobogója a piros tiltása és a zöld szabadsága közötti átmenet színében pompázott (a sárga lámpa narancssárga színű), és olyan vonzó dolgokat jelenített meg, mint a haladás vagy a jólét, amelyet átszínezett még valami pop-artos játékosság is. Narancssárga lett a szállodák belső dekorációja (a kerek műanyag narancs-csillárok talán még mindig ott vannak a Sylvanus Hotelben vagy a Napoletana étteremben), narancssárga űrhajó-berendezéssel szereltek fel jó néhány metróállomást és a City Grillt, a Kádár Spaceship hivatalos gyorsétkezdéjét, és narancssárga lett a lassan gyarapodó nemzeti normalitás egyik jelentős intézményének, a HVG-nek a címlapja. Az osztrák narancssárga szemeteskukák a szimbolikus Nyugat felé haladás első útjelzői voltak, narancssárga volt a Fabulon Ági (a kor jelentős szexszimbóluma) alapszíne, és (meglehetősen funkciótlan vízhatlanságot megjelenítő) narancssárga gumiból készültek az MK 27, a magyar magnó (vö.: magyar atom, magyar narancs) kapcsológombjai is. És narancssárgák voltak mindenekelőtt a Centrum Áruház szatyorjai (3 méretben!), a pozitív nemzeti önkép médiumai (a szovjet turisták marokszámra kapkodták őket - volna, ha nem áll ott a cerberus, aki mondja: jedno batyinki, jedno tásku). A Skála és a Centrum között az újságírók mindenáron szerettek volna valami Pepsi-Coke-szerű rivalizálást látni, azonban e küzdelem hosszú távon egyre egyenlőtlenebbé vált: a Centrum űr-narancssárgája együtt a Corvin Áruház egyre kellemetlenebb benyomást keltő alumíniumborításával mindinkább egy letűnt kor maradványának tűnt a füstüveggel borított Skála Metró és az amerikai lobogó színeiben pompázó skálaszatyor mellett. Szántó András szociológus az alábbi adalékkal járult e jelentős társadalomtörténeti kérdéshez: "Ezenkívül narancssárga volt még a nem kapható narancs, tehát ez amolyan negatív jelenléte volt a narancssárgának, és ha jól emlékszem, a Rákóczi úton a neonfelirat, amely azt mondta, hogy `Rugalmas és Rideg Hab` (sosem értettem), az is narancssárga volt." Találékony népünk hamar rájött arra, hogy ha egy üvegcsényi Wespin nevezetű gyógyszert felforral három liter vízben, ebből ipari minőségű narancssárga festőfürdő készíthető, úgyhogy egy-két éven belül narancsszínben pompáztak a függönyök, az abroszok és az ágyneműk. Mára a narancssárga a technokultúra egyik alapszíne, vessünk pillantást a Trainspotting CD borítójára, láthatjuk, a narancssárga jelentése ma: műanyag, azaz mesterséges, átmeneti és szemét.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.