Kálmán C. György: Magánvalóság (Törvényeket!)

  • 2001. február 1.

Egotrip

E sorok írója immár vagy nyolc évvel ezelőtt bátran kiállt amellett, éppen ezeken a hasábokon, hogy legfőbb ideje beterjeszteni parlamentünk elé az állatkerti törvényt, hogy nemzetünk ezen kincsei, különösen pedig a főváros ékköve, ne válhassanak áldatlan politikai csatározások martalékává, hogy végre szabályozva legyen társadalmi életünk ezen területe is.

Törvényeket!

E sorok írója immár vagy nyolc évvel ezelőtt bátran kiállt amellett, éppen ezeken a hasábokon, hogy legfőbb ideje beterjeszteni parlamentünk elé az állatkerti törvényt, hogy nemzetünk ezen kincsei, különösen pedig a főváros ékköve, ne válhassanak áldatlan politikai csatározások martalékává, hogy végre szabályozva legyen társadalmi életünk ezen területe is.

Joggal merül föl mármost a kérdés, hogy vajon kellő mértékben szabályozva van-e számos más, hasonló terület, világos korlátok és kötelmek közé van-e szorítva, átláthatóvá van-e téve, és a finanszírozást tekintve kellő módon elő van-e rajzolva minden fontos irányvonal. Vajon elégedettek lehetünk-e jogállamiságunk fejlettségével e tekintetben? Nem, nem lehetünk (elégedettek). Nem volna-e éppígy itt az ideje előhozakodni a színháztörvénnyel? És a cirkusztörvénnyel? Aligha sokáig tartható az az állapot, hogy nincsen világos szabályozás, amely a könyv- és folyóirat-kiadást kordában tartaná, lassan oda jutunk, hogy bárki bármikor kinyomtathat valamit; egyesek az utcán zenélnek, van olyan is, aki lefut a nyílt utca során, táncolni, dalolni se szégyell, egyszóval: szükséges volna minden kulturálisnak nevezett nyilvános megnyilvánulás szigorú törvényi szabályozására.

(Megjegyezném, már csak mellékesen, hogy miniszterelnökünk bölcs útmutatása nyomán itt az ideje kidolgozni a lakáshasználati [szűkebben: parketta-] törvényt is, amely megfelelő szankciókkal sújtaná mindazokat, akik a friss, szépen csiszolt parkettát fölszedik, mert ahhoz van kedvük [a roma lakosság szokta egyébként, így vannak szocializálva, különösen holdas nyári estéken kedves szokásuk ez nekik], de azok is e törvény hatálya alá esnének, akik belepisilnek a kádba [erről heves vita is folyt e hasábokon, úgy is mint a törvény előzetes társadalmi vitája], vagy akik összepiszkolnák a falat, esetleg nem használnák rendeltetésszerűen a bidét. Világos tehát, hogy a törvényhozásnak egyre határozottabban át kell járnia társadalmunk minden területét, nemcsak a nyilvános, hanem az úgynevezett magánéleti szférát is.)

E sorok írója nem viccel, komoly dolgokról van szó.

Arról van szó, hogy mindent törvényekkel kell szabályozni, mert az adott szónak már senki nem ad hitelt. Ha nincsen törvény, akkor megette a fene az egészet. Ha például van egy olyan többé-kevésbé működő rendszer, hogy hogyan szokás kinevezni valakiket, milyen feltételeknek kell az illetőnek eleget tennie, vagy van egy szokás, hogy hogyan finanszírozzák az egyik vagy másik intézményt vagy produkciót, hogy milyen intézmények osztják a (milyen) pénzt, és szokás szerint mennyit - akkor ez édeskevés, mert változik a kormány vagy csak a miniszter, mert gondolhat egy jó nagyot a miniszterelnök vagy valamelyik tanácsadója, és minden hirtelen nem úgy lesz, ahogyan eddig volt. Mindent törvényekben kell tehát szabályozni (ha lehetne, még jobb volna kétharmados törvényekben), hogy coki, senki ne nyúlhasson hozzá a pénzekhez, ne legyen koncepcióváltás vagy váratlan átrendezés.

Nekem például a filmesek nyűglődéseiből most az jön le, hogy nagyon nagy szükség volna (persze) sok, sokkal több pénzre, továbbá a pénz elosztásának viszonylag tisztességes és átlátható módozataira; meg arra, hogy az eddig (többé-kevésbé) jól működő intézmények működése továbbra is biztosítva legyen, például a filmszemlére legyen pénz (de ne legyen kormány-közeli belenyúlás még a logóba se), a kuratóriumok és zsűrik a szakma (és nem a politika) megelégedésére dolgozzanak. Most a helyzet olyan, hogy egy ilyen elemi vágyat csakis a törvény erejével lehet megvalósítani: mindent az utolsó szögig le kell szabályozni, különben bármelyik (jelen vagy eljövendő) miniszter vagy államtitkár múló rosszullétének vagy gyöngéd fellángolásának áldozata lehet egy film, egy stúdió, egy pénzforrás, egy nemzeti filmkészítés.

Márpedig ha így áll a dolog, akkor a filmesek nincsenek egyedül. A szokásokban, az adott szóban, a bevált rendszerben, a piac önmozgásában, a szolidaritásban vagy a józan észben egyikünk sem hihet. Fel kell gyorsítani a törvényhozást, kerüljön végre sorra az abált szalonna, az abbé, az ábécé, az aberráció, az ablak, az ablativus, az abortusz, az abrak, az ábránd, az ábrázat, az abroncs, az abrosz, az abszolutizmus, az absztinens, az acél, az achát, az ács, az adag, az adás, az adat, az adjisten, az adminisztráció, az adó, az adomány, az adta-teremtette, az adu, az advent, az...

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.