Para

Kovács Imre: én

  • 2000. március 23.

Egotrip

Most egy pillanatra állítsuk meg a filmet. A képen Bélát látjuk a vaginálisan szűk előszobában, amint éppen barkácsol, előtte-rajta virágmintás flanelkötény, arcán hulló forgácsok ellen is hatékony AIDS-szemüveg, kezében Turul márkájú dekopírfűrész, szemében az országalapítók odaszánása, erős béke és végtelen eltökéltség. Most indulhat a film tovább. A dekopírfűrész belemar az erősen vécédeszkára emlékeztető alkalmatosságba, ami még csak formálódik, de elkészülvén is erősen vécédeszkára fog emlékeztetni, bár nem az. A dekopírfűrész hangja betölti a társasházat, olyan, mintha egy alumíniumkonténerbe összezártuk volna Hodosán Rózát Bayer Zsolttal, csillapíthatatlan, egyre erősödő visítás, hallani, ahogy - elnyomva a kegyetlen hangot - sorra záródnak be a lichthof szellőztetés céljából nyitva hagyott ablakai.

Most egy pillanatra állítsuk meg a filmet. A képen Bélát látjuk a vaginálisan szűk előszobában, amint éppen barkácsol, előtte-rajta virágmintás flanelkötény, arcán hulló forgácsok ellen is hatékony AIDS-szemüveg, kezében Turul márkájú dekopírfűrész, szemében az országalapítók odaszánása, erős béke és végtelen eltökéltség. Most indulhat a film tovább. A dekopírfűrész belemar az erősen vécédeszkára emlékeztető alkalmatosságba, ami még csak formálódik, de elkészülvén is erősen vécédeszkára fog emlékeztetni, bár nem az. A dekopírfűrész hangja betölti a társasházat, olyan, mintha egy alumíniumkonténerbe összezártuk volna Hodosán Rózát Bayer Zsolttal, csillapíthatatlan, egyre erősödő visítás, hallani, ahogy - elnyomva a kegyetlen hangot - sorra záródnak be a lichthof szellőztetés céljából nyitva hagyott ablakai.

Béla ívet vág, bal kezén kidagadnak a zsírpárnák, homlokán megjelenik az első verejtékcsepp, aztán gyors egymásutánban a második, harmadik, majd a többi, míg Szürcsölj és Disztrolj feliratú pólóját teljesen elborítja a fizikai munka megérdemelt zsírja. Leesik az első darab, a fűrész átszaladt a másfél colos rétegelt lemezen, jöhet a következő, az anyag két székre állítva várja, hogy az alkotó belélehelje a végső formát, vagy ahogy az újpalotai asztalos találóan fogalmazta meg: lefaragja róla a felesleget.

Béla néha felkarja alá dugja a homlokát, hogy enyhüljön kicsinyt, majd Benton doktorhoz fohászkodik, de nem adja fel, a célszerszámmal újabb grafitnyomra vált, és nyomja, amennyire tőle telik, míg végre véglegessé és már alig átcsiszolhatóvá válik a dolog, ami majd az egyébként elrohadt mosogató tetejét helyettesíti a kellő befúrások és csavarozások után.

- Ma gyalog mentem le a hetedikről - mondja Béla Erzsinek, miután izzadtan és alig lélegezve bepunnyadt a frissen mosott ágyneműbe. - Gyalog, hogy fejlődjön a vádlim - teszi még hozzá, majd üvegből Drehert iszik. - A kompromisszumok nélküli rakendroll-életforma alapja, hogy mindig legyen a székletben egy kis friss vér - fejezi be a gondolatmenetet, de ezt már csak úgy félálomban, ahogy az ilyen kimerítő munkák után lenni szokott.

Két csipa őrzi az álmát.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.