Para

Kovács Imre: én

  • 2000. március 23.

Egotrip

Most egy pillanatra állítsuk meg a filmet. A képen Bélát látjuk a vaginálisan szűk előszobában, amint éppen barkácsol, előtte-rajta virágmintás flanelkötény, arcán hulló forgácsok ellen is hatékony AIDS-szemüveg, kezében Turul márkájú dekopírfűrész, szemében az országalapítók odaszánása, erős béke és végtelen eltökéltség. Most indulhat a film tovább. A dekopírfűrész belemar az erősen vécédeszkára emlékeztető alkalmatosságba, ami még csak formálódik, de elkészülvén is erősen vécédeszkára fog emlékeztetni, bár nem az. A dekopírfűrész hangja betölti a társasházat, olyan, mintha egy alumíniumkonténerbe összezártuk volna Hodosán Rózát Bayer Zsolttal, csillapíthatatlan, egyre erősödő visítás, hallani, ahogy - elnyomva a kegyetlen hangot - sorra záródnak be a lichthof szellőztetés céljából nyitva hagyott ablakai.

Most egy pillanatra állítsuk meg a filmet. A képen Bélát látjuk a vaginálisan szűk előszobában, amint éppen barkácsol, előtte-rajta virágmintás flanelkötény, arcán hulló forgácsok ellen is hatékony AIDS-szemüveg, kezében Turul márkájú dekopírfűrész, szemében az országalapítók odaszánása, erős béke és végtelen eltökéltség. Most indulhat a film tovább. A dekopírfűrész belemar az erősen vécédeszkára emlékeztető alkalmatosságba, ami még csak formálódik, de elkészülvén is erősen vécédeszkára fog emlékeztetni, bár nem az. A dekopírfűrész hangja betölti a társasházat, olyan, mintha egy alumíniumkonténerbe összezártuk volna Hodosán Rózát Bayer Zsolttal, csillapíthatatlan, egyre erősödő visítás, hallani, ahogy - elnyomva a kegyetlen hangot - sorra záródnak be a lichthof szellőztetés céljából nyitva hagyott ablakai.

Béla ívet vág, bal kezén kidagadnak a zsírpárnák, homlokán megjelenik az első verejtékcsepp, aztán gyors egymásutánban a második, harmadik, majd a többi, míg Szürcsölj és Disztrolj feliratú pólóját teljesen elborítja a fizikai munka megérdemelt zsírja. Leesik az első darab, a fűrész átszaladt a másfél colos rétegelt lemezen, jöhet a következő, az anyag két székre állítva várja, hogy az alkotó belélehelje a végső formát, vagy ahogy az újpalotai asztalos találóan fogalmazta meg: lefaragja róla a felesleget.

Béla néha felkarja alá dugja a homlokát, hogy enyhüljön kicsinyt, majd Benton doktorhoz fohászkodik, de nem adja fel, a célszerszámmal újabb grafitnyomra vált, és nyomja, amennyire tőle telik, míg végre véglegessé és már alig átcsiszolhatóvá válik a dolog, ami majd az egyébként elrohadt mosogató tetejét helyettesíti a kellő befúrások és csavarozások után.

- Ma gyalog mentem le a hetedikről - mondja Béla Erzsinek, miután izzadtan és alig lélegezve bepunnyadt a frissen mosott ágyneműbe. - Gyalog, hogy fejlődjön a vádlim - teszi még hozzá, majd üvegből Drehert iszik. - A kompromisszumok nélküli rakendroll-életforma alapja, hogy mindig legyen a székletben egy kis friss vér - fejezi be a gondolatmenetet, de ezt már csak úgy félálomban, ahogy az ilyen kimerítő munkák után lenni szokott.

Két csipa őrzi az álmát.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.