Para

Kovács Imre: Énteriőr

  • 1997. december 11.

Egotrip

A kedvesem kiment a következő kereszteződésig, ahol a mit sem sejtő unokahúga várta - gondolom, akartak enni egy halas szendvicset -, amikor a 47-es villamos levágta a járókelő fejét, nagy és mintegy demonstratív reccsenéssel, amitől persze mind a két lány megijedt kissé, behúzódtak mindjárt egy helyre, ahová csak ilyenkor húzódnak be a lányok, milyen frivol. Ilyenkor én otthon vagyok, nem törődöm semmivel, mivel semmiről sem tudok, csak nézek hülyén magam elé, mint aki nem tud semmiről, olyan hideg, látjátok, ennyiért már legalább érdemes nem tudni semmiről, vagy legalábbis úgy tenni, mint aki nem tud semmiről, hogy gurul a fej, nevet a sok gyerek, jön-e a Mikulás, tudom, bocs, vigyenek innen el.

A kedvesem kiment a következő kereszteződésig, ahol a mit sem sejtő unokahúga várta - gondolom, akartak enni egy halas szendvicset -, amikor a 47-es villamos levágta a járókelő fejét, nagy és mintegy demonstratív reccsenéssel, amitől persze mind a két lány megijedt kissé, behúzódtak mindjárt egy helyre, ahová csak ilyenkor húzódnak be a lányok, milyen frivol. Ilyenkor én otthon vagyok, nem törődöm semmivel, mivel semmiről sem tudok, csak nézek hülyén magam elé, mint aki nem tud semmiről, olyan hideg, látjátok, ennyiért már legalább érdemes nem tudni semmiről, vagy legalábbis úgy tenni, mint aki nem tud semmiről, hogy gurul a fej, nevet a sok gyerek, jön-e a Mikulás, tudom, bocs, vigyenek innen el.

A levágott fej szomorú, és védhetetlen moment, példaként hoznám fel az ostoba kutyát, aki fejetlenül próbált átszaladni a Szilágyi utcán, amikor pedig kifejezetten mondtuk neki, hogy maradjon, átszaladni nem nagyon szabad, ül!, ül!, üvöltöm, de mégis, elüti persze egy faszszopó, vagy hogy is írtam, egy négykarú rabló, egy kizombizott baltazár professzor, úgy szeretném végignézni, ahogy kivérzik, úgy látszik, beteljesedik a Jelenések Könyve, ilyeténképpen, ahogy én akarom.

Kis, balga, vásott, másoknak sem tetsző kanyarokkal vesszük be a nápolyi sztrádát, kicsúszás, megfarolás nélkül, miközben a feletteseink úgy néznek ránk, ahogy csak a lehetetlen helyzetekben lehet lehetetlenül nézni, akiknek lehet, meg nekünk, akik megesszük, ahogy néznek. Prézli - üvölt a folt -, prézli, mi vagyunk azok a mások, az értelmezhetetlen Alanyok. Le fogunk állni, megosztjuk ezentúl mindenkivel, kicsészézzük, adunk, ha rászorulnak, egyék, nyalják, fulladjanak meg. Kis kő, rettenetes ismerős, talán, ha én eszem a számat, kireped, megkarcolódik, mások eszik, elvisznek innen, anyád. Pont. Az ismeretlen ismerős, a Három Kívánság, de tényleg: szeretnék találkozni Egerszegi Krisztinával, ússzon meg engem is, ha tud, lóbálj, lóbálj, himba-tánc - rettenetes, megint, nevetünk egymás hatalmas visszatükröződésén. Picsa.

Kis, egészen manószerű segéderők jönnek, nagy lapátokkal a kezükben, és azt kérdezik: lehet-e lapátolni valamit?

Ölni kell.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.