Para

Kovács Imre: Énteriőr

  • 1997. december 11.

Egotrip

A kedvesem kiment a következő kereszteződésig, ahol a mit sem sejtő unokahúga várta - gondolom, akartak enni egy halas szendvicset -, amikor a 47-es villamos levágta a járókelő fejét, nagy és mintegy demonstratív reccsenéssel, amitől persze mind a két lány megijedt kissé, behúzódtak mindjárt egy helyre, ahová csak ilyenkor húzódnak be a lányok, milyen frivol. Ilyenkor én otthon vagyok, nem törődöm semmivel, mivel semmiről sem tudok, csak nézek hülyén magam elé, mint aki nem tud semmiről, olyan hideg, látjátok, ennyiért már legalább érdemes nem tudni semmiről, vagy legalábbis úgy tenni, mint aki nem tud semmiről, hogy gurul a fej, nevet a sok gyerek, jön-e a Mikulás, tudom, bocs, vigyenek innen el.

A kedvesem kiment a következő kereszteződésig, ahol a mit sem sejtő unokahúga várta - gondolom, akartak enni egy halas szendvicset -, amikor a 47-es villamos levágta a járókelő fejét, nagy és mintegy demonstratív reccsenéssel, amitől persze mind a két lány megijedt kissé, behúzódtak mindjárt egy helyre, ahová csak ilyenkor húzódnak be a lányok, milyen frivol. Ilyenkor én otthon vagyok, nem törődöm semmivel, mivel semmiről sem tudok, csak nézek hülyén magam elé, mint aki nem tud semmiről, olyan hideg, látjátok, ennyiért már legalább érdemes nem tudni semmiről, vagy legalábbis úgy tenni, mint aki nem tud semmiről, hogy gurul a fej, nevet a sok gyerek, jön-e a Mikulás, tudom, bocs, vigyenek innen el.

A levágott fej szomorú, és védhetetlen moment, példaként hoznám fel az ostoba kutyát, aki fejetlenül próbált átszaladni a Szilágyi utcán, amikor pedig kifejezetten mondtuk neki, hogy maradjon, átszaladni nem nagyon szabad, ül!, ül!, üvöltöm, de mégis, elüti persze egy faszszopó, vagy hogy is írtam, egy négykarú rabló, egy kizombizott baltazár professzor, úgy szeretném végignézni, ahogy kivérzik, úgy látszik, beteljesedik a Jelenések Könyve, ilyeténképpen, ahogy én akarom.

Kis, balga, vásott, másoknak sem tetsző kanyarokkal vesszük be a nápolyi sztrádát, kicsúszás, megfarolás nélkül, miközben a feletteseink úgy néznek ránk, ahogy csak a lehetetlen helyzetekben lehet lehetetlenül nézni, akiknek lehet, meg nekünk, akik megesszük, ahogy néznek. Prézli - üvölt a folt -, prézli, mi vagyunk azok a mások, az értelmezhetetlen Alanyok. Le fogunk állni, megosztjuk ezentúl mindenkivel, kicsészézzük, adunk, ha rászorulnak, egyék, nyalják, fulladjanak meg. Kis kő, rettenetes ismerős, talán, ha én eszem a számat, kireped, megkarcolódik, mások eszik, elvisznek innen, anyád. Pont. Az ismeretlen ismerős, a Három Kívánság, de tényleg: szeretnék találkozni Egerszegi Krisztinával, ússzon meg engem is, ha tud, lóbálj, lóbálj, himba-tánc - rettenetes, megint, nevetünk egymás hatalmas visszatükröződésén. Picsa.

Kis, egészen manószerű segéderők jönnek, nagy lapátokkal a kezükben, és azt kérdezik: lehet-e lapátolni valamit?

Ölni kell.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.