Egotrip

Mélyi József: Pálya a magasban

Soványak és kövérek

Egotrip

Nemrég ért véget a női labdarúgók Európa-bajnoksága; az utóbbi évek két legsikeresebb válogatottja, Anglia és Spanyolország játszotta a döntőt.

Nem volt jó meccs, a játék képe alapján a spanyolok győzhettek volna, de itt sok minden másként van, mint a férfiaknál, így tizenegyesekkel nyertek az angolok. Az állami sporttévében nálunk is lehetett látni a fontosabb mérkőzéseket – sok küzdelemmel, egymást taktikailag semlegesítő csapatokkal, néhány kivételes technikával rendelkező játékossal. A német köztévében vagy az angol napisajtóban persze hangsúlyosabban jelent meg az Európa-bajnokság, de ott már régóta az egyenjogúság irányába tartanak: a The Guardian oldalán például (néha kicsit meglepően) ugyanazon a helyen jelennek meg a Chelsea vagy az Arsenal női csapatainak hírei, mint a férfi Premier League beszámolói; a Kicker weblapján szintén beilleszkednek a nők a hírfolyamba, de azért markánsabb a határvonal. Mindent összevetve jól látszik, hogy nemcsak a futball színvonalában, de az egyenjogúság kérdésében is komoly szakadék mutatkozik a Nyugat és a Kelet között. Kezdetben is így volt. (Aztán egy ideig nem így volt, mert mindenhol egyformán eluralkodott a vaskalapos konzervativizmus.)

Nálunk mindig is a hímsovinizmus uralkodott. A magyar női labdarúgás legkorábbi nyomait keresve a 20. század elejéig juthatunk vissza, de mindig csak a tréfás, lesajnáló hangnem ütheti meg a szemünket és a fülünket. A két világháború között csupán néhány hír található a külföldi női futballisták kezdeményezéseiről, de az alaphangot jól jellemzi a Budapesti Hirlap egy 1926-os tézise: „mert ha van játék, amelyet kizáróan a férfinemnek teremtettek, úgy az csak a labdarúgás”. A női futball elleni legfontosabb (férfi-) érvek persze keleten és nyugaton ugyanazok voltak: „a nők sportjánál az a legfontosabb, hogy a sportolás sohase menjen a szépség és az egészség rovására”. Az egyenjogúság ellenfelei mindig is a nőiességet kívánták óvni, amelynek a rúgás mozdulata ab ovo nem lehet a része. Magyarországon a húszas években néha primadonnákat kértek fel kezdőrúgásra, vagy görlöket öltöztettek futballdresszbe egy fotózás kedvéért, de komoly csapatok nem alakultak.

Tulajdonképpen két olyan játékos szerepelt csak a hírekben, akik komolyabban vették a labdarúgást. Az egyikük Miklós Hilda volt, aki 1929-ben, 19 éves korában látogatott haza Magyarországra, és aki akkor már két építész bátyjával együtt évek óta Kubában élt, ahol a Club Hispano női csapatában játszott centerhalfot. Egy pesti futballmeccsen interjúvolta meg őt Az Est; a cikk hangvétele fülsértően szexista. A másik magyar hősnő a harmincas években Erdélyben játszott, Szigeti Böskének hívták, és egyetlen nőként a Borosjenő férfi­csapatát erősítette középcsatárként. A róla szóló beszámolókban egyrészt hangsúlyozták, hogy tényleg erősítést jelentett a csapatnak, másrészt hogy külön öltözőt kapott.

Ugyanebben az időben Csehszlovákiában, Ausztriában és Jugoszláviában már nemzetközi meccseket is játszó csapatok működtek, csak valahogy Magyarországon nem indult be sehogy a női labdarúgás. Amikor aztán az MLSZ 1938-ban kimondta, hogy a női futball nem tekinthető komoly sportnak, akkor már szinte az egész jobbra tolódó Európában ez volt az alapbeállítottság. Magyarországon a női futball iránti érdektelenség átnyúlt a világháború utáni időszakra is. Sporadikus híradások jelezték, hogy itt-ott azért voltak apróbb kezdeményezések. 1948 nyarán a Tervünnepély keretén belül fogadta Csepelen a Szabadkikötő Sport Egyesület a Tószeg női kézilabdacsapatát, aztán futballmeccset is játszottak egymással. Talán nem véletlen, hogy szintén Csepelről érkezett a következő nagyobb sajtóbeszámoló is: 1957-ben az Acélöntő és a Csőgyár dolgozóinak csapatai játszottak egymás ellen – nem különösebben tréfás módon az egyik oldalon a kövérek, a másikon a soványak. (Az Érdekes Újság valamiért név szerint közölte az összeállításokat.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.