Egotrip

Mélyi József: Pálya a magasban

Soványak és kövérek

Egotrip

Nemrég ért véget a női labdarúgók Európa-bajnoksága; az utóbbi évek két legsikeresebb válogatottja, Anglia és Spanyolország játszotta a döntőt.

Nem volt jó meccs, a játék képe alapján a spanyolok győzhettek volna, de itt sok minden másként van, mint a férfiaknál, így tizenegyesekkel nyertek az angolok. Az állami sporttévében nálunk is lehetett látni a fontosabb mérkőzéseket – sok küzdelemmel, egymást taktikailag semlegesítő csapatokkal, néhány kivételes technikával rendelkező játékossal. A német köztévében vagy az angol napisajtóban persze hangsúlyosabban jelent meg az Európa-bajnokság, de ott már régóta az egyenjogúság irányába tartanak: a The Guardian oldalán például (néha kicsit meglepően) ugyanazon a helyen jelennek meg a Chelsea vagy az Arsenal női csapatainak hírei, mint a férfi Premier League beszámolói; a Kicker weblapján szintén beilleszkednek a nők a hírfolyamba, de azért markánsabb a határvonal. Mindent összevetve jól látszik, hogy nemcsak a futball színvonalában, de az egyenjogúság kérdésében is komoly szakadék mutatkozik a Nyugat és a Kelet között. Kezdetben is így volt. (Aztán egy ideig nem így volt, mert mindenhol egyformán eluralkodott a vaskalapos konzervativizmus.)

Nálunk mindig is a hímsovinizmus uralkodott. A magyar női labdarúgás legkorábbi nyomait keresve a 20. század elejéig juthatunk vissza, de mindig csak a tréfás, lesajnáló hangnem ütheti meg a szemünket és a fülünket. A két világháború között csupán néhány hír található a külföldi női futballisták kezdeményezéseiről, de az alaphangot jól jellemzi a Budapesti Hirlap egy 1926-os tézise: „mert ha van játék, amelyet kizáróan a férfinemnek teremtettek, úgy az csak a labdarúgás”. A női futball elleni legfontosabb (férfi-) érvek persze keleten és nyugaton ugyanazok voltak: „a nők sportjánál az a legfontosabb, hogy a sportolás sohase menjen a szépség és az egészség rovására”. Az egyenjogúság ellenfelei mindig is a nőiességet kívánták óvni, amelynek a rúgás mozdulata ab ovo nem lehet a része. Magyarországon a húszas években néha primadonnákat kértek fel kezdőrúgásra, vagy görlöket öltöztettek futballdresszbe egy fotózás kedvéért, de komoly csapatok nem alakultak.

Tulajdonképpen két olyan játékos szerepelt csak a hírekben, akik komolyabban vették a labdarúgást. Az egyikük Miklós Hilda volt, aki 1929-ben, 19 éves korában látogatott haza Magyarországra, és aki akkor már két építész bátyjával együtt évek óta Kubában élt, ahol a Club Hispano női csapatában játszott centerhalfot. Egy pesti futballmeccsen interjúvolta meg őt Az Est; a cikk hangvétele fülsértően szexista. A másik magyar hősnő a harmincas években Erdélyben játszott, Szigeti Böskének hívták, és egyetlen nőként a Borosjenő férfi­csapatát erősítette középcsatárként. A róla szóló beszámolókban egyrészt hangsúlyozták, hogy tényleg erősítést jelentett a csapatnak, másrészt hogy külön öltözőt kapott.

Ugyanebben az időben Csehszlovákiában, Ausztriában és Jugoszláviában már nemzetközi meccseket is játszó csapatok működtek, csak valahogy Magyarországon nem indult be sehogy a női labdarúgás. Amikor aztán az MLSZ 1938-ban kimondta, hogy a női futball nem tekinthető komoly sportnak, akkor már szinte az egész jobbra tolódó Európában ez volt az alapbeállítottság. Magyarországon a női futball iránti érdektelenség átnyúlt a világháború utáni időszakra is. Sporadikus híradások jelezték, hogy itt-ott azért voltak apróbb kezdeményezések. 1948 nyarán a Tervünnepély keretén belül fogadta Csepelen a Szabadkikötő Sport Egyesület a Tószeg női kézilabdacsapatát, aztán futballmeccset is játszottak egymással. Talán nem véletlen, hogy szintén Csepelről érkezett a következő nagyobb sajtóbeszámoló is: 1957-ben az Acélöntő és a Csőgyár dolgozóinak csapatai játszottak egymás ellen – nem különösebben tréfás módon az egyik oldalon a kövérek, a másikon a soványak. (Az Érdekes Újság valamiért név szerint közölte az összeállításokat.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.