Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Egy kis pánik

Egotrip

Nyár közepe van, legalább pár hét gondtalanságra vágyom.

Így nem a nők bántalmazása ellen létrehozott Digitális Polgári Körről vagy a többgyerekes anyák adómentességéről szóló hírt olvasom a tízórai kávém mellé, hanem azokat a tudósításokat, amelyek Bonnie Blue szexfluenszer egyéni rekordjáról és a femoszférában kifejtett hatásáról szólnak. Ez legalább hűsítően elidegenítő. Töltöttem már őrületes tizenkét órákat keserves munkával, de egészen más kialvatlanul, hányingertől szédelegve, zúgó fejjel négyszáz oldal kéziratlap háromszázötven lábjegyzetére meredni, mint ezer férfi ezer hímtagjára. Az a vadkapitalizmus, amelyben élünk, végül is mindenkit arra kényszerít, hogy eladjon valamit, legvégső esetben saját magát: képességeit, idegeit, álmait, hitelét vagy akár a testét. Azért, mert nekem az utóbbi nem termelőeszköz, még igyekszem tárgyilagosan szemlélni Bonnie üzletét.

De azért nevezzük a prostitúciót prostitúciónak – még ha némileg semlegesebben szexmunkának vagy – woke fennköltséggel – szexuális tartalmakat készítő modell vállalkozásának is nevezhetnénk. Bonnie Blue annak idején azzal „forradalmasította” az akkoriban még általa is használt OnlyFans felületét, hogy sajátos feltétellel ajánlkozott fel a követőinek: kettőjük aktusa mások számára élőben követhető az oldalán. Az ezer férfival tizenkét óra alatt végrehajtott rekordkísérlete olyan érdeklődést generált, hogy az oldal képtelen volt kezelni az előfizetők utalásait. Joggal merül fel tehát a kérdés a társadalom lényeglátóiban: miért nem öntjük a feminizmus harcait egyből a konyhamalacba, ha egy nő továbbra is legfőképpen a vagináján keresztül tudja uralni a világot?

Ez a defetizmus persze túlzás, ahogyan a prostitúció teljes elutasítása vagy a majdani megszűnésébe vetett hit is az. A jelenséget mindig morális pánik kísérte. A 19. században például legfőképpen a nemi betegségek terjedése miatt igyekezett a hatóság irányítás alatt tartani a prostitúciót a bárcák kiadásával, hiszen az elnézett működéshez szükséges papírt csak egészségügyi ellenőrzés fejében adták ki. A század legfényesebb elméit vitte el a szifilisz, a tébolydák pedig a betegség végstádiumában lévő paralízises (férfi)betegekkel voltak tele; s mert a betegség felelőtlen terjesztőjeként a kéjnőre mutogattak, ez kellőképpen nyomós érv volt a szabályozás mellett. A 20. században már sokkal inkább a prostitúció és a szervezett bűnözés összefonódása okozott fejtörést, a leánykereskedők – most már inkább emberkereskedőknek nevezik őket – ugyanis sohasem korlátozták a lányok kizsákmányolására a tevékenységüket. Ugyanakkor vannak olyan nőtörténészek, akik szerint a történelem során a prostitúció, amennyiben erkölcsi megítélését félretesszük, nagyszerű kereseti és kiugrási lehetőséget biztosított az alsó osztályok leányainak, akik „becsületes munkával” – mondjuk, cselédkedéssel, varrással – csak éhbérhez juthattak. Emellett érvel például Jan Marsh művészettörténész, aki a preraffaelita festők kapcsán vizsgálta a hozzájuk kapcsolható, modellként alkalmazott szegénysorsú lányok életútját, megállapítva, hogy a fiatal, jó külsejű nők szexuális vonzerejüket kihasználva tőkére tehettek szert a 19. század közepének nyüzsgő Londonjában. De Tábori Kornél, a századelős Budapestet szociológiai igénnyel felmérő újságíró is azt állította a prostitúciót feltérképező riportkönyvében, hogy akadnak a nincstelenségből más kiutat nem találó lányok, akik így dobbantanak. Kiemeli a szorgos, takarékos sváb lányokat – ők a fenti tulajdonságaikért a cselédpiacon is keresettek voltak –, akik előrelátóan félretették keresetüket, majd a kellő összeget összegyűjtve hazamentek a falujukba és házat vettek. Hogy hányan voltak ők, illetve hányan azok, akiket lelkileg felőrölt ez az élet, akik csak a napi betevőjüket tudták megkeresni, nem kívánt gyermekük tartását is pénzelték, elzüllöttek az éjszakában és közben meg is öregedtek, nyomorult helyzetükben pedig a szülőfalujuk közelébe sem mertek menni többet – nos, erről nincsenek statisztikák. A szájhagyomány szerint minden­esetre léteztek időben visszavonult, jól gazdálkodó prostituáltak, és persze léteztek szédítő karriert befutó kurtizánok is; az ő sorsuk már valamivel jobban dokumentált, hiszen mesés ajándékok jelzik pályájuk mérföldköveit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.