Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Egy kis pánik

Egotrip

Nyár közepe van, legalább pár hét gondtalanságra vágyom.

Így nem a nők bántalmazása ellen létrehozott Digitális Polgári Körről vagy a többgyerekes anyák adómentességéről szóló hírt olvasom a tízórai kávém mellé, hanem azokat a tudósításokat, amelyek Bonnie Blue szexfluenszer egyéni rekordjáról és a femoszférában kifejtett hatásáról szólnak. Ez legalább hűsítően elidegenítő. Töltöttem már őrületes tizenkét órákat keserves munkával, de egészen más kialvatlanul, hányingertől szédelegve, zúgó fejjel négyszáz oldal kéziratlap háromszázötven lábjegyzetére meredni, mint ezer férfi ezer hímtagjára. Az a vadkapitalizmus, amelyben élünk, végül is mindenkit arra kényszerít, hogy eladjon valamit, legvégső esetben saját magát: képességeit, idegeit, álmait, hitelét vagy akár a testét. Azért, mert nekem az utóbbi nem termelőeszköz, még igyekszem tárgyilagosan szemlélni Bonnie üzletét.

De azért nevezzük a prostitúciót prostitúciónak – még ha némileg semlegesebben szexmunkának vagy – woke fennköltséggel – szexuális tartalmakat készítő modell vállalkozásának is nevezhetnénk. Bonnie Blue annak idején azzal „forradalmasította” az akkoriban még általa is használt OnlyFans felületét, hogy sajátos feltétellel ajánlkozott fel a követőinek: kettőjük aktusa mások számára élőben követhető az oldalán. Az ezer férfival tizenkét óra alatt végrehajtott rekordkísérlete olyan érdeklődést generált, hogy az oldal képtelen volt kezelni az előfizetők utalásait. Joggal merül fel tehát a kérdés a társadalom lényeglátóiban: miért nem öntjük a feminizmus harcait egyből a konyhamalacba, ha egy nő továbbra is legfőképpen a vagináján keresztül tudja uralni a világot?

Ez a defetizmus persze túlzás, ahogyan a prostitúció teljes elutasítása vagy a majdani megszűnésébe vetett hit is az. A jelenséget mindig morális pánik kísérte. A 19. században például legfőképpen a nemi betegségek terjedése miatt igyekezett a hatóság irányítás alatt tartani a prostitúciót a bárcák kiadásával, hiszen az elnézett működéshez szükséges papírt csak egészségügyi ellenőrzés fejében adták ki. A század legfényesebb elméit vitte el a szifilisz, a tébolydák pedig a betegség végstádiumában lévő paralízises (férfi)betegekkel voltak tele; s mert a betegség felelőtlen terjesztőjeként a kéjnőre mutogattak, ez kellőképpen nyomós érv volt a szabályozás mellett. A 20. században már sokkal inkább a prostitúció és a szervezett bűnözés összefonódása okozott fejtörést, a leánykereskedők – most már inkább emberkereskedőknek nevezik őket – ugyanis sohasem korlátozták a lányok kizsákmányolására a tevékenységüket. Ugyanakkor vannak olyan nőtörténészek, akik szerint a történelem során a prostitúció, amennyiben erkölcsi megítélését félretesszük, nagyszerű kereseti és kiugrási lehetőséget biztosított az alsó osztályok leányainak, akik „becsületes munkával” – mondjuk, cselédkedéssel, varrással – csak éhbérhez juthattak. Emellett érvel például Jan Marsh művészettörténész, aki a preraffaelita festők kapcsán vizsgálta a hozzájuk kapcsolható, modellként alkalmazott szegénysorsú lányok életútját, megállapítva, hogy a fiatal, jó külsejű nők szexuális vonzerejüket kihasználva tőkére tehettek szert a 19. század közepének nyüzsgő Londonjában. De Tábori Kornél, a századelős Budapestet szociológiai igénnyel felmérő újságíró is azt állította a prostitúciót feltérképező riportkönyvében, hogy akadnak a nincstelenségből más kiutat nem találó lányok, akik így dobbantanak. Kiemeli a szorgos, takarékos sváb lányokat – ők a fenti tulajdonságaikért a cselédpiacon is keresettek voltak –, akik előrelátóan félretették keresetüket, majd a kellő összeget összegyűjtve hazamentek a falujukba és házat vettek. Hogy hányan voltak ők, illetve hányan azok, akiket lelkileg felőrölt ez az élet, akik csak a napi betevőjüket tudták megkeresni, nem kívánt gyermekük tartását is pénzelték, elzüllöttek az éjszakában és közben meg is öregedtek, nyomorult helyzetükben pedig a szülőfalujuk közelébe sem mertek menni többet – nos, erről nincsenek statisztikák. A szájhagyomány szerint minden­esetre léteztek időben visszavonult, jól gazdálkodó prostituáltak, és persze léteztek szédítő karriert befutó kurtizánok is; az ő sorsuk már valamivel jobban dokumentált, hiszen mesés ajándékok jelzik pályájuk mérföldköveit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.