Mérő László: Maga itt a tánctanár?

Mitől jó egy játék?

  • Mérő László
  • 2004. szeptember 23.

Egotrip

A játék lényege, hogy nem létfontosságú tevékenység. Azokat a tevékenységeket tekintjük játéknak, amelyeknek a létfenntartáshoz nincs közük, amelyeket csakis önmagukért végzünk. A játszás önmagában hordja a jutalmát, az örömöt, amit közben érzünk. A játékot nem lehet külsõ jutalommal serkenteni. Majmok például szívesen játszanak építõkockákkal, de ha banánnal jutalmazzák a sikert, hamar abbahagyják a játékot.

 

Grastyán Endre, az élettankutató klasszikus meghatározása szerint a játék olyan drog, amelyet nem követ másnaposság. Kutatásai kimutatták, hogy már a majmok és a macskák esetében is a játék létfontosságú élettani változásokat hoz létre. Kicsit leegyszerûsítve: vannak olyan anyagok, amelyek jelenléte feltétlenül szükséges a szervezet egészséges mûködéséhez, és amelyeket csakis játék közben tud termelni a szervezet. Létfontosságú, hogy idõnként olyan tevékenységeket végezzünk, amelyek nem létfontosságúak.

De miért kellenek idõrõl idõre új játékok? Nem lenne-e elég az elmúlt pár ezer év termése, a dobókockától a Rubik-kockáig, a kacsakövektõl a frizbiig, a krétai labirintustól a Quake-ig? Ezek végigjátszására sem elég egy élet. De ahogy kellenek új irodalmi mûvek annak ellenére, hogy még a régieket sem olvastuk végig, kellenek új játékok is, amelyek valamilyen módon a mai életünkre rezonálnak. Minden új technikai találmánynak születik valamiféle játék-vetülete is - gondoljunk csak a számítógépre, amely nemcsak õsrégi játékok vadonatúj megjelenési formáihoz vezetett, hanem alapvetõen új típusúakhoz is.

Emberek milliói törik a fejüket új játékokon, és reménykednek, hogy az õ fejükbõl fog kipattanni a következõ nagy ötlet. A játékipar profi fejlesztõi azonban nem a nagy ötleteket keresik. 'k tudják, hogy a nagy ötlet ritka, mint a fehér holló, és általában nem is a szakmabeliektõl származik. A Rubik-kocka vagy a Tetris alapvetõen eredeti nagy ötlet, amelynek nincs "boldog õse". De ezek a kivételek, amelyek erõsítik a szabályt, miszerint a sikeres játékhoz nem kell zseniális ötlet. A nagy ötlet mindig nagy kockázat is, mivel éppen alapvetõ újdonsága miatt nehéz elmagyarázni a közönségnek, hogy mi ez a fura új dolog.

Elõfordul, hogy a közönség magától, minden magyarázat vagy marketing-erõfeszítés nélkül rácsobban egy új játékra. A Tetris például számos profi játékmenedzser kezében megfordult, ismerek olyat, akinek három hónapig kizárólagos joga volt rá, de nem tudta eladni - miközben magától elterjedt a számítógép-használók között. A Tetris vagy a Rubik-kocka azonban ritka és kiszámíthatatlan eset, és a játékok világpiacának csak egészen kis százalékát fedik le. A tipikus sikerjátékok nem zseniális ötleteken alapulnak, csak jókon és fõleg: profi kivitelezésen. A sok apró javítás és a kivitelezés fejlõdése olyan evo-lúciós folyamatot eredményez, amellyel összességében a legzseniálisabb egyedi játékötlet is csak ritkán tud versenyezni.

A játékipar ugyanúgy az evolúción alapszik, mint a biológiai élet. Tudjuk, hogy a sok apró változás (plusz a természetes szelekció) idõvel alapvetõen új fajokat hoz létre. A játékiparban is minél radikálisabb egy változás (azaz: minél alapvetõbben új egy ötlet), annál kisebb az esélye a túlélésre. A sok kis, egymásra épülõ jó ötlet viszi elõre a játékipart is. A profi játéktervezõ érzi az evolúció irányát, és tudja, hogy nincs értelme eltérnie tõle. A zseniális nagy ötleteket meghagyja a kívülállóknak, akik felderítik az evolúció összes zsákutcáját, míg némelyikrõl kiderül, hogy nem is zsákutca.

Nagy ötlet volt például a Barbie baba, amit 1959-ben talált ki a Mattel cég egyik alapítójának felesége, Mrs. Ruth Handler. ' úgy gondolta, hogy a lányok nem feltétlenül csak az anyaszerep miatt szeretnek babázni, legalább ennyire izgatja a fantáziájukat a felnõtt nõi szerep is. Ebbõl született a Barbie baba ötlete, amit eleinte senki sem vett komolyan. De mivel az 1945-ben garázscégként indult Mattel az 1950-es évek végére már viszonylag sikeres lett, Ruth Handler rá tudta beszélni a férjét, hogy legalább próbálják ki egy kis szériával azt a fajta babát, amelyet õ Barbara lányáról nevezett el.

A Barbie kirobbanó sikere elgondolkodtatta az akkori legnagyobb játékipari cég, a Hasbro vezetõit. Világos volt számukra, hogy valamit lépni kell, de egy egyszerû koppintás nem elég, a Barbie ehhez túl jó, minden változtatás csak rontana rajta. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Barbie az idõk folyamán nem változott, de mindig nagyon pontosan követte a napi ízlést és a pillanatnyi ideálokat. Késõbb, 1986-ban megvásárolta a Hasbro egy Barbie-koppintás, a Sindy jogait, de a Sindy a Hasbro kezében sem tudott a Barbie igazi versenytársává válni.

A Hasbro azonban mégis meg tudta ismételni a Barbie sikerét, és ehhez nem egy nagy ötlet kellett, hanem professzionális gondolkodás. A Hasbro fejlesztõi arra a következtetésre jutottak, hogy ha ez az abszurd ötlet mûködni tudott, akkor valószínûleg alapvetõen téves a játékipar elképzelése a babázás lényegérõl. Ha sikeres lehet egy felnõtt nõ mint baba, akkor talán az sem igaz, hogy csakis a lányok akarnak babázni. Lehet, hogy a fiúk is akarnak, csak megfelelõ babát kell nekik adni. Így született meg a GI Joe. Természetesen a marketing során, amennyire csak lehetett, igyekeztek elrejteni az alapgondolatot, amely a figura kitalálásához vezetett. A GI Joe-t akcióhõsként, nem babaként reklámozták - de ettõl még nem más, mint egy baba, fiúknak.

Nem attól jó egy játék, hogy nagy ötlet van mögötte. A jó játék titka kicsit olyan, mint a szexepil titka. Az sem centiken, kilókon, formákon múlik, és nem is az eredetiségen. A lényege, hogy izgalomba hoz és izgalomban tart. Ez mindkét nemre érvényes - ezenkívül talán semmi közös nincs egy, a férfiak által szexinek tartott nõ és egy, a nõk által szexinek tartott férfi jellemzõiben. Ugyanez a jó játék lényege is: izgalomba hoz és izgalomban tart, miközben teljesen mindegy, mennyire szellemes vagy eredeti ötleten alapul.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.