Nádori Péter: A tegnapi újság (3. Halleluja)

  • 2003. december 4.

Egotrip

Az 1956-os forradalom egyik leggyakrabban reprodukált, emblematikus képén szétlőtt bérházakkal szegélyezett utcán áll a három szabadságharcos, mögöttük golyószaggatta lyukas zászló lobog, hátrébb valami lángoló dzsuva látszik. A főalak kezében dobtáras géppisztoly, a séró filmsztárhullámokban hátrafésülve (az ötvenes években mindenki hordott magával fésűt, és mindenkinek volt választék a hajában, Rákosi Mátyást kivéve persze, haha, ez történeti tény). Két oldalán a mellékalakok, fejkendős lány és kicsit elálló fülű, sapkás fiú, fegyveresek ők is.

3. Halleluja

Az 1956-os forradalom egyik leggyakrabban reprodukált, emblematikus képén szétlőtt bérházakkal szegélyezett utcán áll a három szabadságharcos, mögöttük golyószaggatta lyukas zászló lobog, hátrébb valami lángoló dzsuva látszik. A főalak kezében dobtáras géppisztoly, a séró filmsztárhullámokban hátrafésülve (az ötvenes években mindenki hordott magával fésűt, és mindenkinek volt választék a hajában, Rákosi Mátyást kivéve persze, haha, ez történeti tény). Két oldalán a mellékalakok, fejkendős lány és kicsit elálló fülű, sapkás fiú, fegyveresek ők is.

Ez a kép, a Time hírmagazin 1957. január 7-ei dátummal megjelent számának címlapképe látható (kicsit megvágva, kicsit megtorzítva és kicsit retusálva) David Irving angol szerző Uprising! című könyve friss magyar kiadásának borítóján. A kiadvány alapmondanivalója: 1956 októberében antiszemita pogrom zajlott Budapesten. Amint azt Mink András a Beszélőben még 2000-ben bemutatta, Irving olyan (a MIÉP honlapján olvasható megfogalmazással élve) "történész", aki `56-ról szóló könyvének munkálatai során segítséget kért és kapott a Kádár-rendszer ellenforradalom-ügyi megmondó embereitől. Mink írásából kiderül, hogy Irvingben amúgy a komcsik nem különösebben bíztak, a végeredmény azonban annyiban megfelelt nekik, hogy átvette a rendszer maga költötte mítoszát: a városban teljes a káosz, tombol és vérengz a csőcselék, nincs kormány, Kádár ezért hívja be az oroszokat s a többi. Minden egyebet leszámítva: Irving és a kádárista hatalom egyaránt az október-novemberi napok összetett, párhuzamos és egymásra ható folyamatait egy prekoncepció alátámasztása érdekében végletesen leegyszerűsítő 1956-képpel dolgozott, s a prekoncepciók a beleket ontó utcai harcosoknál egymásra találtak.

A három szabadságharcost ábrázoló festmény azért került a Time címlapjára, mert a szerkesztőség döntése értelmében a "magyar szabadságharcos" lett az 1956-os év embere. Az 1927-es évvel indult sorozat történetében ez volt a második alkalom, hogy a záruló év legmeghatározóbb személyének nem valaki híres embert, hanem egy névtelen hőst választottak, de amíg 1950 embere, a - leginkább Koreában - harcoló amerikai katona címlapképe a kísérő cikkben megfogalmazott ambivalenciát sugározta, az `56-os magyarok ábrázolása, láttuk eleget, kimeríti a szédelgő feldicsérés tényállását. Boris Chaliapin huszonnyolc éven át volt hírművész ("news artist") a Time-nál, a korszak számos emblematikus képét alkotta ő (például azt az 1964-es Martin Luther King-címlapot, amely az amerikai polgárjogi mozgalom történetének feldolgozásaiban legalább olyan gyakran előkerül, mint nálunk az `56-os kompozíció), de a szinte a Golgotát idéző alakhármas komponáltsága, a zászlón vágott lyukon a belövéses házra nyíló perspektíva teatralitása, a fő figura idealizált vonásai mind olyan eszközök, amilyeneket egyébként nemigen használt. Az elbukott magyar forradalom névtelen hősei elszántan, reménytelenül, néma váddal a szemükben néznek egyenesen az olvasóra. Chaliapin tudta, mi a kommunizmus, ha látószöge nem is volt átlagos: a minden idők legnagyobb basszusaként számon tartott Fjodor Saljapin kamasz fiaként (az öregnek volt arca kedvenc szerepéről, Borisz Godunovról elnevezni a gyereket) élte át apja nem jelentéktelen vagyonának elkobzását, majd 1925-ben, huszonegy évesen elmenekült hazájából, többek közt a pártos művészetirányítás elől. Nyilván nem magas művészet, de tagadhatatlanul hatásos a kép, s nem csoda, ha bűntudat ébred abban, aki nézi. Hogy Chaliapin oroszként (na jó, orosz anyanyelvű New York-iként) a vádlottakhoz vagy emigránsként a vádlókhoz érezte magát közelebb, fogalmunk sem lehet (meghalt régen), de mintha a Time szerkesztősége éppen azért választotta volna ezt a képet a címlapra, mert közben a lap belsejében közölt cikk minden erővel azon igyekezett, hogy elkenje az USA felelősségének kérdését. A véresszájú antikommunista Harry Luce lapja (melynek hasábjain ebben az időben még simán úgy hivatkoztak a Szovjetunióra: a Vörösök, the Reds, így nagybetűvel) felmutatta a kommunizmusellenes harc mártírjait - hangsúlyozva, hogy mennyien voltak köztük értelmiségiek, marxisták, kommunisták -, de e cikkében legalábbis úgy tett, mintha a magyar forradalom nem egy olyan országban zajlana, amelytől néhány száz mérföldre amerikai csapatok állomásoztak.

A magára hagyott forradalmat siratva bánja az amerikai politika és hírszerzés bűneit Az ártatlanság vége című, Irving szakmunkájának magyar kiadásához hasonlóan a forradalom negyvenhetedik évfordulójára időzítve megjelent különös könyv is. A szerző Robert Littell veterán amerikai kémregényista, a könyv tartalma pedig a The Company című, rendkívül elhanyagolhatatlan terjedelmű alkotásának azon fejezete, amely az október 23-át közvetlenül megelőző napok és a forradalom leverése között játszódik, részben Budapesten. Littell könyvében (pardon, fejezetében; milyen szerző az olyan, aki hagyja, hogy regénye egy darabját komplett könyvnek álcázva adják ki?) a forradalom ugyanúgy egy szálon futó történet, mint Irvingében: az USA, a CIA feltüzelte ezeket a vad, forróvérű, szabadságszerető, bár kissé talán civilizálatlan embereket, aztán kiszolgáltatta őket az oroszoknak. Irvingtől megtudta az érdeklődő magyar olvasó, hogy `56-ot az őrjöngő csőcselék csinálta (pontosan úgy, ahogyan Kádár történészei állították), Littelltől megtudja, hogy `56-ot a CIA és a szervezett földalatti nemzeti ellenállás csinálta (pontosan úgy, ahogyan Kádár történészei állították). A komplett regény egyébként legalább olyan unalmas, mint amilyen hosszú, a fordulatok kiszámíthatóak, a korfestés kimerül néhány színésznő és popsztár nevének megemlítésében, a történelmi események ábrázolása pedig a november 7-ei ünnepségeken egykor szokásos dramatikus állófelolvasásokat idézi (bár mintha október 23-át egy ugyanilyennel ünnepelték volna idén Kossuth-díjas színészek, ez tehát nem rendszerspecifikus). A CIA ügynökeként dolgozó cigány származású rádiós menekülés közben is hurcolja magával a hegedűjét, a magyar főszereplőt pedig, aki, kell-e mondanom, költő és hadvezér, Arpád Zelknek hívják.

A Time magazin negyvenhét éves címlapsztorija - ha nem is foglalkozik az Egyesült Államok felelősségével - szebben és okosabban beszél a magyar forradalomról, mint ez a két (különböző körökben) ma ünnepelt könyv. "Az utcák és háztetők harcosai, akik az értelmiségiektől átvették a küzdelem irányítását, olyan bátorságot, büszkeséget és lovagiasságot mutatva hajtották végre maguk kijelölte feladataikat, amire csak a 18. és 19. század forradalmi hagyományában van példa. Aztán, amint kimerültek a modern acél elleni csatában, a harcot a gyárak egykedvű, kötélidegzetű dolgozói folytatták, akiket egy demokratikus munkásállam utópikus ideáljai mozgattak. Az Év Embere mindannyiuk ötvözete, s minden tulajdonságuké."

Boris Chaliapin nyolc évvel később a nagy dzsesszzongorista, Thelonious Monk portréját festette a Time címlapjára: a munka lassan haladt, így Monknak legalább volt ideje megtanulni, hogyan kell kiejteni a művész nevét. Amikor egy hét után végre tökéletesen ment neki, egy kis dalocskát improvizált, s klasszikus hallelujamodorban ismételgette: "Chaliapin! Chaliapin!"

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.