Nádori Péter: A tegnapi újság (4.)

  • 2004. január 22.

Egotrip

A magyar közélet és nyilvánosság tele van őszintétlen, demagóg, aránytévesztő, humortalan, számos esetben kifejezetten gonosz hülyével, illetőleg félrevezetett szerencsétlennel. Kétségbe azért ne essünk: máshol is van belőlük elég.

4.

A magyar közélet és nyilvánosság tele van őszintétlen, demagóg, aránytévesztő, humortalan, számos esetben kifejezetten gonosz hülyével, illetőleg félrevezetett szerencsétlennel. Kétségbe azért ne essünk: máshol is van belőlük elég.

USA, Kansas, Topeka. A Westboro Baptista Egyház (WBC) a baptisták régiiskolás (más néven primitív) szárnyához tartozik, mások mellett Szent Ágostont, Kálvin Jánost, Luther Mártont sorolja szellemi elődei közé. És a biztonság kedvéért Isten gyűlöli a buzikat címen működtet változatos tartalmú weboldalt. Az egyház naponta szervez békés felvonulásokat (temetéseken vagy egyszerűen az utcán), ezeken a hívek nagyméretű, színes táblákat emelnek a magasba, ilyen és hasonló feliratokkal: ISTEN GYÛLÖLI A BUZIKAT, A BUZIK GYÛLÖLIK ISTENT, AZ AIDS MEGGY"GYÍTJA A BUZIKAT, A BUZIK A POKOLBAN ÉGNEK. A szájt szerkesztői gondosan összeállított kérdés-válasz gyűjteménnyel készültek az esetleges kritikus felvetésekre. Nem azt mondja a Biblia, hogy az Úr mindenkit szeret? De nem ám. Miért mond köszönetet a WBC az Úrnak a szeptember 11-i terrortámadásokért? Mert volt olyan rendes, hogy csak figyelmeztető jelet küldött, pedig egyből el is pusztíthatta volna az egész népet. Miért prédikál a WBC gyűlöletet? Hát mert a Biblia gyűlöletet prédikál. Nem mondja a Biblia, hogy "ne ítélj"? Mondja, igaz, de azt nem úgy kell érteni.

(www.godhatesfags.com)

H

René Blahusiak (gitárok, ének), Roman Calpas (gitár), Miro Kucej (basszusgitár), Milos Hornák (dobok). `k játszottak a Dementor együttes Enslave the Weak című, 2001-ben publikált zenealbumán. A produceri teendőket Milos Rojko látta el, ráadásul ő is keverte a lemezt. Ezen van a Killing Christians, központi darab, a leghosszabb kompozíció mind közül, miszerint "Witness the destruction / Of the holy heavens / For the time has come / To kill all christians". A CD-borító elkészítésében közreműködött Barbora Slováková (elülső borító), Ján Sakmár (belső borító), Jaromír Bezruc (CD-címke). A felvételek a Pro Art stúdióban készültek, a pontos cím nem áll most rendelkezésre, mindenesetre, ha minden igaz, Vágbesztercén van, az nem olyan nagy hely, meg lehet találni.

(dementor.nfo.sk)

H

A Neturei Karta felhívására 2003. március 18-án világszerte demonstrációra gyűltek össze a szervezet céljaival egyetértő ortodox zsidók. Az 1938-ban létrejött Neturei Karta ("a város őrzői") szerint a zsidók száműzött volta metafizikai erők működésének következménye, s mint ilyet, nem bírálhatja felül emberi akarat, politikai szándék vagy bármely egyéb e világi vacakolás. Ebből következően a Neturei Karta - amelynek, saját becslése szerint, néhány ezer aktív tagja van, elsősorban New Yorkban - ellenzi Izrael Állam létét. Nem azért, mert az állam világi alapon működik, hanem azért, mert a csoport teológusainak értelmezése szerint a szuverén zsidó állam mint ötlet is ellentétes a zsidó vallás törvényeivel. A Neturei Karta szolidaritást vállal a palesztin néppel, s ellenzi például a tavaly őszi nem hivatalos genfi békekezdeményezést (amit speciel az izraeli kormány is elutasított), mivel az adottságnak tekinti Izrael Állam létét. A tavaly márciusi megmozdulást - amelyet purimra, "a hitnek az eretnekség felett, a jónak a gonosz felett" aratott győzelme ünnepére időzítettek - Londonban megakadályozták a felvonuló Izrael-pártiak. A többi helyszínen a Neturei Karta szimpatizánsai atrocitás, hatósági beavatkozás és későbbi retorzió nélkül hajtották végre a tervezett - és előre bejelentett - szimbolikus aktust, az izraeli zászló elégetését.

(www.nkusa.org)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.