Podmaniczky Szilárd: Déli velõ

  • Podmaniczky Szilárd
  • 2004. szeptember 9.

Egotrip

Az otthoni fõzõcskézés egyik pszichodramatikus ismérve, hogy egyszerûen képtelenek vagyunk annyit fõzni, hogy az pont elfogyjon. Mindig kell lenni maradéknak. Ezt kívánja a jó érzés. Mert ha minden elfogy az asztalról, soha nem lehetünk benne biztosak, hogy tényleg eleget fõztünk, bármilyen hiteles és stílusos is a szabadkozás, hogy aszongya: "ha egy falattal többet eszem, szétdurranok, és lehet az ebédlõt újra festeni", vagy "úgy jóllaktam, mint egy disznó", marad bennünk egy kis rossz érzés, hátha vagy mégse. A maradék tehát rendkívül fontos a bõségérzet szempontjából, a szakács biztos lehet, hogy éhen nem maradt senki, illetve a maradék panorámaképe méltán emlékezteti a leszálló vérnyomástól lassan pislogó vendéget/család-tagot, hogy egyáltalán mit is evett.

Maradékhasznosítás bográcsossal

A maradék mennyisége persze más jelzéseket is hordozhat. Teszem azt, ha éppen csak csíptek az ételbõl, akkor bizonnyal feltehetjük, hogy szakácsmûvészetünk durrdefektet kapott, valamit nagyon elMancikáztunk.

Van úgy persze, hogy túllövünk a célon. Például négytagú családnak százhúsz szelet rántott húst sütünk. Ezzel nemhogy túllõttünk a célon, de magát a cél értelmét veszítettük el. Ilyen esetben a maradék mintegy törvényszerû.

Iskolás koromban, mikor szatyorszám hordtam otthonról a rántott húst, a túlbiztosított szülõi gondoskodás panírjait, már a harmadik nap után azon gondolkoztam, hogy is hívják azt a betegséget, amit a tengerészek kapnak az egyhangú étrendtõl. Soha nem akart eszembe jutni a skorbut, a skorpió segített néha.

Ekkor találtam föl az elsõ maradékhasznosítási eljárást. A rántott húst fölkockáztam, majd hagymás, fûszeres tejfölben fölmelegítettem. Sajtos spagettire öntve, a rántott hús emlékétõl mérföldekre távol fogyasztható. De a harmadik nap után már ezt is igen körülményes lenyelni, elural a gasztrofóbia.

Úgy fertályórája kevertem el currys karajgrillt tejfölös-sajtos tésztával, kimondottan újrafogalmazva az alapanyagokat. Más kontextusba helyezve új értelme született a pár nappal ezelõtt megejtett grillezésnek. Tûzõ napon, félmeztelenre vetkõzve forgattam a húsokat, ami nem kevesebb veszéllyel járt, mint hogy a hasamat is meggrillezem. Hogy ezt a húszas faktorú naptej meggátolja, közel sem biztos, bõrpír elõidézésére javallottan ajánlottabb a Nap nevû természetazonos hidrogénbomba.

Néhány nappal ezelõtt viszont átestem az érme harmadik oldalára. Jó kis túrós csuszát ettünk, házi túróval, sok tejföllel, félkeményre fõzött tésztával, elmaradhatatlan pörcöntettel, s mindezt sütõben még összeérleltük. De hát nagy volt a szakács vehemenciája, még három nap teltével is ott feküdt tanácstalanul legalább 350 gramm csusza. Ha ezt megint elkeverem valami tejfölös spagettivel, ugye, nem nevezhetõ maradékhasznosításnak.

Változtassunk hát a leányzó fekvésén, mert elkopik a térdünk! A túrós csusza maradékhasznosítására nincs alkalmasabb, mint egy jó bogrács csülökpörkölt.

Az elsõ lépés a csülök felé a henteshez vezessen! Csülköt biztos kézzel vásároljunk, gusztusosat, frisset és lehetõleg ne túl öreget. Ne fogadjuk el feltétlenül a hentes ajánlatát, küldjük be a hûtõkamrába, hátha rejt még egy-két lábdarabot a dermesztõ félhomály. Ha étkezõtársaink között túl sok a "piszmogó soványhúsos", vásároljunk a csülök súlya feléig combot is. Az alapmennyiség két kiló csülöknél kezdõdik, efölött szabad csak bográcsért kiáltani. A csülköt csontoztassuk a hentessel, õ járt szakirányú középiskolába, mi csak fõzni szeretünk.

A bográcsfõzés alapja, hogy elõször mindent készítsünk elõ, csak aztán gyújtsunk tüzet, különben kapkodunk fûhöz-fához, és szaladunk a vargához - lihegve nem lehet fõzni! Fõzés közben mindenképpen igyunk sört vagy bort, baromi unalmas az izgató illatoktól termelõdött nyálat magában nyelegetni.

Olvasszunk a bográcsban zsírt! Valódi pörköltet ne olajjal fõzzünk, a koleszterinszintje csak annak magas, aki méreti. A zsíron karikára vágott hagymát dinsztelünk; óvatosan a tûzzel, nehogy odakapja. (A tûzzel most fõzünk, nem büntetünk!) Ha kész, a kisebb kockákra vágott bõrös csülökdarabokat és a nagyobbra vágott combot beleforgatjuk, s várjunk, picit hadd süledezzen. A csontokat is rakjuk a bográcsba, lehetõleg erre borítsuk rá a húst, így alul fekve majd szépen kavargatja nekünk a pörköltet. Mikor forgatjuk, kopogva kavirnyál odalent. Benne a hagyma, a hús, a csont, ideje kis vizet önteni rá, sót bele, s hagyni rotyogni. Dobjunk három hasábot a tûzre, és tintázzunk megelégedésünkre!

Itt jelzem még: a csülök bõrérõl érdemes kimetszeni a színes pecséteket, a hagyomány nem említ a pörkölthöz festéktintát. A hagyma mennyisége tetszés szerinti, de javallott az 50 dekánkénti húshoz legalább egy jó fej.

Ha már rotyog a perkelt (ahogy Szegeden mondják), kisebb vízloccsantások közepett 3-4 zöldpaprikát, paradicsomot darabolunk bele, s már érezzük, nincs messze az igazság pillanata, ennek ellenére legyünk résen, a bográcsot a fülénél fogva forgassuk, ne törjük halálra fakanállal az árut.

Kábé úgy két óra teltével érdemes megkóstolni a húst. Ha puha vagy közelesen puha, jöhetnek a fûszerek: köménymag, fokhagyma, babérlevél, valami csípõs, de ne szúnyog. Mikor már látjuk, hogy zsírjára sült az anyag, és a tûz is csak félvállról pislog, megszórjuk piros, nemes, õrölt szegedi paprikával. Majd nagyot sóhajtunk, kész. Maradék túrós csuszánk remegve várja, hogy zamatosan olvadékony csülökpörköltünk a nyakába omoljon.

Ha a csuszánk még ezután se fogyna el, szárítsuk meg a napon, és használjuk puzzle-ként!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.