Sajó László: Öt és feles

  • 1999. március 11.

Egotrip

Sajó LászlóÖt és felesEgy nap szépA fiam nevenapja van, megyek a lányomhoz. Útközben meg kell néznem egy bútorboltot, kinõttük a cipõszekrényt.
Lábam már nem dagad tovább. Hüvelykujjam szépen gyógyul, eltörött, a jobbos. Hová majd a dögcédula kerül, hülyeség, tavasz van. Azért se megyek a föld alattival, gyalog neki a Népköz Andrássy Társaság útnak, a napos oldalon. Janó Szaki, hiába integetsz a kirakatból, az Írók Boltja árnyékában, ma csak a napo nakarok járni, nema sötétben inni a sötét unikumot sötéten. Ne felejtsek el körtét venni, kiégett a folyosón a villany. Negyvenwattos kell, akció van, mavég rejóa ked vem, veszek hatvanasat, sõt! Sose lehet tudni. Tokaji borozó, nem megyek be, hiába törülgetik a poharamat csillogóra pult mögött, ófurmint marad az üvegben setéten. Megyek a lányomhoz, a szembejövõk látják rajtam, boldog vagyok, átmennek a túlsó oldalra. Vajh´ én mikor megyek át a túlsó oldalra, hülyeség, tavasz van. A Váci utcán vetkõznek a nõk, nem szeretem, a Váci utcát, sznobéria, de hát utamba került, beülök benne egy presszóba, csak mert Anna, a lányom keresztneve, félig. Csak a pulthoz és csak kávét, most sajnálom, hogy cukor nélkül iszom, kavargatnám pedig, tartanék közben új, tavaszi seggszemlét. Követem a pultoskisasszony merev tekintetét, megfordulok, mikor az utcán, miközben sûrûn hull tahó, nagypelyhekben, mintha miklulás. A kurvaéletbe, tavasz van, hogy´ lesz ebbõl nyitómeccs.

A ketteshez ebben a hóesésben, nem látom a bástyát, a várat, a hegyet, nem látom a túlpartot, tavasz van. Csoporttárs barátném mondta volt, ha éppen meg akar halni, valaki benne, felül a kettesre, ide-oda korzózik véle a Duna-parton, s rögtön fényre derül. A végállomás úgyis a Közvágóhíd, akkor meg? Utazna most e reménysugárúton, dideregne tovább. Netovább. Utoljára egy zil teherautón láttam, bútorok fölpakolva, hová mész?, válok, ki gondolta ekkor, hogy értem is eljön egy teherautó, kis-, kétszer fordult.

Behordja a hévbe a havat az al tassel hûs duna iszél az egykori Boráros, ma Drogárus téren, az új hídnál, Lágymányoson a tél farkasa, ármány oson, a Duna már a kertek alatt, a Szabadkikötõnél bánatában elsüllyed a Jégtörõ Mátyás. Szent Tanácsház Imre tér, nem megyek tovább.

Korán érkeztem, bemegyek az Egytálételekbe, a kirakatból rálátni a toronyórára, van még idõm kicsengetésig, eza zutolsóóra, ame lyikmég jár, milyen szép napnak indult, lám, besötétedett, unikum. Preventív pisálás, nehogy útközben érjen a, beleköpök a csészébe, no lám, véreset, alig bírom lehugyozni a csatornába. Ki nem kerülhetem, megkerülöm, mint elõzõ életemben annyiszor az elfekvõ, egykor szülõotthon szürke épületét, egykor, egy hónapja is, hospice, ki is volt írva, mamár csa kemlék, négy lyuk a szürke falban, a tábla helye koszgyászkeretben, ma már ismét Rehabilitációs és Krónikus Belgyógyászati Osztály, tábla hirdeti fennen. El innen.

Az elfekvõ oldalában leányok jõnek hosszú sorokban, a gimnáziumban hamarabb kicsengettek, nézem a vonulást, ahogy a költõ mondja: jönnek a gimnazistalányok, / kettesével, sorban, / velük szemben én jövök, én ,/ kettesével, sorban, félreállok, még elsodornak. Szakkör van, napközi, ebédel vagy elmaradt az utolsó óra, a lányom nem jön, lesem a kaput, szülõk méregetnek, szabadnapos szatír, cukros bácsi, nyaldosom szájam szélét, repedtre fújta a szél, vén kecske, nem csinálok tavaszt, a hóeséstõl már a kaput se látom. Várta lakma délbe nasu lie lõtt. A Vegetáriánus ételekben kapszrejtert csapolnak, kapsz rejtert, haha, de vidám vagyok. Mivégre jóa ked vem, ó, ó.

Vissza is ezzel a hévvel, nincs tíz perc, míga föl dre éra fény. A Kvassay hídnál sütött ki a nap, s azóta is.

Csepelen még tél van. Úgymin takko régen új rael jövök.

Hazaérve fölköszöntöm a fiamat, nem érti, mi az, hogy nevenap. Igaza van. Egy nap szép. Ez az ajándék, a ludasmatyi diafilmen, míg nézik a sötétben, becsavarom a folyosón a körtét. Hatvanwattos, kapjon a sötétség mától több fényt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.