Keresztury Tibor:Keleti kilátások

  • 1999. március 11.

Egotrip

Bár nincsen ott az égvilágon semmi, ami vonzana, van, hogy valamilyen nyomósnak vélt okból Pestre kell utazzak, pontosabban szólva: a felutazás megpróbáltatásait egyszerûen nem halogathatom tovább. Szerencsésebb esetekben csak az ajtóig tart a lendület, magamhoz térek még idõben, elszégyellem magam a merész terv miatt, lekerül a nevetséges oldaltáska a vállról már a küszöbön. Máskor az elszántság úgy-ahogy megvolna, ám a MÁV részérõl fogy el közben az erõ, és közlekedõ vonatok hiányában csak az állomásig jutok, de sajnos elõfordul néha, hogy nincs hó, s a kísérlet sikerül. Nyitójelenetként ilyen alkalmakkor hajnalok hajnalán egy oszlop mögött bújva az elsõ vágány mellett állok, s lángoló fülekkel hajdani magamra gondolok: milyen kóros önbizalommal vártam a vonatot havonta úgy kétszer e helyt egykoron, hogy mehessek végre a fõvárost meghódítani, titkon azt remélve, egy-két élõ klasszikussal is kezet rázhatok, vagy legalább egy nevesebb pályatársnak benyalhatok. Kigúvadt a szemem, annyira sasoltam, jön-e már végre a gyors - ember még nem nézett olyan sóvár vággyal Nyíregyháza messzi tornyai felé. Akkor még többnyire kézirat rejtõzött az Alföldi papuccsal egyszerre vásárolt oldaltáska mélyén, nem én lapultam az oszlop mögött - jeges rémülettel pásztázva végig a peront, fel ne fedezzen valami ismerõs, önjelölt útitárs, aki odajön, hogy hátba vágjon, s akivel legalább Szolnokig beszélgetni kell. Kis város ez, nagyon kell figyelni, van ott mindig négy-öt cimbi, kolléga vagy csak egy-egy régi motoros, akik révén már Szoboszlónál állt a bál a büfékocsiban. Szerencse a bajban, hogy idõközben rajtuk is rágott már az idõ vasfoga, többségükben elhamvadt a társalgási ambíció, s az azt kísérõ mulatási együttható, beálltak szépen a szabad oszlopok mögé. Õk a betont nézik figyelmesen, én a helyjegyembe mélyedek, mintha nem tudnám kívülrõl már régen, hol ülök, s a szemsarokból egymást konstatálva közös erõvel, sokéves rutinnal azon dolgozunk, nehogy véletlenül találkozzon a tekintetünk.

Keleti kilátások

Néha felmegyek

A Tisza magasságában, amikor az újságokkal végzek, s az ablakon az út során elõször kinézek, az jut eszembe, mindig, rögtön, abban a szúrásban, hogy így vagyunk mind, csupa be-be-be-be-bejáró, csak bá-bá bámulunk, hogy fut a táj, pedig már Ebestõl arra készülök minden erõmmel, esküszöm, hogy ez ne történjen meg, nehogy eszembe jusson ez a szám. Csak ez az egy ne, bármi más, lévén úgy tizenöt éve végleg kinõttem Cseh Tamást, ennélfogva kurvára idegesít, ha meghallom a hangját kívül vagy belül, különösen ezt a dalt utálom, de ezt annyira, hogy a víz kiver tõle, remegek és hörgök, esetenként fulladok, de hát ez már így van, bele kell törõdni, s úgy tûnik, erõsen, örökre így marad, rám van osztva, meg van írva, nekem ezt kell dúdolgatni halkan, százszor, a kerekek ritmusához igazodva lassan, újra meg újra, mint egy õrült, Szajol és Cegléd között. Ráadásul, ugye, nem is áll a tematika, mert én a legrosszabb esetben is feljárónak vagyok mondható: magunk közt szólva az se túl biztató egy státus, de azért mégiscsak más. A bejárók - más néven sárgabuszosok - azok, akik a Földes Gimnázium társadalmi hierarchiájában a legalsó polcot foglalták el: ne szólj közbe, hajnalban kelsz, mint a pékek, a Búza téren sült kolbásszal kezded a napot. Nem igazán tudta õket emberszámba venni a miskolci öntudat: nem is bírta a kosárcsapatba beverekedni magát egy se közülük, pedig a nagycsécsiek például kifejezetten nyurgák voltak, magasak. Az egyetemen viszont a lejárókat övezte tán a legnagyobb tisztelet: fáradságot nem kímélve hozták ide, Debrecenbe az okosságokat, s ha lehozták, át is adták nyomban táblás ház elõtt. Azt nem tudom, Budapestrõl hogyan látszik ehhez képest a feljárók helyzete, de mikor a Nyugatiban leszállok, s a fal mellõl körülnézek, az a gyanúm, túl sok jóra nem számíthatok.

Megyek azért a dolgomra, ha már egyszer itt vagyok, pedig indul vissza az Intercity közelesen, az, amelyik az imént felhozott: már gyûlnek is mellette egy önfeledt menetre a mesés Keletre vágyó budapestiek. Én azonban nem hátrálok, hozzájuk nem csatlakozom. Megyek, mint az állat, öles léptekkel toronyiránt - arra, amerre az irodalmi élet sejlik, kóbor kutya, jó szaglással, arra osonok. Megyek, hogy rajta tartsam egy napig az ujjam a dolgok ütõerén, megyek, mintha múlna ezen bármi, megyek, mintha fontos volna mennem, megyek, mintha nem lenne még elég. Megyek, mint kinek nincs meg a kilométere, megyek, mint akit kergetnek, megyek, mintha mázsás súlyt cipelnék, pedig a táskámban csak egy arcképes félárút viszek. Megyek, mintha nem lehetne mást csinálni, megyek, mikéntha bárki is kíváncsi volna rám. Megyek a körúton, fent vagyok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.