Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. március 11.

Egotrip

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

A tavaszi levegõ balzsamos volt, a belsõ elválasztású mirigyek feléledtek a hosszú tél után, majd olyan hormontermelésbe fogtak, hogy egyes alulinformált gazdák belvíznek nézték a tesztoszteront, és gumicsizmában gázoltak át férfi voltukon. Nagy esõk jönnek, és permetezzetek, asszonyok, vegyétek elõ megint a makramét.

Az ablakból egy másik ablak látszott, ahol/amiben/ami mögött egy fáradhatatlan csapat serénykedett. Este tíz volt, Béla megnyugodva látta, hogy a Nagy Vörös Fotelban megint ülnek, és az asztalnál valaki valamit csinál. Fassbinder kilenc napig bírta ébren, de a szemközti lakók már két éve folyamatosan dolgoztak az asztalnál, és ültek a Nagy Vörös Fotelban, õk voltak a szorongás sarkcsillagai, a leglehetetlenebb idõkben is át lehetett nézni rájuk, hogy csituljon a szív, és távozzanak a démonok.

Kedves Naplóm, Neked se könnyû, látod, most is rád öntöttem az Unicumot.

Béla nem félt jobban a szokásosnál, csak épp aludni, enni és gondolkozni nem tudott, a heréi felhúzódtak a gyomrába, és könyörületes halálért könyörgött. Erzsi éppen ügyelt, eszébe sem jutott, hogy hiánya ilyen galibát okoz, betegeket gyógyított a maga módján, amíg Béla a klasszikus magzatpózt felvéve, megpróbálta visszatartani a lélegzetét.

Isten úgy jött a szobába, mint egy eltévedt vakond, Béla letüdõzte a kinyitott ablakon beáradó, nehézfémeket bõven tartalmazó levegõt, és imádkozni kezdett. Eleinte nem is tudta, hogy imádkozik, csak beszélt belül valakivel, majd amikor rájött, hogy ez micsoda, hirtelen könnyebb és érthetõbb lett minden. Aztán ahogy keresetlenül bukkantak fel az elgondolt szavak sorban, ahogy összeálltak valamiféle spontán és így talán õszinte folyammá, úgy lett egyre világosabb és könnyebb az éjszaka, úgy lett szabályosabb a légzés, úgy vert egyenletesebben a szív, úgy került a helyére minden. Elaludt.

Kedves Naplóm, képzeld, Isten-élményem volt, aztán elfelejtettem, hogyan csináltam, most meg megint rádöntöttem az Unicumot - írta reggel hétkor a füzetbe Béla, de ekkor végre belépett Erzsi, kezében parizer.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.