Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. március 11.

Egotrip

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

A tavaszi levegõ balzsamos volt, a belsõ elválasztású mirigyek feléledtek a hosszú tél után, majd olyan hormontermelésbe fogtak, hogy egyes alulinformált gazdák belvíznek nézték a tesztoszteront, és gumicsizmában gázoltak át férfi voltukon. Nagy esõk jönnek, és permetezzetek, asszonyok, vegyétek elõ megint a makramét.

Az ablakból egy másik ablak látszott, ahol/amiben/ami mögött egy fáradhatatlan csapat serénykedett. Este tíz volt, Béla megnyugodva látta, hogy a Nagy Vörös Fotelban megint ülnek, és az asztalnál valaki valamit csinál. Fassbinder kilenc napig bírta ébren, de a szemközti lakók már két éve folyamatosan dolgoztak az asztalnál, és ültek a Nagy Vörös Fotelban, õk voltak a szorongás sarkcsillagai, a leglehetetlenebb idõkben is át lehetett nézni rájuk, hogy csituljon a szív, és távozzanak a démonok.

Kedves Naplóm, Neked se könnyû, látod, most is rád öntöttem az Unicumot.

Béla nem félt jobban a szokásosnál, csak épp aludni, enni és gondolkozni nem tudott, a heréi felhúzódtak a gyomrába, és könyörületes halálért könyörgött. Erzsi éppen ügyelt, eszébe sem jutott, hogy hiánya ilyen galibát okoz, betegeket gyógyított a maga módján, amíg Béla a klasszikus magzatpózt felvéve, megpróbálta visszatartani a lélegzetét.

Isten úgy jött a szobába, mint egy eltévedt vakond, Béla letüdõzte a kinyitott ablakon beáradó, nehézfémeket bõven tartalmazó levegõt, és imádkozni kezdett. Eleinte nem is tudta, hogy imádkozik, csak beszélt belül valakivel, majd amikor rájött, hogy ez micsoda, hirtelen könnyebb és érthetõbb lett minden. Aztán ahogy keresetlenül bukkantak fel az elgondolt szavak sorban, ahogy összeálltak valamiféle spontán és így talán õszinte folyammá, úgy lett egyre világosabb és könnyebb az éjszaka, úgy lett szabályosabb a légzés, úgy vert egyenletesebben a szív, úgy került a helyére minden. Elaludt.

Kedves Naplóm, képzeld, Isten-élményem volt, aztán elfelejtettem, hogyan csináltam, most meg megint rádöntöttem az Unicumot - írta reggel hétkor a füzetbe Béla, de ekkor végre belépett Erzsi, kezében parizer.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.