Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. március 11.

Egotrip

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

Para-Kovács Imre

Én-teriõr

Kedves Naplóm, most az emlékezetkiesésrõl akarok beszélni Neked - írta le Béla szokásos gömbölyû és lendületes betûivel, aztán megállt, hogy rágcsálja kicsit a ceruzát.

A tavaszi levegõ balzsamos volt, a belsõ elválasztású mirigyek feléledtek a hosszú tél után, majd olyan hormontermelésbe fogtak, hogy egyes alulinformált gazdák belvíznek nézték a tesztoszteront, és gumicsizmában gázoltak át férfi voltukon. Nagy esõk jönnek, és permetezzetek, asszonyok, vegyétek elõ megint a makramét.

Az ablakból egy másik ablak látszott, ahol/amiben/ami mögött egy fáradhatatlan csapat serénykedett. Este tíz volt, Béla megnyugodva látta, hogy a Nagy Vörös Fotelban megint ülnek, és az asztalnál valaki valamit csinál. Fassbinder kilenc napig bírta ébren, de a szemközti lakók már két éve folyamatosan dolgoztak az asztalnál, és ültek a Nagy Vörös Fotelban, õk voltak a szorongás sarkcsillagai, a leglehetetlenebb idõkben is át lehetett nézni rájuk, hogy csituljon a szív, és távozzanak a démonok.

Kedves Naplóm, Neked se könnyû, látod, most is rád öntöttem az Unicumot.

Béla nem félt jobban a szokásosnál, csak épp aludni, enni és gondolkozni nem tudott, a heréi felhúzódtak a gyomrába, és könyörületes halálért könyörgött. Erzsi éppen ügyelt, eszébe sem jutott, hogy hiánya ilyen galibát okoz, betegeket gyógyított a maga módján, amíg Béla a klasszikus magzatpózt felvéve, megpróbálta visszatartani a lélegzetét.

Isten úgy jött a szobába, mint egy eltévedt vakond, Béla letüdõzte a kinyitott ablakon beáradó, nehézfémeket bõven tartalmazó levegõt, és imádkozni kezdett. Eleinte nem is tudta, hogy imádkozik, csak beszélt belül valakivel, majd amikor rájött, hogy ez micsoda, hirtelen könnyebb és érthetõbb lett minden. Aztán ahogy keresetlenül bukkantak fel az elgondolt szavak sorban, ahogy összeálltak valamiféle spontán és így talán õszinte folyammá, úgy lett egyre világosabb és könnyebb az éjszaka, úgy lett szabályosabb a légzés, úgy vert egyenletesebben a szív, úgy került a helyére minden. Elaludt.

Kedves Naplóm, képzeld, Isten-élményem volt, aztán elfelejtettem, hogyan csináltam, most meg megint rádöntöttem az Unicumot - írta reggel hétkor a füzetbe Béla, de ekkor végre belépett Erzsi, kezében parizer.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.