Balázs Zoltán A jobb lázadása

Szabadságharcosok

  • Balázs Zoltán
  • 2012. március 2.

Egotrip

Nemigen van olyan nemzet Európában, amely ne volna büszke szabadságharcos hagyományaira. Sőt az a helyzet, hogy körülöttünk jóformán mindenki éppen ezt tudja fölmutatni kitüntetett világfigyelmet érdemlő teljesítményként.

Lengyelországtól Görögországig, a balkáni kis államoktól a nagy szláv testvérig elsősorban éppenez Kelet-Európa legnagyobb közös hagyománya és eszméje. Kétségkívül tragikomikus, hogy a nagymagyar birodalmi nosztalgiában osztozó szabadságharcosok egy olyan állam után vágyakoznak, amely a környéken mindenki más számára nagyjából azt jelentette, amit a mai Európai Unió sok magyar számára. Sőt valójában a függetlenségi magyarok számára is: A Budapest iránti nacionalista ellenszenv gyökere mindmáig az, hogy Budapest birodalmi, és nem nemzeti főváros volt. Afféle Brüsszel. A nemzet szíve a vidék.

Nem minden szabadságharc erőszakos és kudarcos, a nemzeti szabadságért lehet ravaszul és ügyesen is harcolni, sőt sikeresen is. Gyakran - errefelé - éppen ellenünk. Ahhoz pedig alighanem tényleg különleges tehetségünk van, hogy - ellentétben másokkal - még véletlenül se találjuk el, mikor milyen eszközökre van szükség. De még csak nem is ez a legnagyobb baj.

A szabadság mint a nemzeti egység alapja nem föltétlenül nacionalista gondolat. Minden azon múlik, hogy mit értünk szabadságon. Svájc legféltettebb kincse a nemzeti függetlenség, anélkül, hogy ehhez bármilyen különösebb kulturális, nyelvi vagy vallási egység föltételezésére vagy kikényszerítésére szüksége volna. Sőt Svájcnak teljesen egyedi államformája van. Nem Republik, hanem Eidgenossenschaft. Esküszövetség. Ha tetszik: vérszerződés. (A magyar fordítások: államszövetség - a francia és olasz megnevezést, a konföderációt veszik alapul. Kár: a német eredeti sokkal kifejezőbb.) Mire esküdtek föl a Rütli-rét parasztjai? Természetesen a szabadságra. De: a közös szabadságra.

A szabadság ugyanis különös módon éppen akkor lesz nacionalista gondolat, ha megszűnik közös eszme, mondhatni, közeszme lenni. Vagy mint ilyen meg sem születik. Illúzió, hogy a nacionalizmus nemzeti közösséget tud teremteni. Csak a tiltakozásig, a partizánkodásig, a másikhoz, az ellenfélhez való rögeszmés és perverz kötődések fenntartásáig képes közös platformon tartani két embert. Az elszakadás, az eskü pillanata azonban még nem a szabadság állapota, hanem egyszeri és egyszerű aktus. Ha kultúrává és hagyománnyá válik, ha az esküből esküdözés lesz, a közös szabadság lehetetlenné, a szabadság állapota elérhetetlenné válik, mivel ez a kultúra és ez a hagyomány félelmetesen individualizál. A lelke mélyén minden nacionalista megrögzött individualista. A talpramagyart együtt fújja a többivel, közben viszont folyton gyanakszik, hogy a szomszédja áruló. Ezt a tudathasadást óriási erőfeszítésekkel leplezi, s ezért olykor képes még a kollektivizmus jármát is a nyakába venni. Rendszerint vesztére: a kollektivizmusok őt sem kímélik.

A közös szabadság mindenekelőtt közszabadság, közbátorság, közbizalom. Az önkény elutasítása, ugyanakkor az engedelmeskedés igenlése. Tudunk engedelmeskedni a törvénynek? Elfogadjuk, hogy vannak polgári kötelességeink is? Mivel az engedelmeskedés teher, gyötrelem, az egyéni szabadság korlátja, a liberális észjárás nehezen tudja elfogadni a közszabadságot, s csak a tolerancia hangoztatásával tudja - jól-rosszul - meggyőzni önmagát. Mivel a közszabadság a lázadás, az ellenkezés, a szenvedélyes elkülönülés megtagadása, az egységet mantrázó nacionalistától szintén komoly önmegtagadást kíván a szabadság állapotának elfogadása. Nem is szokott sikerülni neki.

Nem arról a közszabadság-felfogásról beszélek, amely egyenruhába kényszerít, s az önkényt és a terrort leplezve szónokol erényről, szabadságról, egyenlőségről, testvériségről. Hanem arról a polgári szabadságról, amely közös alkotás az élet számtalan területén. Ez nem a politikán kívüli civil társulások világa. Ez a politikánbelüli közösségvállalás, amelynek híján semmilyen civil társulás nem lehet tartósan működőképes.

Valamikor a kilencvenes években egy körkérdéssorra adott válaszokat olvastam egy folyóiratban. Milyen út vezet Európába? - hangzott az egyik kérdés. Az aktuális közéleti nagyságok közül Tamás Gáspár Miklós válasza maradt meg az emlékezetemben, amely valahogy így szólt: "Semmilyen. Vagy ott lakik valaki, vagy nem." Nos, így van ez a nemzeti és közszabadsággal is. Milyen harcot kell vívni érte? Semmilyet. Vagy élünk vele, vagy nem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.