Balázs Zoltán A jobb lázadása

Szabadságharcosok

  • Balázs Zoltán
  • 2012. március 2.

Egotrip

Nemigen van olyan nemzet Európában, amely ne volna büszke szabadságharcos hagyományaira. Sőt az a helyzet, hogy körülöttünk jóformán mindenki éppen ezt tudja fölmutatni kitüntetett világfigyelmet érdemlő teljesítményként.

Lengyelországtól Görögországig, a balkáni kis államoktól a nagy szláv testvérig elsősorban éppenez Kelet-Európa legnagyobb közös hagyománya és eszméje. Kétségkívül tragikomikus, hogy a nagymagyar birodalmi nosztalgiában osztozó szabadságharcosok egy olyan állam után vágyakoznak, amely a környéken mindenki más számára nagyjából azt jelentette, amit a mai Európai Unió sok magyar számára. Sőt valójában a függetlenségi magyarok számára is: A Budapest iránti nacionalista ellenszenv gyökere mindmáig az, hogy Budapest birodalmi, és nem nemzeti főváros volt. Afféle Brüsszel. A nemzet szíve a vidék.

Nem minden szabadságharc erőszakos és kudarcos, a nemzeti szabadságért lehet ravaszul és ügyesen is harcolni, sőt sikeresen is. Gyakran - errefelé - éppen ellenünk. Ahhoz pedig alighanem tényleg különleges tehetségünk van, hogy - ellentétben másokkal - még véletlenül se találjuk el, mikor milyen eszközökre van szükség. De még csak nem is ez a legnagyobb baj.

A szabadság mint a nemzeti egység alapja nem föltétlenül nacionalista gondolat. Minden azon múlik, hogy mit értünk szabadságon. Svájc legféltettebb kincse a nemzeti függetlenség, anélkül, hogy ehhez bármilyen különösebb kulturális, nyelvi vagy vallási egység föltételezésére vagy kikényszerítésére szüksége volna. Sőt Svájcnak teljesen egyedi államformája van. Nem Republik, hanem Eidgenossenschaft. Esküszövetség. Ha tetszik: vérszerződés. (A magyar fordítások: államszövetség - a francia és olasz megnevezést, a konföderációt veszik alapul. Kár: a német eredeti sokkal kifejezőbb.) Mire esküdtek föl a Rütli-rét parasztjai? Természetesen a szabadságra. De: a közös szabadságra.

A szabadság ugyanis különös módon éppen akkor lesz nacionalista gondolat, ha megszűnik közös eszme, mondhatni, közeszme lenni. Vagy mint ilyen meg sem születik. Illúzió, hogy a nacionalizmus nemzeti közösséget tud teremteni. Csak a tiltakozásig, a partizánkodásig, a másikhoz, az ellenfélhez való rögeszmés és perverz kötődések fenntartásáig képes közös platformon tartani két embert. Az elszakadás, az eskü pillanata azonban még nem a szabadság állapota, hanem egyszeri és egyszerű aktus. Ha kultúrává és hagyománnyá válik, ha az esküből esküdözés lesz, a közös szabadság lehetetlenné, a szabadság állapota elérhetetlenné válik, mivel ez a kultúra és ez a hagyomány félelmetesen individualizál. A lelke mélyén minden nacionalista megrögzött individualista. A talpramagyart együtt fújja a többivel, közben viszont folyton gyanakszik, hogy a szomszédja áruló. Ezt a tudathasadást óriási erőfeszítésekkel leplezi, s ezért olykor képes még a kollektivizmus jármát is a nyakába venni. Rendszerint vesztére: a kollektivizmusok őt sem kímélik.

A közös szabadság mindenekelőtt közszabadság, közbátorság, közbizalom. Az önkény elutasítása, ugyanakkor az engedelmeskedés igenlése. Tudunk engedelmeskedni a törvénynek? Elfogadjuk, hogy vannak polgári kötelességeink is? Mivel az engedelmeskedés teher, gyötrelem, az egyéni szabadság korlátja, a liberális észjárás nehezen tudja elfogadni a közszabadságot, s csak a tolerancia hangoztatásával tudja - jól-rosszul - meggyőzni önmagát. Mivel a közszabadság a lázadás, az ellenkezés, a szenvedélyes elkülönülés megtagadása, az egységet mantrázó nacionalistától szintén komoly önmegtagadást kíván a szabadság állapotának elfogadása. Nem is szokott sikerülni neki.

Nem arról a közszabadság-felfogásról beszélek, amely egyenruhába kényszerít, s az önkényt és a terrort leplezve szónokol erényről, szabadságról, egyenlőségről, testvériségről. Hanem arról a polgári szabadságról, amely közös alkotás az élet számtalan területén. Ez nem a politikán kívüli civil társulások világa. Ez a politikánbelüli közösségvállalás, amelynek híján semmilyen civil társulás nem lehet tartósan működőképes.

Valamikor a kilencvenes években egy körkérdéssorra adott válaszokat olvastam egy folyóiratban. Milyen út vezet Európába? - hangzott az egyik kérdés. Az aktuális közéleti nagyságok közül Tamás Gáspár Miklós válasza maradt meg az emlékezetemben, amely valahogy így szólt: "Semmilyen. Vagy ott lakik valaki, vagy nem." Nos, így van ez a nemzeti és közszabadsággal is. Milyen harcot kell vívni érte? Semmilyet. Vagy élünk vele, vagy nem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.